Waar komen dikke benen vandaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

Waar komen dikke benen vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 16:35

Hoi allemaal.
Ik rijd nu een paardje van een jaar of 23 maar tot nu toe nog topfit. behalve dat hij steeds dikkere benen krijgt op stal.
Hij loopt nu dus overdag in de wei, we rijden 6 dagen in de week en dan lost het vocht meestal wel goed op, maar de laatste tijd zelfs dán niet.

Nou vroeg ik me af, wat betekenen dikke benen? wat is het nut van de natuur? En waar krijgt hij ze van, te hoge inspanning, niet goed uitstappen, te lang stilstaan overdag, kou op zn benen?

Ik hoop dat er iemand is die me kan vertellen of het bovenste wel kán en uit kan leggen waarom hij dan vocht in zn benen krijgt. En Misschien hoe ik dit het beste op kan lossen. Alvast bedankt!

ps referenties bij mensen zijn denk ik ook wel nuttig, je ziet vaak oude oma's met dikke enkels lopen. Dat is ook vast ergens van? weet alleen niet hoe de medische term heet dan kan ik er wat over zoeken op internet!

Marr_

Re: Waar komen dikke benen vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 16:37

ik weet niet wat het is maar ze noemden het bij ons stalbenen. Dan heeft ie te lang op stal gestaan ofzo?? ik weet het niet

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:17

Ik ben hier ook erg benieuwd naar.
Mijn paard loopt overdag buiten. EN s'avonds kom ik om hem te rijden. Mijn paard heeft altijd twee dikke achterbenen. Na het rijden zijn ze wel iets dunner maar niet veel.
Hij loopt er verder ook niet kreupel of kort ofzo. Ze zijn ook niet warm.
Ben ook wel erg benieuwd hoe dit kan komen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:28

Ik denk dat het stal benen zijn. Mijn paard is 22 en heeft dat ook als hij op stal gestaan heeft. Als ik even gereden heb is het weg, ook als ie een paar uur buiten heeft gestaan is het weg.
Meestal ontstaat dit door te veel eiwitten. Voer je kuil misschien?? Ik wel en ik merk dat zijn benen daar dikker van worden , als van hooi. Volgens de da kan het niet veel kwaad en is het ene paard er gevoeliger voor als het andere. Oudere paarden zijn vaak ook gevoeliger voor stalbenen.
Ik maak me er niet ongerust over.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:08

Als je logisch nadenkt dan weet je eigenlijk het antwoord zelf ook. Ga maar eens na bij oudere mensen die krijgen ook vaak dikke benen omdat ze vocht vast houden en door te weinig beweging. Kijk als zo'n paardje oud wordt dan krijg je vanzelf ook deze verschijnselen en trekt het vocht vaak vanzelf weer weg als ze even hebben doorgestapt. Je krijgt dan een betere doorbloeding van de benen. Het kan allemaal makkelijk ontstaan ook als ze op de weide staan omdat ze daar wel meer bewegen als op stal maar niet intensief (voor zover je dat nog van de oudjes kunt vragen)

Je kunt idd de oudere paarden onder ons beter wat minder eiwitrijk voer gaan geven en idd lliever hooi dan kuil, zo nodig nat gemaakt

succes ermee

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 14:26

dus het zit in het voer? snap er nog weinig van maar goed. Het worden inderdaad stalbenen genoemd, maar ik wil graag weten waar het door komt. Waarom juist oudere paarden/mensen?

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:13

omdat de bloeddoorstroming minder wordt. De aders gaan toch op de een of andere manier een beetje dichtzitten en daar komt het door. Eiwit maakt het bloed dikker en zeker bij oudere paarden dus vandaar dat ze op een gegeven moment aangepast voer moeten hebben. met oudere honden is het toch ook zo (daar is toch ook seniorvoer voor met minder eiwitten)
Probeer eens de brok van pavo gardina (of zoiets heet het). Dit is speciaal voor koudbloedpaarden zoals welshjes, shetjes, haflingers enz, heeft een heel laag eiwit gehalte en genoeg vitamintjes e.d. De brok is vrij groenig van kleur. Proberen kan geen kwaad en overleg het anders eens met je da. wat je er het beste aan kunt doen en veel bewegen en dan bedoel ik niet alleen in de wei laten staan en ook geen intensieve arbeid meer maar gewoon stevig wandelen, beetje draven en een galopje kan ook allemaal geen kwaad maar niet overdrijven

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 23:39

[. Ga maar eens na bij oudere mensen die krijgen ook vaak dikke benen omdat ze vocht vast houden en door te weinig beweging.

Dat vocht bij ouderen is niet door te weinig bewegen , maar door verminderde hartwerking. Ik dacht en hoop dat dit bij paarden niet hierdoor komt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 07:34

Stalbenen komen vaak voor bij oudere paarden, gewoon een ouderdomskwaaltje. Niks aan de hand.
Vaak hebben ze er geen last van e wordt het dunner na bewegen omdat de bloedsomloop op gang komt.

Veel bewegen is idd de juiste optie, en dan helpt het als als ze gewoon lekker in een paddock of bak kunnen rondscharrelen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:56

santos schreef:
Dat vocht bij ouderen is niet door te weinig bewegen , maar door verminderde hartwerking. Ik dacht en hoop dat dit bij paarden niet hierdoor komt.

een verminderde hartwerking zorgt voor een verminderde doorbloeding, dus meer vocht. maar dat hoeft niet het geval te zijn, er kunnen ook andere oorzaken zijn voor een verminderde doorbloeding.
Oedeem bij ouderen kan ontstaan door ziekten (hart, nieren) of door minder lichaamsbeweging/doorbloeding, ik denk dat dat laatste te vergelijken is met stalbenen bij een paard. Soms helpt het om je voer te veranderen (liever hooi en eiwitarme brok, oppassen met eiwitrijk gras). Stalbenen ontstaan doordat het lichaam van een ouder paard meer moeite heeft om afvalstoffen af te voeren, als het paard dan ook nog eens continu in een stal staat wordt dat nog moeilijker, omdat de doorbloeding minder is.
Zo te lezen krijgt jouw paard genoeg beweging, dus daar zou ik me niet zo'n zorgen om maken. het is ook gewoon een ouderdomskwaaltje.

SillyB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 14:54

kijk daar heb ik iets aan, dank je wel! in principe is het dus niks wat kwaad kan? hij kan niet té dikke benen hebben en dat er dan iets knapt ofzo?
hij is altijd wel wat stijver in het begin maar dat vind ik niet erg, dan stap ik gewoon een tijdje langer in.
Ik zal eens kijken of ik iets aan zijn voer kan doen, hij krijgt nu soms ook als extra maiskolven en dat zit ook vol met eiwitten, toch? Die zijn bijna op dus dat zal ook zo wel afgelopen zijn.
Allemaal bedankt!

superpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:17

Hoi, mijn pony heeft stalbenen sinds hij weer op stal staat. Hij is pas 7. Na beetje lopen is het wel bijna weg, maar het is wel een rotgezicht als je hem nu zo uit stal haalt.Hij krijgt elke dag zijn beweging, dus het zal denk ik door de overgang zijn van buiten naar helemaal binnen, maar kan hier niet veel anders. Doe hem er zoveel mogelijk uit, maar hij is dus niet oud, en in goed conditie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 06:34

Heeft een paard stalbenen (dikke, opgezwollen benen), dan komt dat bijna altijd door te weinig beweging.
Vaak ziet men "stalbenen" bij oudere paarden die veel op stal staan (vandaar de naam). De benen zijn opgezwollen.

Dit kan ook te maken hebben met spierverzuring (overbelasting de dag of dagen daarvoor), maar meestal heeft het te maken met een gebrek aan beweging of met een teveel aan eiwit in het rantsoen.

De oplossing voor dit probleem is dan ook om het paard meer beweging te gunnen of het eiwitgehalte in het rantsoen terug te zetten.

Denk bijvoorbeeld aan het vervangen van graskuil (dat erg eiwitrijk is) door hooi. Ook het overschakelen naar een krachtvoer of muesli met een lager eiwitgehalte zou uitkomst kunnen bieden.

het geven van anti-oxidanten door het voer of zeewier helpt om de afvalstoffen sneller uit het lichaam te krijgen...

gekopieerd van internet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 06:35

Stalbenen ontstaan als gevolg van een bemoeilijkte terugstroming van bloed en lichaamsvocht (lymphe).
De oorzaak van stalbenen is niet duidelijk, een aantal factoren verdienen aandacht: De overgang van weide naar stal: een plotseling 'gebrek' aan beweging kan de stuwing doen ontstaan. Virusziekten: in een stal met een hoge luchtvochtigheidsgraad kunnen virusinfecties zich gemakkelijk verspreiden.

Influenza-infecties, maar ook andere virussen kunnen verantwoordelijk zijn voor opgezette benen. De voeding: een plotselinge verandering van voedsel kan van invloed zijn. Veelal wordt de rol van eiwit als reden aangevoerd; meestal onterecht omdat bekend is dat een gezond paard een rantsoen met veel eiwit goed kan verdragen. Bekend is dat verse, niet bestorven granen aanleiding kunnen zijn voor stalbenen. Praktijkproeven hebben aangetoond dat het ruwvoer ook een rol kan spelen.

Op bedrijven met veel last van stalbenen werd in het hooi een hoog eiwitgehalte en een laag Calciumgehalte vastgesteld. Een gelijktijdig bodemonderzoek wees uit dat het Calciumgehalte (kalk) in de grond aan de lage kant was.
BEHANDELING De meest simpele behandeling is het geven van beweging, zonodig in combinatie met het afspuiten van de benen met koud water.
In veel gevallen verdwijnen de problemen vanzelf, echter indien men denkt dat er een infectie achter zit, dan is het verstandig een dierenarts te raadplegen. Zorg voor voldoende licht en lucht in de stal. Bij de voeding is het belangrijk te zorgen voor een regelmatig voedingspatroon, waarbij gebruik wordt gemaakt van een brok met een ruime Calcium/Fosfor verhouding. Bij voorkeur grofstengelig hooi verstrekken, zo mogelijk van kalkrijke gronden. Schud het hooi buiten de stal uit, daarmee worden schimmelinfecties voorkomen.

Schimmelsporen en stofdelen kunnen de luchtwegen aantasten; het inademen hiervan moet zowel voor het paard als zijn verzorger zoveel mogelijk voorkomen worden. Verwijder de mest iedere dag. Laat het strooisel niet te vochtig worden door het tenminste één keer per week te vervangen.

ook gekopieerd van internet, beide artikelen hebben denk ik wel gelijk.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:34

[quote="santos

Dat vocht bij ouderen is niet door te weinig bewegen , maar door verminderde hartwerking. Ik dacht en hoop dat dit bij paarden niet hierdoor komt. [/quote]

Dikke benen bij paarden kan dus ook komen door verminderde hartwerking. Mijn oude merrie had in het laatst van haar leven, ze was toen 30 jaar, ook veel last van hele dikke benen. En dan niet alleen de achterbenen, maar ook de voorbenen, van de kroonrand tot de knie/spronggewricht.
Dus dikke benen kunnen wel degelijk komen door een slechte hartfunctie, maar dan zie je het meestal bij 4 benen en niet alleen bij de achterbenen.

SillyB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 13:28

oke dankjewel danita! Shoq heeft er voor ook last van, maar wel veel minder. Oei nu begin ik me wel zorgen te maken

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:00

Mijn paard krijgt nu hooi, 2 kilo equiral sportbrok en een halve meusli van pavo van anky. En onbeperkt hooi.
Wat kan ik dan beter vervangen en waardoor. En kan ik er ook iets bij geven. Mijn paardje staat nu nog op de dag buiten op het alnd. Maar in de winter word dat helemaal niets meer. Ben dus ook hard opzoek naar een stal waar hij dagelijks buiten komt in de winter.

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:06

ik zou hem dagelijks zorgen dat ie goede beweging krijgt. al is het maar stappen aan de hand.. en ik zou zeewier bijgeven.

van de winter ben ik geopeerd aan mij knie, en daardoor heeft mijn paard 5 maanden zonder rijden moeten stellen. Een vriendin van mij reed hem 2 x per week, maar dat was niet voldoende om (ondanks dat mijn paard vaak buiten stond) stalbenen te voorkomen.

Op advies van mijn hoefsmid ben ik toen zeewier gaan bijvoeren, en dat werkte inderdaad!

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:07

wel beetje erg krom nederlands zie ik nu.

ik zou hem dagelijks zorgen dat ie goede beweging krijgt hm....

moet natuurlijk zijn dat ik er voor zou zorgen dat ie dagelijks goede beweging krijgt.. hahahah beetje blond!!