Temperatuur blijft rond 38 graden zitten, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Temperatuur blijft rond 38 graden zitten, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 09:28

Mijn paard heeft de afgelopen anderhalve maand nogal wat ellende meegemaakt. Door een mislukte poging om over een hek te springen heeft hij een paar hele diepe wonden opgelopen en heeft hij ruim drie weken op de antibiotica gestaan. Tussendoor heeft hij nog een bloedvergifteging opgelopen en daarnaast heeft hij ook een virus te pakken gehad waardoor hij opeens met verhoging en vier dikke benen op stal stond.

Nou gaat alles de goede kant uit alleen blijft zijn temperatuur aan de hoge kant hij zit ieder ochtend tussen de 37.8 en 38.2 in. De dierenarts vind dit ook aan de hoge kant en heeft het bloed al nagekeken op bezinking maar daar kwam niet bijzonders uit.
Heeft iemand een idee waar dit vandaan zou kunnen komen? Ik ga donderdag weer met hem naar de kliniek dus dan zullen ze weer verder kijken maar als iemand een idee heeft dan kan ik dat ook even naar voren brengen.

Xox

Re: Temperatuur blijft rond 38 graden zitten, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:14

Weet je ook wat zijn temparatuur was voor deze ellende was. Ik heb namelijk een paard die ook een virus had en die heeft ook ltijd een temperatuur van rond de 38.1. Het paard is uitgebreid onderzocht maar is kerngezond. De Da zegt dat sommige paarden een hogere temperatuur hebben en dat je.je daar geen zorgen over hoeft te maken

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:03

Inderdaad, het zou heel goed kunnen dat e paard gewoon wat warmer is dan andere paarden. Ik heb ooit een pony bereden die ook een hoge temperatuur was en daarbij hebben ze ook allerlei onderzoekjes gedaan maar het beestje mankeerde niks.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 13:10

Punt is dat voor hij het virus kreeg zijn temperatuur op 37 lag dus ik neem aan dat het daar ook weer heen moet zakken.

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:16

hmm, ja dat is wel een beetje raar. Het kan natuurlijk heel goed dat hij nog wat last heeft van het virus, maar dat kunnen ze je bij de kliniek vertellen of dat zo is of niet. In elk geval heeft het paard nogal wat te verduren gehad en dan wil het wel eens een tijdje duren voordat alle gifstoffen het lichaam uit zijn. een hogere temperatuur is een teken van het verwerken van de gifstoffen.

SuMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:52

Rond 38 is voor een paard de juiste temperatuur hoor niks aan de hand!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 13:59

Rond de 38 is wel degelijk aan de hoge kant voor een paard die normaal rond de 37 zit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:15

Het is nu natuurlijk wel extreem warm buiten, voor paarden die al een lekkere dikke wintervacht aangemaakt hebben. Wacht eerst eens af tot het koeler wordt, of meet eens 's ochtends vroeg, als het net een hele nacht 4 graden is geweest.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 19:54

Het was vanmorgen 5 graden toen ik op stal kwam en toen heb ik gelijk gemeten met als rsultaat 38.1.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:04

Misschien is het virus nog niet helemaal uit zijn lijf. Het duurt volgens mij wel even voordat een virus helemaal uitgeziekt is, niet alles is volgens mij in het bloed aantoonbaar.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:34

een virus geeft 2 koortspieken en een paard hoort dus niet al dagenlang een hogere temperatuur dan normaal te hebben. Al de temperatuur langer hoog blijft zou ik eerder aan een bacteriele infectie (kieswortelontsteking, einshuss bijv) denken of wormen. Heb je je paard recentelijk nog ontwormd met Equest? Larven in de darmwand kunnen nl een ontsteking veroorzaken waardoor de temp hoog blijft.......

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:39

Mijn DA maakt zich echt geen zorgen bij 38 graden.
Mijn paard zit normaal rond de 37,5 ong..
Maar pas als die boven de 38,5 uitkomt gaat ze eens kijken.
Tussen de 37,8 en 38,2 schijnt normaal te zijn hoor.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:46

tussen de 37,4 en de 38 is ook normaal, ik zou me persoonlijk ook pas zorgen maken boven de 38,5. Maar als je zeker weet dat je paard normaal gesproken rond de 37,0 zit en de temperatuur blijft gedurende langere tijd een graad hoger dan kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt.

Hoe gedraagt het paard zich verder? Is ie nog fit, glanst zijn vacht, eet ie goed? Allemaal factoren om te kunnen bepalen of hij echt ziek is of het "gewoon warm" heeft.......

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 09:49

Hij is minder fit dan ik zou willen hij eet wel goed maar dat deed hij ook nog met dik 39 dus dat is voor dit paard geen goede graadmeter.

Een bacteriële infectie zou in het bloed duidelijk naar voren moeten komen lijkt mij.
Ik heb mijn paard 14 september ontwormd met:Equimax en vier weken daarvoor met: Eraquell. Ik kan wel even op een worminfectie laten onderzoeken natuurlijk.
Bedankt voor de tip in die hoek had ik nog niet gedacht.

SuMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:09

38 is dus niet te hoog ofzow!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 10:13

Katja schreef:
Rond de 38 is wel degelijk aan de hoge kant voor een paard die normaal rond de 37 zit.

Ik quote mezelf nog maar een keer. Hij had vanmorgen 38.3 maar is gisteren bij de kraker geweest dus dat wil nog wel eens een reactie geven.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:36

Katja schreef:
Katja schreef:

Ik quote mezelf nog maar een keer. Hij had vanmorgen 38.3 maar is gisteren bij de kraker geweest dus dat wil nog wel eens een reactie geven.

Die kans is inderdaat best wel groot. Het is iets waar je je zorgen om kan maken maar het is gelukkig niet bedreigend. Ik hoop voor je dat ze er op de kliniek iets kunnen vinden. Als er ergens een ontsteking zou zitten dan zou je dat terug moeten kunnen vinden inhet bloed. Ik dacht eigenlijk direct al aan spierspanning. Waar is je paard gekraakt en waarom?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 10:38

Hij is in de lendewervels gekraakt om de laatste vastheid na zijn ongeluk weg te nemen. Spierspanning is normaal en ik kan ook duidlijke warme plekken vinden op zijn lijf.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:41

Ja Katja als je dat zeker wil weten moet je even de Da vragen of een bloedje laten afnemen.

En wat normale temperatuur dat hoeft niet perse 37 te zijn meid. Ik zit als mens altijd op 36.3 ongeveer.
38 is niet iets waar ik me zorgen over maak eigenlijk. Maar als het jou niet aanstaat dan moet je er even naar laten kijken.

óf je koopt een nieuwe geijkte themomenter
Ik weet niet wat je voor thermometer hebt mar die dingen willen weleens wat minder nauwkeurig woreen als ze ouder worden.

Het kan best zijn dat je paard ergens een ontstekinkje nog heeft of iets dat het dwars zit.

Ieder heeft het misschien anders geleerd maar wij spreken pas van verhoging als de temperatuur boven 38,5 zit.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 10:46

Katja schreef:
De dierenarts vind dit ook aan de hoge kant en heeft het bloed al nagekeken op bezinking maar daar kwam niet bijzonders uit.

Bloed afnemen is dus al gedaan. Verder heb ik al een andere termometer geprobeerd maar die kwam op hetzelfde uit (2/100e verschil).
Ik weet dat het niet echt verhoging is maar blijf er bij dat het afwijkend is.

Ik ga eerst het wormverhaal eens verder uitwerken met dank aan Vlimmen.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:49

Ik las idd dat er bloed afgenomen is, maar is er alleen bezinking op gedaan? Een uitgebreid bloedonderzoek lijkt mij hier meer op zijn plaats, bezinking op zich zegt nl niet zo heel veel, je bepaalt hier niet de exacte hoeveelheid onstekingscellen mee bijvoorbeeld. Misschien kan je DA nog eens bloed prikken en het in een lab laten onderzoeken....... welke DA heb je?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 10:55

Ik ga altijd naar de kliniek in Bodegraven. Zij hebben de bezinking en de verhouding van de witte bloedlichamen bekeken en die waren normaal.
De volgende stap was volgens hun om de kijken naar antistoffen tegen een virus maar we hebben besloten om dat niet te doen omdat je vrij weinig met het resultaat kunt en hij nou ook weer niet zo ziek is dat het echt bedreigend is voor zijn gezondheid.

Toen ik hem kreeg was hij heel erg mager dus het zou goed kunnen dat er iets van een worminfectie zit ik ga daar eerst een verder naar laten kijken past wel bij het beeld wat ik verder van het paard heb.
Stom dat ik daar zelf nog niet aan gedacht had.