ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met castreren. Op welke leeftijd hebben jullie de hengstjes laten castreren? Waarom op deze leeftijd? Wij hebben 2 Fjordenhengstjes van 1,5 jaar. Wij zitten te twijfelen of we ze nu zullen laten casteren of wachten tot volgend voorjaar (zijn ze 2). Het voordeel van het nu al laten doen is dat ze daarna bij een hele groep paarden kunnen. Nu lopen ze met zijn 2-en. Ze zijn vrij groot en heel fors. Eentje heeft al echt hengstengedrag de ander nog niet.
Mjin pony is gecastreerd toen hij 2,5 was. Heeft helemaal geen hengstemanieren ofzo eraan over gehouden.. We hebben hem toen laten castreren omdat ik hem toen kocht, en hij bij een koppel moest lopen waarbij ook merries liepen
Wij hebben hier een 1,5 jarige die strontvervelend is. Zou vandaag gecastreerd worden maar de DA kreeg een spoedgeval tussendoor. Mijn eigen zou dekhengst worden, maar dat is niet doorgegaan omdat hij te weinig pit daarvoor had, en is toen op 3 jarige leeftijd gecastreerd, maar daar is nu niks meer van te merken, supermak!
Als je de paardjes nu laat castreren is het wel zaak dat ze nog veel beweging moeten krijgen en dus eigenlijk de hele dag nog buiten moeten lopen. Het voordeel hiervan is dat ze idd volgend jaar gewoon in een ander koppel naar buiten kunnen. De meeste hengsten worden gecastreerd tussen het 1ste levensjaar en het 3de levensjaar. De kans op complicaties zijn dan het minst. Hoe ouder de hengst is als hij gecastreerd moet worden hoe meer risico het met zich meebrengt. Als je besluit om het in het voorjaar te doen, doe het dan vroeg in het voorjaar ivm de vliegen enzo.
Ze lopen gewoon 24/7 buiten. Het is de bedoeling dat, als het niet een al te strenge winter wordt, ze gewoon buiten blijven. Beweging genoeg dus. Ze kunnen ook op een schoon, niet zwart gelopen, stuk. Ze springen nu constant boven op elkaar en bijten overal in (niet in mensen trouwens). Heel lastig. Ik had ook begrepen dat er op deze leeftijd minder risico's zijn als wanneer ze wat ouder zijn, ,maar ik was benieuwd naar ervaringen.
Na hoeveel tijd na de castratie zouden ze bij een merrie van 2004 in kunnen?
Na hoeveel tijd na de castratie zouden ze bij een merrie van 2004 in kunnen?
Mirjam[/quote]
Er wordt geadviseerd om minstens twee maanden te wachten voor zover ik me dat kan herinneren. Om het zeker te weten kun je het even navragen bij je da. of weet iemand het hier op bokt. Ik weet wel dat ze zeker tot 6 maanden na de castratie hengst kunnen blijven in hun hoofd, je begrijpt wel wat ik hiermee bedoel toch? Dat heeft te maken met de hormonenhuishouding die gaat veranderen. Als ze gewoon lekker 24/7 nog buiten staan zou ik ze zeker laten castreren op dit moment.