Fjord die flink zweet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Fjord die flink zweet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 17:13

Mijn fjordenbaaltje zweet zich op het moment helemaal suf! Hij is na 10 minuten draven helemaal zeiknat en buiten adem.

Nou zit meneertje nogal dik in zijn vacht.

Ik zit er aan te denken om hem wel door de dierenarts na te laten kijken, omdat ik me toch een beetje zorgen maak. Hij maakt overigens een hele frisse, werklustige indruk, kan nog steeds lekker dwars zijn en stout, maar zweet onwijs veel.

Hij is wel een pietsie afgevallen 1 gaatje op de singel, maar verder glimt hij nog steeds ( voor zover ik dat kan zien met die pluizenvacht )

Hij krijgt overigens wel electrolyten en vitamine E om zijn zouten aan te vullen en spieren te ondersteunen!

Hebben meer koudbloeden deze kwaal of is het een uniek iets? Voordat ik in blinde paniek de dierenarts bel, terwijl het wellicht even een week of 2 kan wachten, omdat ze dan toch komt voor de inenting

Wat denken jullie?

Ibbel

Re: Fjord die flink zweet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:55

Ik zou me geen zorgen maken. Ik heb momenteel een 3.5 jarige IJsco te logeren die bij stilstaan in de wei al zweet.
Realiseer je wel dat het erg warm is voor de tijd van het jaar, terwijl Fjorden en IJsco's gewoon op grond van het korter worden van het daglicht een megavacht aan het aanmaken zijn.

Je kunt je Fjord onder de hals scheren, zodat hij z'n warmte beter kwijtraakt. Is in Endurancekringen zeer gebruikelijk en werkt perfect.

Lietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:17

Ik heb het zelfde probleem maar zou je zkr niet aanraden om de dierenarts te bellen. Mijn fjord zweet ook heeeeel snel met rijden, dan is hij echt zeiknat. Maar dit komt echt door zijn dikke vacht die hij nu al heeft terwijl het weer van deze maanden eigelijk niet hoord, maar ze hebben al een dikke vacht gemaakt door dat het in de zomer en daarna al kouder was. Je kan hem ook scheren in soort jagers stijl moet je maar even opzoeken ergens! Dat zijn de plekken waar die zweet. Succes ermee!!!En als je wat wilt vragen pb me maar even

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 17:22

Ik zou hem graag scheren, maar wel op zo'n wijze dat hij geen deken op moet

Ik weet niet of iemand daar een oplossing voor weet?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:30

Mijne staat ook te zweten als de zon schijnt en dat is nog wel een arab. Maar ik dacht ok, gaat dat wel lekker, en ik had hem even getemperatuurd en dat was goed dus wist ik dat er niks aan de hand was!
Maar scheren en daarna géén deken op lijkt me geen optie....waarom wil je geen deken op?

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:31

ik zou me ook geen zorgen maken, wan top de manege waar ik rij, zweten de fjorden zo erg, dat ze echt helemaal nat zijn ! maar ik denk gewoon dat ze nu een dikke vacht hebben ofzo

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 18:51

Omdat onze paarden heel de winter ook buiten staan en geen van allen een deken op hebben.

Daarbij, ze slopen zijn deken! En ik kan niet van mijn stalhouder vragen of hij iedere keer mijn paard in zijn up buiten zet of helemaal binnen houd terwijl ik het juist zo fijn vind dat hij 365 dagen per jaar buiten kan spelen

mieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:27

scheren is toch de beste optie als je vrij veel rijd.
als voordelen heb je dat je de deken eraf kan halen opzadelen meestal is een borstel al overbodig zo heerlijk schoon...rijden en hup deken weer op,je hoeft niet moeilijk te doen met een zweet deken en je hoeft niet te wachten tot ie dan droog is en klaar,er zijn tegenwoordig hele stevige dekens te koop ook voor outdoor,
nadelen zijn soms dat ze wat frisser zijn,maar je hebt geen last meer van die natte smerige lange haren,want zeg nou eerlijk dat zweet is ook niet echt fris

succes met jullie keuze

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 21:17

Ik heb besloten alleen een aantal banen van de hals te halen, dan koelt hij toch makkelijker af en kan hij nog steeds naar buiten.

En ik heb nog nooit een paard geschoren, maar ga het gewoon zelf proberen, haha

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:01

Het lage of zeer lage streepmodel wordt aangeraden wanneer paarden buiten blijven zonder deken.
Dit staat in allerlei boekjes.

Zelf ben ik er niet zo'n voorstander van om te scheren en dan toch bloot de wei op te doen. Het lichaam is daar niet op ingesteld en hij kan kou vatten.

Als je hem in de wei laat en geen deken op wilt moet je denk ik gewoon accepteren dat hij dik haar kweekt en je rijden aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:46

Ik zou me ook niet druk maken.
Koudbloeden zitten nu gewoon snel in hun wintervacht, zo ook jouw Fjord.
Zo'n dikke winterjas houdt de warmte goed vast, en het zweet droogt lastig op, vandaar dat je paard snel zal zweten. Doe het rustig aan, je kan overwegen 'em te scheren, hou dan wel een deken bij de hand. Wil je z'n vacht zou houden, omdat ie bijvoorbeeld veel buiten staat zal ik het dus rustig aan doen en goed drogen na het werk, fleecedeken erop, droog wrijven met stro etc.
Succes