dat is rottig voor je weet je ook of ze er last van heeft?? anders moet je wim ofzo ff vragen miss weet die eht wel of elle
Paarden met de aandoening hanentred of kramperigheid roepen veel vragen op.
Wat is het eigelijk.
Een paard met een hanentred is in de regel een opvallende verschijning. Vaak zie je bij hanentred dat het paard een achterbeen hoger op tilt dan het andere. Afhankelijk in de mate dat hij de aandoening heeft, zal hij dat iedere pas of om de paar Passen doen. Maar het komt ook voor aan beide achterbenen, dan lijkt het op een paard Dat een erg actief achterbeen heeft. (laat je daar door niet mislijden) Erg veel is er over hanentred niet bekend, de oorzaak zit meestal in het zenuwstelsel, De fijnregeling tussen buigers en strekkers van het achterbeen is duidelijk verstoord. Bij een krampentrekker kan het zenuwstelsel op verschillende plaatsen aangetast zijn. Belangrijke locaties zijn: hersenniveau, ruggenmergniveau, (hals, borstregio) Ruggenmergniveau, (lendenregio)en de overgang van de zenuw naar spier. Het vaakst komt het voor dat in de lendenregio een verstoring plaats vind. Meestal zit bij deze paarden de rug vast in de lendenregio. Ik merk het bijna altijd als het paard zijn been aangeeft. Hij geeft het meestal snel en zeer hoog aan.
Ook begint de stress snel te werken, omdat zij bang zijn kramp te krijgen. In het begin is er nog goed mee te rijden maar naar verloop van tijd kan er pijn ontstaan in de rug, (de spierspanning word dan te hoog) en hij wordt erg stijf in de Wervelkolom.Inbuigen bij een wending gaat meestal niet meer. Vaak word er dan gezegd zet hem een tijdje op rust ik heb de ervaring dat het dan Meestal erger word je krijgt het paard dan met een behandeling haast niet meer los.
Ik vind dat je het paard juist los moet maken.