Eindelijk heb ik een nieuw paardje gevonden! En ook al een stal! Maar nu het volgende: Er staan daar meer paarden, allemaal apart in een box, maar wel gezamelijk in de wei. En nu heeft er eentje al geruime tijd schimmel. Volgens de eigenaar van dat paard is het al aan het wegtrekken, maar je ziet nog allemaal kale en zwarte plekken, en heel haar staart is weggeschuurt. De andere paarden hebben nergens last van gekregen, maar toch ben ik bang dat het nog besmettelijk is. Zeker omdat haar paard nog geen vriendje heeft in de wei, en die van mij haar wel zal accepteren, etc Weet iemand tot wanneer het besmettelijk is? (het paard schuurt nog wel erg op stal) Wil mijn nieuwe paardje deze ellende besparen....vandaar mijn vraag...ik hoop op veel reacties.
schimmel hoeft niet altijd besmettelijk te zijn, ligt aan de schimmelsoort en ook wel aan de weerstand van je paard, als die erg goed is zal hij minder bevattelijk zijn.
op zich is het zo dat als het wel erg besmettelijk geweest waas de andere paarden het al lang hadden moeten hebben. schimmel blijft nog lang aanwezig op bijvoorbeeld stalwanden ,dekens etc.. dus kan nog lange tijd besmettelijk blijven...
Schimmels kunnen in alle gevallen besmettelijk zijn, alleen is het idd wel zo dat de ene schimmel besmetterlijker is dan de andere. Je moet er even achter komen welke schimmel het is en hoe lang het paard er al mee loopt. Zou het geen zomerexceem kunnen zijn bij dat paardje?
Wij hebben dit probleem op onze grote nieuwe stal ook. Eris er een begonnen met schimmel ( wat doord e DA eerst niet werd onderkend dus er is in het begin niet goed gehandeld!) en inmiddels krijgen steeds meer paarden er last van. De ijne zit ook op zijn snuit helemaal onder. Je kunt je paard in ieder geval als voorzorg al wassen met imaverol en evt. zou je hem ook bij voorbaat al tegen schimmel kunnen enten. Dit moet dan 2x met 14 dagen er tussen en vervolgens ieder half jaar, wil je de schimmel echt buiten de deur houden. En deze enting is wel duur!( € 38,- per spuit) Succes ermee!
tot nu toe lijkt mijn paardje nog niks te hebben en ze staat er al ruim 1 week bij. Zou ze het dan al moeten hebben? (ze kroelt namelijk wel met dit besmette paardje) En als ze iets krijgt, hoe begint het dan, zodat ik het tijdig ontdek??? Die merrie die schimmel heeft zit helemaal onder de kale plekken en schuurt zich een ongeluk op stal. Ook zijn heel haar manen weggeschuurd en de bovenkant van haar staart, dus ze kan wel en schimmel en zomereczeem hebben. Maar ja....zo lang mijn meisje nergens last van heeft, ben ik opgelucht!
je kunt idd tegen schimmel enten... verder hou het in de gaten, als je ook maar het kleinste vermoeden hebt dat je paard ook schimmel heeft, directe de DA erbij.