zachte hoeven/hoe weer hard te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johndeertje

zachte hoeven/hoe weer hard te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 22:45

Wie weet wat ik aan zachte hoeven moet doen?(brokkelhoeven voorvoeten sindsdien naar de ijzers voor dus erg gevoelig) mijn smid zegt 4 weken lang 1x per week teren,is dit wel of niet goed.?men zegt dat dat de hoef afsluit en de straal gaat krimpen klopt dat? en bijv de hoeven invetten met olie!! worden ze daar ook niet harder van? wat adviseren jullie om te doen!! sindsdien ze op blote voeten staat is het zo gevoelig en zacht..johndeertje

ps : welke hoefolie is aan te raden dan om te gebruiken en hoevaak??

Alline

Re: zachte hoeven/hoe weer hard te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 16:13

De conditie van de hoeven gaat erg achteruit als er ijzers onder zitten, dus als je die er af haalt is het logisch dat ze gevoelig loopt en zachte hoeven heeft als ze eraf zijn gehaald.
Hoefolie is niet goed, hierdoor droogt de hoef juist uit, ook teer is niet goed.

Wat wel helpt: Ijzers eraf!! Je paard veeeel beweging geven. Rustig aan laten wennen aan harde ondergrond, dus steeds langer en vaker. Hier worden de hoeven ook harder van. En laat je paard geregeld bekappen (geregeld is om ongeveer 2 weken) Ik zelf ben er voorstander van om een cursus natuurlijk bekappen te doen (zie www.hoefnatuurlijk.nl) zodat je het zelf tussendoor bij kunt houden. Het kan echt een tijdje duren voordat je paard weer goed loopt, dus heb geduld.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:25

Geen teer, hoefolie, of hoefvet. Dit sluit de hoef af met uitdroging tot gevolg. Mijn hoefsmit houd niet eens van al die smeerseltjes. Ijzers belemeren het hoefmechanisme, dus kan idd de oorzaak zijn. Tevens kan het zijn dat er biotine te kort is, dit bijvoeren moet ook helpen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:34

ik mag ook absoluut niet smeren van mijn smid... wat schijnt te helpen tegen zachte hoeven is het bijvoeren van Biotine of een zwavelkuur. Gaan ze ook gelijk wat sneller van groeien.

johndeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 22:27

dus het enigste wat je doen kunt de hoef steeds langer laten wennen aan harde ondergrond...vreemd dat mij hoefsmid zegt 4 weken lang 1x per week teren en dan stoppen.en van een kennis van mij adviseerde me om te olien met gebruikte olie van auto of brommer.had er nog nooit van gehoord heb ik nog niet gedaan hoor..

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 23:18

biotine gaat pas werken na n half jaar elke dag voeren, dus daar heb je nu weinig aan. Mijn paard heeft ook vrij brokkelige hoeven en mijn hoefsmit adviseerde om om de dag levertraan of laurierzalf op de kroonrand te smeren. K heb, bij divoza geloof k, hoefzalf besteld met een combinatie van levertraan en laurierzalf erin, dat werkt goed. Wat ook goed zou werken is een fles met de helft olie en de helft azijn.

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 06:34

invetten of olieen is dus slecht en worden de hoeven harder van. Wat ik wel eens heb gehoord is dat een modderbad goed is voor de hoeven (mijn paardjes hebben dat voldoende in de wei dus dat hoe ik gelukkig nooit te doen)
het beslaan gaat juist weer makkelijker als je je paard een half uur van te voren een water bad geeft voor elke hoef.
En teren moet maar 2 keer per jaar, das meer als genoeg, of je moet een rotstraal hebben daar is teer weer voor, tegen rotten.

groetjes Elianne

ps; wat ik je nu aanraad is de ijzers er voorlopig af laten, en af en toe op de verharde weg lopen zodat de hoef er aan went en gezonder wordt.

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 06:34

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 08:30

Biotine werkt wel sneller hoor.... de vloeibare versie dan. Bij een paardje bij ons op stal is het twee maanden bijgevoerd en die hoeven zijn nu echt keihard.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:09

Ik heb een spuitbusje van mijn smid Hoof Hardner geloof ik daar komt blauwig schuimig spul uit wat je dus op de zool spuit dat werkt goed. Niet teren hoor!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:58

Mijn oudste paard had ook altijd zachte brokkel hoeven. Hij moest op ijzers blijven anders bleef er helemaal niet van over en dat gaat ten koste van het paard. Als het paard gevoelig loopt is hij niet happy toch met een ijzer kan je hem helpen. Ik zie een ijzer niet echt als iets wat de groei tegenhoud maar is wel in belang van het paard.

Dus even lekker tegen de haren van antie ijzer personen. IJZERS HOEVEN NIET SLECHT TE ZIJN. Wat ik altijd deed was jodium onder zijn zolen en in de stralen spuiten. Ook achter zonder ijzers. Dit maakt het mooi hard en droog. Dit was een trucje van de hoefsmid wat dus echt werkte. Voor de rest deed ik niets dan af en toe water.

Als die dure middelen zijn leuk maar hebben hetzelfde effect als jodium en dat scheelt een hoop geld.

johndeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 14:03

[quote="Prisca"]Mijn oudste paard had ook altijd zachte brokkel hoeven. Hij moest op ijzers blijven anders bleef er helemaal niet van over en dat gaat ten koste van het paard. Als het paard gevoelig loopt is hij niet happy toch met een ijzer kan je hem helpen. Ik zie een ijzer niet echt als iets wat de groei tegenhoud maar is wel in belang van het paard.

Dus even lekker tegen de haren van antie ijzer personen. IJZERS HOEVEN NIET SLECHT TE ZIJN. Wat ik altijd deed was jodium onder zijn zolen en in de stralen spuiten. Ook achter zonder ijzers. Dit maakt het mooi hard en droog. Dit was een trucje van de hoefsmid wat dus echt werkte. Voor de rest deed ik niets dan af en toe water.

Als die dure middelen zijn leuk maar hebben hetzelfde effect als jodium en dat scheelt een hoop geld.[/quo

wat voor jodium bedoel je dan??

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:44

Door het voer kan je Kerabol geven; dat zorgt ervoor dat de hoeven beter worden, goed groeien en ook evt. scheuren makkelijk uitgroeien/herstellen. Ik geef het mijn paard, die had eerst met ijzers enorme brokkelvoeten, kon bijna geen ijzer meer onder. Voor hij het land inging zijn de ijzers eronderuit gegaan en nu 10 weken later heeft hij best mooie voeten.

Om de hoeven harder te laten worden: misschien is keratex hoof harderner (zie jordenshippo) een idee? Ik ken het zelf niet , maar heb er wel goede dingen over gehoord.

johndeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 23:02

en als je pony nou dag en nacht buiten staat dan worden ze echt wel zachter van..dan teer je toch meestal wel..dat er niet teveel vocht in de hoef kan als de weide nat is

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 05:58

@johndeertje, vocht is juist goed voor de hoef!!! teren is tegen rotten van de straal.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:57

wat voor jodium bedoel je dan??[/quote]

Gewoon die je voor mensen ook gebruikt?. Dus niet de scrum of schampoo.

johndeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 12:23

dat je het witte onder de hoeven weg kunt krabben als ze te nat zijn lijkt me juist niet goed..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:09

Gewoon langzaam laten wennen aan harde ondergrand.

Helemaal niet gaan bekappen, ook niet natuurlijk want zover ik weet
wordt de hoeven daar weer gevoeliger van, en zal ze nooit
helemaal lekker gaan lopen als je telkens bekapt.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:21

Johndeertje: Dat witte wat je onder de zool weg kunt krabben is oude zool, dat is dus helemaal niet erg.

Rakkertje: zo te lezen heb jij echt heeel veel verstand van hoeven.. :S

CCTexanAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:54

natuurlijk bekappen, de hoeven van mijn paard zijn super hard. Na een buitenrit zitten er nooit meer steentjes in, en het is nog leuk om te doen ook. www.hoefnatuurlijk.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:55

Keratex hoofhardner vind ik echt geweldig helpen bij brokkelhoeven, door wat voor reden ook gekregen

johndeertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 21:37

runningkawa schreef:
Keratex hoofhardner vind ik echt geweldig helpen bij brokkelhoeven, door wat voor reden ook gekregen

waar is dat te verkrijgen keratex hoofhardner??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:18

jordens hippo

Maar voorheen had ik het via de smid

Het is wel erg duur.
Ik had gelukkig via de smid die ik toen had wat uit mogen proberen voordat ik een hele fles kocht.

Maar je doet er wel enorm lang mee.
Toevallig heb ik van de week een pot besteld bij jordens
op de vorige stond het gulden bedrag nog

nicolietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:39

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:13

mijn shetlandertje heeft ook wel eens last van zachte hoefjes, vooral na een lange vochtige periode..
Dan moet ik ook van mijn smid een paar weken lang 1 x per week smeren met teer.. en het werkt wel.. dus ik weet niet wat ik je zal aanraden...
Ben geen smid, heb er geen verstand van.. maar weet wel dat teer bij mijn pony goed helpt....