Waarschuwing voor overdosering Appelazijn.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Waarschuwing voor overdosering Appelazijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 09:51

Misschien dat iedereen het wel weet maar ik denk van niet.

Ik geef mijn paard appelazijn(5%) tegen het gif van de vliegjes maar ook om haar soepel te laten lopen. Op de site van de paardendrogist staat dat als nodig 150 ml/dag gegeven kan worden. Echter is dit een onderzoek van de fabrikant bij paarden met gewrichtsproblemen. In de meeste boeken wordt een dosis van 30 tot 50 ml gehanteerd.

Bij een te hoge dosis kan de zuurgraad in de maag worden ontregeld. De zuurgrad wordt hierbij te hoog. Dit vinden de slechte bacterien heerlijk en de goede bacterien zijn hier minder van gecharmeerd. Je zou dit terug kunnen zien in de mest.(dunnere mest). De opname van het voer is dus duidelijk anders.

Geef je je paard het hele jaar door appelazijn dan moet je dus heel goed oppassen met de dosering. Houd je dan aan de 30 tot 50 ml per dag!!!

Heb jij je paard altijd al teveel gegeven dan kan je de zuurgraad van de maag weer reguleren door een maand lang opkikker te geven en de appelazijn weer terug te brengen naar een 30 tot 50 ml dosering.

Groeten Kirsten

Famke_93

Re: Waarschuwing voor overdosering Appelazijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:59

Ik geef mijn paard ook Appelazijn om haar soepeler te laten lopen, en tegen vlieden, maar bij mij op de verpakking staat zowiezo dat ze maar 30 a 50 ml mag krijgen!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:25

effe heel off-topic, oosterhof merk je dat je paard soepeler gaat lopen??

en on-topic, nee wist ik niet. ik gebruik het ook niet, maar ben wel blij met de info (zat er nl over te denken het te gaan voeren).

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:57

Als je te veel appelazijn geef, kunnen er ook nierbeschadegingen optreden. Kijk uit!!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 10:38

Mag ik vragen waar jij dat vandaan heb. Ik heb nu bij verschillende mensen om advies gevraagd en ik krijg steeds andere dingen te horen.
De een zegt dat het geen kwaad kan voor de spieren de ander wel. En dan zijn er mensen die zeggen dat een teveel gewoon weer uitgescheiden wordt. Zo langzamerhand.... De vragen groeien

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 15:48

Ik heb op een pensionstal gestaan en daar gaf een vrouwtje appelazijn aan haar paard. Het paard kreeg dat al enkele jaren en op laatst waren zijn nieren aangetast door de zuren. Het paard heeft er veel last van gehad. Sinds ik dat mee heb gemaakt, krijgen mijn paarden nooit appelazijn.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 15:50

Dat was dus vastgesteld door de dierenarts?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 16:01

Yep, na een hele lange tijd dokteren en onderzoeken kwam het eruit dat de apelazijn de boosdoender was.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 16:03

toch wel heel erg belangrijk dat de mensen hiervan op de hoogte worden gesteld. ik ben blij dat ik er (denk ik) op tijd achter ben gekomen.
Toch denk ik dat als je je aan de hoeveelheid van 30 tot 50 ml houd er weinig problemen zullen ontstaan. Dit naar aanleiding van verschillende adviezen die ik nu gehoord heb.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 16:04

Leg mij scheikundig eens iets uit: in de paardenmaag wordt zoutzuur geproduceerd, met een pH van tussen de 1 en 2. Zoutzuur is een sterk zuur.
Azijnzuur (appel of anderszins) is een zwak zuur. De pH daarvan is nooit lager dan pH 3,5 - 4. Hetgeen betekent, pH graden zijn logaritmisch, dat appelazijn ongeveer 100x minder zuur is dan zoutzuur. Hoe kan dan het geven van 150 ml appelazijn, terwijl er waarschijnlijk óók eenzelfde volume aan zoutzuur in de maag rondklotst, zo niet méér, de pH van de maag te laag (en dus de zuurgraad te hoog) maken? Eerder wordt de zuurgraad hoger dan bedoeld. Maar daar maakt het lichaam dan vanzelf weer meer zoutzuur op aan, in reactie.

Wat verdere schade betreft: alle zure maaginhoud wordt in de 12-vingerige darm geneutraliseerd. En dan maakt het echt niet uit welk zuur het van oorsprong was.

Bovenstaande is overigens geen pleidooi voor het gebruik van appelazijn. Om precies bovenstaande reden (zuur wordt geneutraliseerd) geef ik het niet. Ik zie chemisch gezien niet in hoe het in hemeslnaam zou kunnen werken. Appelazijn wordt gewoon afgebroken tot z'n componenten: koolstof, waterstof en zuurstof.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 16:09

Het is helaas waar van dat paard. Ik weet niet hoeveel ze gaf. De DA is een hele tijd bezig geweest om uit te zoeken wat de oorzaak was.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 16:11

Toch zijn er onderzoeken gedaan (wetenschappelijk dacht ik) waarbij is gebleken dat het invloed heeft op mensen met reuma, overgewicht en gewrichtsproblemen.
Het wordt allemaal steeds vager.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 17:02

[quote="Ibbel"]Leg mij scheikundig eens iets uit: in de paardenmaag wordt zoutzuur geproduceerd, met een pH van tussen de 1 en 2. Zoutzuur is een sterk zuur.
Azijnzuur (appel of anderszins) is een zwak zuur. De pH daarvan is nooit lager dan pH 3,5 - 4. Hetgeen betekent, pH graden zijn logaritmisch, dat appelazijn ongeveer 100x minder zuur is dan zoutzuur. Hoe kan dan het geven van 150 ml appelazijn, terwijl er waarschijnlijk óók eenzelfde volume aan zoutzuur in de maag rondklotst, zo niet méér, de pH van de maag te laag (en dus de zuurgraad te hoog) maken?
Eerder wordt de zuurgraad hoger dan bedoeld. Maar daar maakt het lichaam dan vanzelf weer meer zoutzuur op aan, in reactie.
quote]

Als je normaal geen azijn voert maar nu wel dan is de zuurgraad van het voer toch hoger dan normaal dus is het daar binnen toch ook zuurder? Is voor mij al lang geleden dat ik scheikunde heb gehad en ik weet al helemaal niets van hoe de maag werkt.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:31

rina schreef:
effe heel off-topic, oosterhof merk je dat je paard soepeler gaat lopen??

en on-topic, nee wist ik niet. ik gebruik het ook niet, maar ben wel blij met de info (zat er nl over te denken het te gaan voeren).

Ik zou ook graag willen weten of je paard er inderdaad soepeler van is gaan lopen (zat nl ook te overwegen om het te gaan geven ).

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 17:35

In het begin had ik zeker het idee dat ze soepeler ging lopen. Steeds als ik het haar niet gaf liep ze beter. Maar ik ben op een gegeven moment wel meer gaan geven. Misschien dat het daardoor slechter is geworden. Overigens is helemaal niet zeker of mijn paard slechter geworden is van de azijn.
IIG schuurt ze nog minimaal in de zomer en daarvan weet ik bijna zeker dat het komt door de appelazijn.
Ze is ook echt kern gezond, frolijk in super conditie. Zie foto van afgelopen weekend:

Afbeelding

Ze is dus alleen wat stijf. Maar dat kan ook komen door haar artrose.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:56

Voor soepeler spieren, uithouding en betere bloedsomloop geef ik Vitamine E met Selenium. Als je dit geef, moet je wel even opletten hoeveel Selenium in je voer zit. Overdaad is echt schadelijk.
Ik haal het suplement bij de dierenarts, dat is veel goedkoper als bij de paardendrogist of ruitersportzaak.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 20:00

geef de vitamine e selenium lysine van NAF sinds vrijdag. Hopend at dit beter werkt.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:10

Vitamine E met selenium is voor die spieren en een betere doorbloeding. Mijn paarden reageren er heel goed op. Ik merk het verschil. Ik heb een merrie die snel bevangen raakt. Zij krijgt nu vit. E met selenium eigenlijk standaard elke dag. Tijdens de dracht is ze bevangen geraakt en toen het veulen een paar weken oud was, was ze weer bevangen. Ze is er heel gevoelig voor. Vit. E met selenium werkt snel!
Ik heb 2 weken geleden een zielepietje gekocht en zij krijgt sinds eergisteren Vit. E met Selenium. Ze heeft een jaar niks gedaan. Ik ben haar nu aan het longeren. Vandaag liep ze weer soepeler en ze was lekker vrolijk.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:17

Ik ben sowieso wat voorzichtig met dat zelfdokteren wat een hoop mensen tegenwoordig doen... In de gids en op de site van de Paardendrogist staan voornamelijk zaken die je in principe helemaal niet nodig hebt! Al die supplementen en mengseltjes, hardstikke leuk hoor, maar nodig?
Als er wat met je paard is, zou ik zeggen: Bel EERST de veearts. Als die aanraadt om iets extra door het voer te doen, ok, maar ga niet zomaar zelf dokteren.
Zo zie je maar weer wat er kan gebeuren als je eigenlijk niet weet wat je doet. (goede bedoelingen doen soms meer kwaad dan je lief is!)

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 21:28

jiehaaa schreef:
Ik ben sowieso wat voorzichtig met dat zelfdokteren wat een hoop mensen tegenwoordig doen... In de gids en op de site van de Paardendrogist staan voornamelijk zaken die je in principe helemaal niet nodig hebt! Al die supplementen en mengseltjes, hardstikke leuk hoor, maar nodig?
Als er wat met je paard is, zou ik zeggen: Bel EERST de veearts. Als die aanraadt om iets extra door het voer te doen, ok, maar ga niet zomaar zelf dokteren.
Zo zie je maar weer wat er kan gebeuren als je eigenlijk niet weet wat je doet. (goede bedoelingen doen soms meer kwaad dan je lief is!)

Toch weten de standaard artsenm niet alles van natuurwetenschappen. Als je alles al hebt geprobeerd en de arts zegt dat er niets aan de hand is dan kijk je toch verder dan je neus lang is.
Ik ga iig maar eens een vraag naar de bit sturen want ik snap er nu iig helemaal niets meer van.
Ik ben het er overigens niet mee eens dat alles wat er op de paardendrogist.nl te koop is niets toevoegd aan je paard. Over het algemeen hebben ze hele nuttige en bruikbare informatie. Ik ben redelijk in de homeopatische middelen. Niet alle reguliere artsen hebben zich hierin verdiept. Geen punt maar dan kan ik dat zelf wel doen. Voor alle duidelijkheid. Homeopatie wil niet zeggen dat het geneesmiddelen zijn waarbij niet wetenschappelijk bewezen is dat ze werken. Bij de homeopatische geneesmiddelen is wel degelijk bevestigd dat ze werken. En daarbij dus ook nog eens. Baad het niet dan schaad het niet.

Onntopic: Appelazijn is niet een homeopatische geneesmiddel voor zover ik weet. Ik ga het nu echt tot de bodem toe uitzoeken want ik wil weten hoe het zit.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:41

Zelf dokteren moet je nooit doen. Als ik de paardendrogist door blader, dan moet je zo wat van alles aan je paard geven

Als je paard nomaal voer krijgt goed hooi, ze glimmen mooi en het oog is goed, hij is vrolijk en staat er wakker bij, dan gaat het goed. Denk je dat je paard iets mist, dan is een bloedproefje een uitkomst. Via je DA kan je dan een suplement krijgen wat je paard eventueel te kort komt. Ander voer kan ook heel wat schelen.

Observeer je paard eens een paar uur in de bak/paddock/wei/stal. Je kan er zoveel van leren. Je heb sneller in de gaten als er iets mis is.
Als ik op stal kom, heb ik zo in de gaten als er 1 niet lekker is. Ik ken ze door en door. Nieuwe paarden observeer de eerste paar weken dagelijks een paar uur. Je gaat ze beter en sneller begrijpen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 21:58

Ik ken mijn paard echt wel. Ik laat mij voeg voorlichten. Ze ziet zoals je ziet er prima uit. Ze is vrolijk. Maar ze is wel stijf. Zoals ik al zei: Niet alle artsen kennen alle homeopatische middelen dus dan kan je wel een bloedproef doen maar het kan maar zo zijn dat er een middel op de homeopatische markt is die net zo goed werkt als de reguliere maar dan geen doping is. Voor dat ik iets gebruik vraag ik dan ook advies aan een homeopatische arts.

Als jou paard alle producten van de paardendrogist zou moeten gebruiken volgens die site staat jou paard er echt heel brak bij! De paardendrogist bied heel veel van hetzelfde allen kleine verschillen en andere merken. Dat is om de consument de mogelijkheid te geven op advies van een ander een product bij hun te kopen. Zo werkt het ook bij de normale drogisterij. Hierdoor lijkt het of je een stijf paard 100 middeltjes moet geven maar je moet zelf natuurlijk niet te naief handelen en alles inslaan. Je moet daar kopen wat jij nodig hebt wat iemand anders jou heeft aanbevolen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:17

Ik heb op een pensionstal gestaan voordat ik mijn paarden aan huis had staan. Als ik zag hoeveel zalfjes, poedertjes en smeerseltje de paarden kregen, dacht ik waar zijn jullie mee bezig. De paardendrogist sponseren of meedoen omdat een ander dat ook geeft?

Mijn DA geeft homeopathische middelen als het kan. Kan het niet, dan ben je toch aan gewezen op de regulieren middelen. Ik heb sinds 2 weken een paard erbij, net van het veulen af en ze kreeg een uierontsteking. Ze heeft Anti Biotica gehad en een ontstekingsremmer voor in de uier. Dit is denk ik ook niet homeopathies te behandelen.

Ik heb helemaal niks tegen homeopathie, ik gebruik het zelf ook als dat nodig is.

Als je paard stijf is, dan kan het ook een overmaat aan eiwitten zijn. Spierbevangheid of hoefbevangheid. Verminder je voer of als er kuil gegeven wordt over gaan op gewoon hooi.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:33

oosterhoff schreef:
Als je normaal geen azijn voert maar nu wel dan is de zuurgraad van het voer toch hoger dan normaal dus is het daar binnen toch ook zuurder? Is voor mij al lang geleden dat ik scheikunde heb gehad en ik weet al helemaal niets van hoe de maag werkt.

Tenzij je je paard zoutzuur voert, is álles wat je erin stopt minder zuur dan de maaginhoud. De pH van wat je voert, heeft invloed op de hoeveelheid zoutzuur die je paard aanmaakt. Geef je zuurder voer, dan zal je paard zelf minder zoutzuur aanmaken. Maar het paardenlichaam wil de maag op een bepaalde, lage, pH hebben. Die is er ook niet voor niks, die is nodig om het verteringsproces op gang te brengen.
Daarna wordt de maaginhoud weer keurig op een pH van ongeveer 7 gebracht, door stoffen in de 12-vingerige darm.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 10:40

Ibbel schreef:
oosterhoff schreef:

Tenzij je je paard zoutzuur voert, is álles wat je erin stopt minder zuur dan de maaginhoud. De pH van wat je voert, heeft invloed op de hoeveelheid zoutzuur die je paard aanmaakt. Geef je zuurder voer, dan zal je paard zelf minder zoutzuur aanmaken. Maar het paardenlichaam wil de maag op een bepaalde, lage, pH hebben. Die is er ook niet voor niks, die is nodig om het verteringsproces op gang te brengen.
Daarna wordt de maaginhoud weer keurig op een pH van ongeveer 7 gebracht, door stoffen in de 12-vingerige darm.

Klinkt aannemelijk. Ik heb mijn vraag nu bij BIT achtergelaten. Ik hoop dat zij informatie voor me hebben.