zandweg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keetieee

zandweg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 21:57

Hai,
Mij werd aangeraden om 1 x in de maand een kuur te doen van zandweg..is dit echt nodig?
Mijn paard is niet koliekgevoelig..
Wel staat ze op de dag op een zanderige wei.
Groetjes keet

Vlimmen

Re: zandweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 22:25

je kunt zelf controleren of er veel zand in de mest zit door wat mest in een lange handschoen te doen (vragen aan je DA) en daar water bij te doen. Het zand zakt dan naar de vingers (wel ff 5 min wachten).

Als er redelijk wat zand in zit, bijv 1 cm, dan kan het wel zinnig zijn om Sandclear te geven. Dit is dan puur preventief, maar de resultaten zijn soms spectaculair (beter in de vacht, betere conditie, stevigere mest etc, etc)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 06:53

als je goed hooi voert, lekker lang, grof hooi, dan zorgt dit hooi er voor dat het zand op een natuurlijke manier uit de darmen gaat, net als bij voldoende gras gaat dit dan de darmen uit.

paarden die in een paddock staan bijv., krijgen veel meer zand binnen wat vaak niet goed er uit komt, dan haal je sand-clear.

ik ken wel mensen die het 1x per jaar geven een kuur ervan en die hun paarden knappen er enorm van op.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:13

Ik zou het wel doen.
Het kan geen kwaad.

Bij mij staan de paarden in een bak.
Ik dacht ook dat het wel goed ging zo.
Totdat één van mijn paarden doodziek werd. Zandkoliek.
Bijna was ze dood, ze heeft vier dagen doodziek in de stal gelegen. Een dierenarts adviseerde om Sandgard te gaan geven. Dit is haar redding geweest.

Dit kan jarenlang sluimeren, totdat er zoveel zand in de buik zit, dat het fataal kan worden.

Bij mij krijgen ze nu regelmatig een Sandgard kuur. Uit voorzorg.
Dit is een natuurmiddel en hersteld de beschadigde darmwand ook.

Ik koop het bij de paardendrogist.

Succes met je paard!