trekken met achterbeen (benen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FZ_Lin

trekken met achterbeen (benen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 12:20

sinds vorige week woensdag trekt me paard heel erg met haar achterbenen in de draf en galop en het meest met links. als ze haar voet neerzet in de draf lijkt het ook net of ze een rondje draait met haar hoef. ik heb haar laten controlleren maar ze is niet kreupel op het harde loopt ze heel normaal ook in de draf. in het begin van het rijden is er nix aan de hand en na ongeveer 10 min begint ze te trekken en raar te huppelen. het is niet opgezet en je voelt ook helemaal nix je merkt ook niet aan haar als je wat drukt op haar benen dat ze er last van heeft. weet iemand misschien wat het zou kunnen zijn?

IMJ

Re: trekken met achterbeen (benen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:21

euh... hanentred misschien??? Laat er een DA naar kijken, als dit niet constand is en voorheen niet was moet je er een DA bijhalen!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:30

dat is rottig voor je weet je ook of ze er last van heeft?? anders moet je wim ofzo ff vragen miss weet die eht wel of elle

Paarden met de aandoening hanentred of kramperigheid roepen veel vragen op.
Wat is het eigelijk.
Een paard met een hanentred is in de regel een opvallende verschijning. Vaak zie je bij hanentred dat het paard een achterbeen hoger op tilt dan het andere. Afhankelijk in de mate dat hij de aandoening heeft, zal hij dat iedere pas of om de paar Passen doen. Maar het komt ook voor aan beide achterbenen, dan lijkt het op een paard Dat een erg actief achterbeen heeft. (laat je daar door niet mislijden) Erg veel is er over hanentred niet bekend, de oorzaak zit meestal in het zenuwstelsel, De fijnregeling tussen buigers en strekkers van het achterbeen is duidelijk verstoord. Bij een krampentrekker kan het zenuwstelsel op verschillende plaatsen aangetast zijn. Belangrijke locaties zijn: hersenniveau, ruggenmergniveau, (hals, borstregio) Ruggenmergniveau, (lendenregio)en de overgang van de zenuw naar spier. Het vaakst komt het voor dat in de lendenregio een verstoring plaats vind. Meestal zit bij deze paarden de rug vast in de lendenregio. Ik merk het bijna altijd als het paard zijn been aangeeft. Hij geeft het meestal snel en zeer hoog aan.
Ook begint de stress snel te werken, omdat zij bang zijn kramp te krijgen. In het begin is er nog goed mee te rijden maar naar verloop van tijd kan er pijn ontstaan in de rug, (de spierspanning word dan te hoog) en hij wordt erg stijf in de Wervelkolom.Inbuigen bij een wending gaat meestal niet meer. Vaak word er dan gezegd zet hem een tijdje op rust ik heb de ervaring dat het dan Meestal erger word je krijgt het paard dan met een behandeling haast niet meer los.
Ik vind dat je het paard juist los moet maken.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 22:31

ik heb het aan wim gevraagt hij wist niet wat het zou kunnen zijn hij zei wel dat het zo ook begon bij die ouwe (je weet wel denk ik welke ik bedoel) maar hij vond femke daar te jong voor..maar bedankt voor die info ik had gister de veearts gebeld die zei dat als ze over 2weken nog zo deed dat ik hem dan weer moest bellen hij zou dan langskomen hij kon nu ook niet veel vertellen hij moest het zien zei ie..maar ik hoop dat het nix ergs is en dat het snel over is..want ik merk wel dat ze er last van heeft..want heeft de oren echt helemaal plat in haar nek..als ik haar longeer dan bokt ook erg veel en als ik op haar zit dan bokt ze niet maar ze laat het wel merken dat ze het totaal niet fijn vind..ik merkte het woensdag..toen heb ik haar donderdag een dagje stil laten staan ik dacht misschien spierpijn of zoiets dergelijks..en vrijdag ben ik er weer op gegaan en toen was het net zo erg..dus ben er eraf gegaan heb haar gelongeerd (dan zie ik ook beter wat ze doet dan dat ik op haar zit) en zaterdag ook weer stil en zondag heb ik haar ook weer ff gelongeerd..maar het is heel raar dat ze op het harde heel normaal loopt en op het zachte niet dat vind ik juist vreemd!
kus

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:06

tja das vrij vreemd ja ik zou ook niet weten wat t kan zijn open dat t idd niks ergs is

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 13:45

Loopt ze niet alleen kreupel op de volte? Of ook op de lange zijde?

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 14:10

ze loopt kreupel op de volte en lange zijde..

mieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:52

ik zou denken aan spat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 15:11

Wij hebben een Shetlander op stal, met stap en draf gaat dat achterbeen ook heel krampachtig en dan snel en kort omhoog, ziet eruit als Hanentred, maar dat is het niet. We kijken het nog even aan, omdat ze vanaf vroeger al problemen met der benen heeft gehad. Het leek iets verdikt, maar dat is niet te zien of voelen, en zit al een dikke wintervacht op, heel lastig dus. Meer weet ik dsu ook niet

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 20:19

ik heb me weer druk gemaakt om nix
er is nix meer aan de hand..ze trekt niet meer en ze loopt weer zoals eerst..dus zal wel gewoon een verrekking geweest zijn
bedankt voor jullie info enz