Mijn merrie schuurt sinds een paar weken enorm veel, op de meest mogelijke manieren.
Aanvankelijk dacht ik dat het losse haartjes of kriebelende haartjes door haar groeiende wintervacht waren, maar ze heeft het nooit eerder gehad in de vorige jaren?
Sinds het beginnen van het schuren poets ik haar dagelijks heel uitgebreid, om kriebelhaartjes en vuil in ieder geval weg te halen, maar het schuren hield niet op.
Vandaag ben ik dus maar verder gaan zoeken, en ik vond rare 'gaatjes' in haar vacht op wat een schuurplek was op de hals.
Als ik met mijn handen over de overige schuurplekken ga, op haar schoft, de rug achter haar schoften, haar schouders en haar wangen, voel ik rare, kleine bultjes zitten. Op andere plekken van haar vacht zitten ze niet.
Aanraken van de plekken doet geen pijn, en erover wrijven maakt al dat ze helemaal gaat rekken en puffen omdat het blijkbaar zo goed voelt. (Ik vond het al vreemd dat ze met borstellen op die plekken helemaal kon gaan staan kwijlen van genot).
Het deed me denken aan onderhuidse horzeleitjes, maar gezien hier bijna geen horzels vliegen lijkt me dat behoorlijk vreemd. Ook omdat het al zo ver in het najaar is.
Of het dan steken van één of ander insect zijn, of een huidaandoening? Geen idee, wie helpt me?
Leo heeft overigens last van een lichte vorm van zomerexceem. Deze zomer begonnen de kleine plekjes op haar hoofd, maar omdat we vrij dicht bij de kust zitten hebben we niet meer last gehad dan dat.
Het zekere voor het onzekere heb ik haar vanmiddag dus maar gewassen met desinfecterende shampoo, en nagespoeld met water waarin een paar druppels tea tree oil zaten opgelost.
Iemand enig idee wat die bultjes mogelijk zijn, en wat ik eraan kan doen?