Witte hoeven worden rood ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Witte hoeven worden rood ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 21:32

Volgens mijn hoefsmid heeft Bas voor een shetlander goede hoeven. Mooi hard, en een mooi groot draagoppervlak, geen kleine softe hoefjes zoals je ze bij shetten nog wel eens hebt.
Hij heeft witte hoeven dus wel een zwakte.
Ik heb nooit problemen met zijn hoeven gehad maar nu beginnen me wat dingen op te vallen.

Ten eerste zijn zijn zolen nogal soft de laatste tijd, als ik wat druk zet met de hoevenkrabber dan krab ik als ik wil een heel stuk zool mee.
Maar goed, met een beetje verlopen olie is dat wel op te lossen.

Wat mij meer zorgen baat is dat zijn hoefjes rood beginnen te worden. Rode randen onder de kroonrand.

Ik heb dit eerder meegemaakt met mijn vorige paard Maffick, echter kwam het bij hem door de hevige mok die in zijn hoeven was geslagen, als een soort vergifitiging.
Bas heeft geen mok of andere problemen rondom de hoeven.

Wel staat hij nu sinds anderhalve week op een andere grond.
Hij komt van de zandgrond in Groningen in de kleigrond in Friesland. Echt pure klei, van wat ik soms uit zn hoeven haal kan ik een poppetje boetseren.
Ik vraag me dus af of het van de bodem kan komen waar hij op staat ?

Of nog een optie: van het voer
Hij kreeg voorheen 3 keer per dag een toefje hooi en stond verder op zand, zo af en toe op de weide.
Nu staat hij dag en nacht op een loeigrote wei ,geen eiwitten meer, wel zat buikvulling ( hij is dan helaas ook als een tonnetje zo rond, en ik ga hier dan ook zeker wat aan doen )

Iemand ervaring of enig idee ?
Ik bel zowiezo een hoefsmid volgende week, hij moet bekapt worden en wil dan naar de rode hoeven, de zachte zolen en straal vragen..

Dennis

Re: Witte hoeven worden rood ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:48

Is het niet een beetje roestig? De stal waar Dennis heeft gestaan gaf het gras af en toe(heb eigenlijk geen idee meer in welke tijd van het jaar) wat roest spul af. Dat was roodbruinig, maar dat hadden ze ook rond hun neus zitten van het grazen.

Als je toch weer een smid nodig heb zou ik hem gewoon direct bellen, hij kan je ongetwijfeld meer duidelijkheid geven .

GingerMorgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:51

kunnen t niet kneuzingen zijn?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 21:59

Dennis schreef:
Is het niet een beetje roestig? De stal waar Dennis heeft gestaan gaf het gras af en toe(heb eigenlijk geen idee meer in welke tijd van het jaar) wat roest spul af. Dat was roodbruinig, maar dat hadden ze ook rond hun neus zitten van het grazen.

Als je toch weer een smid nodig heb zou ik hem gewoon direct bellen, hij kan je ongetwijfeld meer duidelijkheid geven .

Zou ik ook doen, zit echter met probleempje dat ik verhuist ben. Mijn smid woont in drenthe en ik denk niet dat hij naar friesland tuft voor 1 shetlander. Nou is het dus het makkelijkste om de smid te hebben die ze op deze stal ook hebben, maar de eigenaren zijn deze week op vakantie dus ik heb geen idee welke smid zij hebben.
Heb niet zo'n zin om voor zoiets een onbekende smid te bellen, dus wacht dan liever een weekje, Bas loopt er verder niet minder om.

Roest heb ik ook aan zitten denken, maar hij heeft het verder nergens zitten en het is meer rood/roze dan bruinrood.

Kneuzingen... zou kunnen, maar zouden ze er dan niet ook last van heben ? En waarvan zou dat komen dan ?

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:16

Moos heeft het ook, aan een voor- en achterhoef. Verder heb ik er niets van gemerkt, hoefsmid heeft er ook niets van gezegd. Het is er nu bijna uitgegroeit!

Ik dacht dat het ook een soort van kneuzing was, omdat ik 1 x per week spring en hij soms wel eens een balk aantikt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 10:01

ik lees al een aantal dingen wat ik dus echt slecht vind:

Hij heeft witte hoeven dus wel een zwakte--- dit is absoluut niet waar!!!
bij wit zie je een verkleuring sneller, maar de hoeven zijn niet slechter van kwalitiet, dit is nooit wetenschappelijk aangetoont
.
dan:

Maar goed, met een beetje verlopen olie is dat wel op te lossen

???
olie op een paardenhoef? olie is voor motoren en bovendien is het kankerverwekkend, weggooien dus!!!
misschien is dat wel juist de reden dat die hoeven rood worden

doe wel dit:
ga zeewier door het voer mengen, supergoed voor hoeven en haar.
niet gaan smeren met vetten .
als ze erg zacht zijn dan eenmalig hoefteer aan de onderkant, en dit eventueel na 3 dagen herhalen, daarna er mee stoppen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 10:14

Witte hoeven zijn niet zwakker dan zwarte of donkere hoeven hoor.

Olie erop smeren zou ik zowieso niet doen, daar worden ze alleen maar zachter van.

Verder zou ik het niet weten, ik zou toch je hoefsmid of een dierenarts er naar laten kijken, het zijn wel zijn voeten!

mieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:36

rode plekken is volgens mij een teken van te veel eiwitten

mieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:36

wat later gaat duiden op hoefbevangenheid

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 22:51

Ookal is het misschien niet aangetoond dat wit zwakker is dat zwart, toch is mijn ervaring daarmee wel degelijk zo.

Voorbeeldje: Mijn vorige paard had 1 wit voetje met 1 witte hoef. Dit witte voetje had altijd mok, de hoef brokkelde en spleet sneller dan de zwarte hoeven.

En meerdere malen heb ik ervaren dat witte hoeven over het algemeen zachter en zwakker zijn dan zwarte hoeven.

Over de verlopen olie: Die tip heb ik gekregen van mijn gediplomeerde smid. En heb dit meerdere malen gehoord, en ook op meerdere stages gebruikt... het sond mij eerst ook tegen en wilde gewoon spul gebruiken dat ervoor bedoeld is, maar heb het toch maar gebruikt en vind het wel degelijk werken.
Met teer en vet prop je de boel luchtdicht af,teer is om te voorkomen, niet als het al zwak is, dan maak je het alleen maar erger door de zool geen lucht meer te geven. Verlopen olie laat de boel nog wel luchten.
Verlopen olie heb ik bij Bas nog maar 1 keer gebruikt, een half jaar terug, dus lijkt me niet dat daar de hoeven rood van worden.

Iets bijvoeren wat goed is voor de hoeven zoals zeewier of biotine heb ik al eerder aan gedacht, maar Bas krijgt verder geen krachtvoer omdat hij dit totaal niet nodig heeft en ik dan juist were bang ben voor de eiwitten.
Misschien op een boterham... zal er over nadenken

Miekie, jouw berichtje baart me wat zorgen. Ik ben namelijk altijd erg bedacht op hoefbevangenheid, Bas heeft het nog nooit gehad maar is er wel gevoelig voor.
De weide waar hij staat is loeigroot, maar bevat weinig tot geen eiwitten meer, het is einde van het jaar en het hele jaar begraast door diverse groepen veel-vretende grote jonge paarden.
Ga morgen even telefoontje doen richtind smid en/of DA. Leg het zowiezo aan de smid voor en als die niet een duidelijk antwoord heeft bel ik de DA even om gewoon even te vragen voor de zekerheid

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:01

Als je stukken van de zool kunt wegkrabben, betekent dat meestal dat op die plek overbodige (oude) zool zit. Niets tegen doen dus, het is een natuurlijk proces. Je kan het gewoon wegkrabben tot je op de stevige zool komt of wat extra over stevige bodem lopen zodat het vanzelf wegslijt. Dit brokkelig worden van de zool merk je vooral als de hoeven vochtiger worden, door natte ondergrond.
Witte hoeven kunnen misschien iets zachter zijn, maar hierdoor groeien ze ook harder. Wellicht dat ze daardoor ook eerder afbrokkelen: omdat ze sneller te lang zijn... Met bekappen merk ik trouwens niet dat zijn witte hoeven makkelijker te snijden zijn dan de zwarte, wel lijkt het of ze makkelijker vocht opnemen.
Met witte (roze) huid heb ik wel de ervaring dat hier veel sneller mok op komt. Dit kwam bij mijn paard vooral door zonnebrand in zijn kootholtes.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:36

let op: ook in najaarsgras zitten bepaalde stoffen die bevangenheid kunnen veroorzaken !! Het is eenfabel dat alleen in het voorjaar door eiwitten paarden bevangen worden, het kan ook in oktober door andere stoffen gebeurendat ze bevangen raken (iets met bepaalde suikers en zo...) Geen idee of dat zich uit in "rode" hoeven maar let op !!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:02

mijn paard heeft gestreepte hoeven: witte met zwarte strepen, zouden de witte stukken dan zwakker zijn dan de zwarte???? Ik denk het niet

Morrie heeft bij 1 achterhoef ook een stuk rood, dat is gekomen nadat zijn bekken rechtgezet is door Steffi v.d. Laarse en het groeit nu langzaam uit.
Mijn bekapper zegt dat het geen kwaad kan, zwarte hoeven hebben evengoed rode plekken, maar die zie je niet

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 04:41

een van mijn paarden heeft EEN witte hoef die in kwaliteit totaal niet verschilt van de zwarte.

hoefbevangenheid word niet veroorzaakt door teveel eiwit maar door teveel fructaan (een koolhydraat) in het gras en dat is ook nu nog aanwezig.

www.safergrass.org

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:40

Ze zeggen juist dat je in de herst op moet letten voor bevangenheid, omdat het gras dan een soort laatste toegift heeft. Meestal is dat in september dacht ik me te herinneren. Maar misschien nu anders omdat de natuur van slag is? Zou er in ieder geval goed opletten. Je kan altijd even een dierenarts bellen en vragen of dat rood daarmee te maken heeft (telefonisch advies is meestal gratis).

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:17

Verlopen olie bevat oa zware metalen en is flink kankerverwekkend. Ook voor jezelf is dit niet goed.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 13:29

Waarom raden zoveel mensen het dan aan en waarom wordt het dan nog zoveel gebruikt ? Gewoon zomaar een vraagje hoor.
Ik weet wel dat het niet gezond spul is, maar voor hoeven werkt het wel best.
Ik rook, iets kankerverwekkenders lijkt me er niet te zijn dus dat het voor mij niet goed zou zijn maakt me niet zo heel veel uit.

Er zullen best kankerverwekkende stoffen inzitten, maar zoveel rommel bevat kankerverwekkende stoffen... dan kan je haast niks meer gebruiken.

Meerdere paardenmiddelen lijken me ook niet al te best, ik ga niet de lucht van een pot hoefteer inademen, evenals manenspray nogal chemisch is, en neem lederverf etc ....

Ik heb overigens mijn hoefsmid gebeld en de lieverd komt toch 'ff' naar friesland tuffen vanuit drenthe voor 1 shet, wat een toppertje
Ik heb hem het geval van de rodige hoeven voorgelegd en hij ze idat het weinig kwaad kon waarschijnlijk, maar wild ehet wel graag even zien.
Hij vermoedde dat door de vele beweging ineens ( van zandstukje met rustige pony naar grote wei met meerdere opjaagknollen ) er waarschijnlijk wat bloedvaten overbelast waren, maar hij wilde dus nog niks met zekerheid zeggen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:40

SANEX schreef:
Waarom raden zoveel mensen het dan aan en waarom wordt het dan nog zoveel gebruikt ? Gewoon zomaar een vraagje hoor.

Onwetendheid.

Vroeger was blisteren ook heel normaal, nu weet men wel beter. En zo zijn er nog legio voorbeelden.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:45

Margreet schreef:
Vroeger was blisteren ook heel normaal.

Ehhh... blisteren? Wat is dat?

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:46

Hoi,

mijn hoefsmid had me ook eens vertelt dat het duidt op teveel eiwitten. Ik zou er in ieder geval goed op letten, Shetjes zijn nu eenmaal gevoelig voor hoefbevangenheid.

-x- Nouska

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:48

Bij bv. een peesblessure doelbewust de huid stuk maken met scherpe zalf of een gloeiend voorwerp met als idee daarachter dat dat de bloedsomloop stimuleert en zo de blessure helpt genezen.
Nogal wreed.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:55

Verlopen olie werd vroeger gebruikt ja omdat normaal hoefteer en hoefvet nog niet bestond en het goedkoop was.

maar geen Smid of DA raad jou aan om verlopen mororolie op je paard zijn voeren te smeren.

Motorolie is tegenwoordig ook niet meer de olie van vroeger maar vieze synthetische rommel met daarin zware metalen uit auto's en brandstof.

Hoefteer gebruiken is eigenlijk ook onzin maar er zitten iig geen zware metalen in. En lederverf smeer je niet op je paard als het goed is.

naast kankerverwekkend is het gewoon goor smerig ongezond rotspul.

Ja het werkt prima op hoeven hoor het droogt mooi op. Maar ondertussen zit je je paard een kwik of loodvergiftiging aan te doen en kanker.. sja als jij er niet mee zit moet je dat zelf weten meid.

Waarom denk je dat garages e.d. een sprciale opslag moeten hebben voor olie en het apard meot van afval? Omdat het schadelijk is als het in de grond komt. Die zooi zit niet voor niets in metalen vaten.

Waarom zou je trouwens het risico nemen??
Je paard is toch je alles? Ga naar de paardenwinkel en koop een pot hoefteer als je er perse wat op moet smeren in plaats van met die troep te klooien.

Veel spullen zijn chemisch ja.. maar in verlopen olie zitten zware metalen daar ga je als mend en dier gewoon dood aan als je er teveel van in je lijf krijgt.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:58

SANEX schreef:
Hij heeft witte hoeven dus wel een zwakte.

Sorry maar dat ben ik niet met je eens.
Volgens myn hoefsmid is een witte hoef even sterk als een zwarte hoef en zit er geen verschil tussen..

En als hij 't zegt vertrouw ik daar maar op?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 14:32

Riant schreef:
Verlopen olie werd vroeger gebruikt ja omdat normaal hoefteer en hoefvet nog niet bestond en het goedkoop was.

maar geen Smid of DA raad jou aan om verlopen mororolie op je paard zijn voeren te smeren.

Onhee ? Toch raar dan dat mijn smid bij de vorige kapbeurt toen ik vroeg of ik wat teer moest smeren i.v.m de zachtheid, zei : "Nee joh, dan stop je de boel alleen maar dicht, smeer er maar wat verlopen olie op, dan kan de zool nog luchten "

En dit zei een gediplomeerd bekendstaand smid... Geen oude sik, dus hij weet wel dat er tegenwoordig andere middelen bestaan...

Mn pony is me alles ja, en heb dan ook de wereld aan verzorgende rommel in huis, maar wanneer mij verteld wordt dat ik beter olie kan gebruiken dan doe ik dat.
En als ik het nou dagelijks gebruikte, het hele jaar door, kan me voorstellen dat er dan iets niet goed gaat, maar dat zal er met normaal teer ook niet gaan.
Pony gaat er echt niet dood van als ik zo nu en dan eens olie op zn hoeven smeer. Ik heb ook in het begin al gezegd dat ik slechts 1 keer eerder Bas zn hoeven heb behandeld met olie, en nu misschien nog een keer.

Ledervet gebruik je niet op je paard nee, maar het is wel spul waar je mee werkt, en waar je ook stoffen van inademt,op je huid krijgt etc..
Zo bedoel ik te zeggen als je op elk slecht deeltje en stofje gaat letten kun je niks meer gebruiken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:43

SANEX schreef:
Zo bedoel ik te zeggen als je op elk slecht deeltje en stofje gaat letten kun je niks meer gebruiken.

Dat is wel wat anders dan spul gebruiken dat bewezen zwaar carcinogeen is....

Maar goed, als je ook al rookt Doe vooral wat je niet laten kunt hoor