maden in de hoef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

summertime

maden in de hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 17:25

Hallo

Ik was de hoeven aan het schoonmaken van mijn paard. En toen zag ik dat er allemaal maaien in de straal zat.(1 hoef)...echt heeeeeeeeeeeel vies!! en sneu voor mijn paard.
Mijn paard loopt al wel een tijdje kreupel, maar dat kwam door een kleine ontsteking inde hoef. De hoefsmid heeft dit behandeld en het lijkt aardig goed te helen. Hij loop af en toe nog niet helemaal lekker maar de smid zei dat komt omdat de hoef nog erg gevoellig is. Hebben de maaien hier iets mee temaken? komt dit van binnen uit of van buiten uit? De stal is altijd wel schoon....wie weet raad? wat is dit? of heeft hij in paardenpoep gestaan in de wei waar wormen in zaten? ???
heel graag je reactie. xjes Summertime
Laatst bijgewerkt door Karin op 18-10-05 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast naar leesbaar Nederlands

Jadee

Re: maaien in de hoef????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 17:41

Dit is raar .. maar iik dat het wel van buiten af komt...

vrijdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:26

maden komen door vliegen eitjes er zal in de hoef ergens een wond of iets dergelijks zitten.
Als ik jou was zou ik de hoef iedere dag in een badje zetten met jodium oplossing en daarna afspoelen en goed de in de straal inspuiten met jodium en als het lukt zovaak mogelijk de stal uitmesten ook het natte zodat je paard er niet in kan staan.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:27

Ik zou voor de zekerheid even je smid bellen. Ik denk dat hij je wel meer hierover kan vertellen. Lijkt me best een akelig gezicht

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:44

absoluut een hoefmsid of veearts er bij gaan halen.
die maden( en geen maaien)

komen van vliegeneitjes, en is vaak moeilijk te zien hoe diep ze zitten, dus desskundige hulp er bij halen.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:33

hoefsmid erbij halen zodat die kan kijken waar ze zitten en hoever in de hoef. die maden kunnen zich heel ver de hoef in vreten en dan ben je verder weg.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:18

Maden in de hoef kunnen heel diep zitten en onstaan na slechte hygienne. Zoals een vieze stal enz. DE hoefsmid moet het zover uitsnijden dat er zeker geen maden meer zijn en ook geen eieren. Dan moet de hoef gedesinfecteert worden. Ik heb het eerder gezien en is absoluut niet prettig voor het paard daar ze bij het leven kunnen komen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:20

jeetje zeg!!!zielige balthi..zou inderdaad even de hoefsmid of veearts bellen...hopelijk is ballie gauw weer de oude,je hebt er ook weer pech mee..even goed ontsmetten wat je al doet..enn de stal goed bij houden,meer kun jij niet doen..succes

azzurra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:01

Hier heb ik wel eens meer van gehoord.
Je paard heeft waarschijnlijk straalkanker.
Je moet zeker een hoefsmid of veearts langs laten komen.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:26

azzurra schreef:
Hier heb ik wel eens meer van gehoord.
Je paard heeft waarschijnlijk straalkanker.
Je moet zeker een hoefsmid of veearts langs laten komen.

Wat is dit nou weer voor boute stelling? Zoals Ellepel al zei: maden komen van vliege-eitjes, waarom zou dit paard straalkanker hebben?
Knap dat je dat vanachter de compu kunt zien!

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 19:40

Bij ons op stal was er ook een paard die dit heeft/ had. De hoefsmit was hier tijdens het kappen achter gekomen. Dit paard had rotstraal en omdat dit niet optijd was ondekt zijn er maaien ontstaan. De smit heeft toen alles eruit gesnede en ik heb haar pure vloeibare jodium gegeven had ik ooit van de dierenarts gehad voor rotstraal dit moet je met een spuitje recht in de straal spuiten. en daarna heeft de hoefsmit er wel een spray voor. Verder moet je er echt voor zorgen dat je stal droog is anders dirt doe ik altijd in de miorgen de stal uitmesten alles wat schoon is aan de kant leggen en de bodem tot aan het einde van de middag laten drogen. Zorg er verder voor dat wanneer het straks weer nat word buiten en de rotstraal is al genezen je de zool avn het paard goed inteerd zodat er zo min mogelijk vocht in kan trekken.
Succes ermee!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:16

Een vies praatje:
Weet je dat maden het rotte onstekende deel van de hoef op eet! Dus eigenlijk zijn ze weer goed. Je moet natuurlijk wel de smid de hoef laten bekappen en de boel goed schoon en droog houden.

Weet je dat er maden worden gebruikt bij mensen (diabetes) die ontstekingen hebben gekregen bij amputaties, dat ze sterielen maden op de wond doen, inpakken en een week laten zitten? De ontsteking is weg, de wond is mooi schoon en de maden zijn dood.
Eigenlijk hele nuttige beestjes!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:39

Maden eten dood vlees, zolang er dood vlees is, daarna beginnen ze aan het levende vlees.

Mijn paard heeft ook maden in een hoef gehad, dit heeft verder niks met een slechte stalhygiëne te maken, hij stond toen zelfs dag en nacht buiten (en de wei wordt ook dagelijks schoongemaakt). In de wei kunnen ze gewoon eitjes van de vlieg oppikken, door zand wordt dat dieper in de straal gedrongen, eitjes komen uit en dan heb je dus maden in de hoef.

Het is wel zaak dat de smid die maden er uitsnijdt, want uiteindelijk eten ze wel alles op wat ze tegenkomen. Daarna iets desinfecterends erop (wij deden Hoef en Zool erop) en niks meer aan de hand.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:45

Maden eten geen "schoon vlees".
Ik heb een documentaire op Discovery gezien. Daar was een man met een geamputeerde onderbeen. De wond wilde maar niet genezen. Ontsteking na ontsteking. Ze wilde zijn hele been afzetten. Ze hebben toen maden gekweekt in een lab. De man was na een week van zijn ontstekingen af. De maden aten niet aan het schone gezonde vlees.

Dit hadden ze weer ergens in de oerwouden gezien.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:16

Ik heb ooit eens een egel gevonden met maden in de nek en die aten allang geen dood vlees meer. Heb de egel dus naar de DA gebracht om in te laten slapen, vond ik een iets prettigere dood voor het diertje

Maden (gesteriliseerde nog wel) een week gecontroleerd op een wond laten zitten is iets anders als maden die in een hoef zitten en die je niet ziet.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:48

Craignethan schreef:
Maden (gesteriliseerde nog wel) een week gecontroleerd op een wond laten zitten is iets anders als maden die in een hoef zitten en die je niet ziet.

Maden zijn maden, gekweekt of uit de wei/stal. Het is toch het zelfde. In de hoef zijn de vrijwillig ingekropen en op een wond onvrijwillig erop gezet.

In de documentaire werd duidelijk gezegt dat maden geen schoonvlees eten en alleen het rotte gedeelte opaten.

spettertjuh

Re: maden in de hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:19

De maden die in de hoef zitten kunnen nooit echt prettig aanvoelen voor het paard. Dat er een ontsteking zit of iets dergelijks is zeer waarschijnlijk maar daar was jezelf ook achter. De maden moeten er wel degelijk uitgehaald worden omdat de hoef hard is en de maden zich een weg naar boven gaan eten naar het zachtere gedeelte. Het is namelijk maar voor een gedeelte waar wat er op discovery is geweest. Het gaat hier namelijk om zeer gecontroleerd laten wegeten van het rottende vlees en je kunt dit in de hoef namelijk niet in de gaten houden. Je moet zeker even contact opnemen met de hoefsmid c.q. dierenarts. Het is wel het belangrijkste gedeelte van je paard waar het hier over hebben. Geen hoef is geen paard!!!!! dus wees erg voorzichtig hiermee.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:30

Volgens mij moet je zo snel mogelijk een DA laten komen. Maden zijn altijd gevaarlijk ! Onze hond (het was een New Foundlander dus geen kleintje, hij woog 75 kg) is binnen 4 dagen (terwijl hij behandeld werd) overleden doordat hij maden had. Maden vreten zich in de huid, leggen eitjes die onderhuids uitkomen en de larven eten zich weer een weg naar buiten. Als dit proces niet wordt gestopt kan er bloedvergifitiging ontstaan en volgt een zeer snelle dood. Nu zal het, als ze alleen in de hoef zitten niet zó snel gaan, maar je moet zeker niet wachten !!

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:37

PhiaBink schreef:
Craignethan schreef:

Maden zijn maden, gekweekt of uit de wei/stal. Het is toch het zelfde. In de hoef zijn de vrijwillig ingekropen en op een wond onvrijwillig erop gezet.

In de documentaire werd duidelijk gezegt dat maden geen schoonvlees eten en alleen het rotte gedeelte opaten.

Mensen die madentherapie krijgen, krijgen dit uitsluitend in een ziekenhuis (weet niet of dit thuis ook kan) met strenge controle. Het is beslist niet hetzelfde .

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:38

Voor de duidelijkheid, dit heb ik gequoted op de laatste 2 zinnen.

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:39

De pony van mijn dochter heeft pas ook maden in de hoef gehad. Je hoeft er geen veearts bij te halen, maar wel de hoefsmid. Die kan dan een groot deel weg snijden. Daarna flink ontsmetten. Wij moesten ook om de dag teren. Die opmerking van straalkanker vind ik wel erg kort door de bocht hoor!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:21

PhiaBink schreef:

Je moet natuurlijk wel de smid de hoef laten bekappen en de boel goed schoon en droog houden

.

De maden doen het zelfde, onder controle of niet onder controle. Ze eten het rotte deel weg. Dat bedoel ik.
Zie quote hierboven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:53

De opmerking over straalkanker is echt zo slecht nog niet. Ik heb kort geleden ook een paard meegemaakt waarvan gezegd werd dat ze rotstraal had. De boer die ze behandelde deed niets anders dan blauwsel erin spuiten en teren. Toen het niet beter ging werd er een smid bijgehaald, die het verschil tussen rotstraal en straalkanker niet zag. Hij heeft de boel flink weggesneden, wat het paard erg veel pijn heeft bezorgd.
Doordat men dacht dat het hierna wel beter zou gaan is men op de oude voet evrder gegaan; teren e.d.
Op een bepaald moment liepen de maden dus ook uit de voet. Men heeft toen (eindelijk) het paard naar een kliniek gebracht, waar wel degelijk straalkanker werd gekonstateerd. Op dat moment al in een vergevorderd stadium, zodat het konstentechnisch niet raadzaam meer was om er iets aan te sleutelen.
Paard in ter plekke ingeslapen.

Moraal van dit verhaal: de meeste smeden weten geen weg met straalkanker. Laat dus een DA er naar kijken.
Maden uit een hoef is NOOIT goed.

summertime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 13:20

ik wil jullie bedanken voor de vele reacties! Ik heb de hoef meerdere malen goed schoongemaakt en flink ontsmet. De hoefsmid is 2 weken geleden al wel geweest, waardoor de hoef wel goed bekapt was. Ik heb 2 dagen de maden kunnen zien. Gisteravond zag de hoef er geweldig goed uit. Ik moet zeggen dat hij inderdaad altijd wel een beetje last heeft van rotstraal. dit is ook bekend bij de hoefsmid. Ik ben blij dat de hoef er gister super uitzag, maar ik zal het zeker nog even na laten kijken door de hoefsmid voor het geval het toch wat 'dieper' zit.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 14:14

Ik zou het toch nog even in de gaten houden als ik jou was, maden zijn hardnekkige beestjes. Gewoon nog even een paar dagen doorgaan met schoonmaken en ontsmetten.
En...maden eten echt wel schoon vlees. Nooit de verhalen gehoord over schapen die half opgevreten waren door de maden? Dat gebeurt relatief vaak (als je ff nadenkt best voorstelbaar met dat wol wat er omheen zit, is een ideale plek om eitejs in de leggen). Wij hebben ooit eens een konijn gehad die vanachter ook aangevreten was door de maden. heel , heel vies. Die hebben we een poos elke dag met z'n kont in de soda gezet en uiteindelijk is dat wel weer goedgekomen.

Succes met je paardje Summertime!