moe, lusteloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jen_iis

moe, lusteloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 14:58

Mijn verzorgpony Jennifer is sinds een paar weken moe en lusteloos. Vroeger was ze heel snel maar sinds ze een koliek aanval heeft gehad is ze heel sloom en moe. Dan kijkt ze echt heel zielig uit haar ogen. Vroeger konden we makkelijk een half uurtje/ uurtje rijden, maar nu is ze zelfs na even draven en een tijdje stappen moe en buiten adem. Heeft iemand dat ook is gehad met zijn/haar paardje? wat heb je er toen aan gedaan? help me

alvast bedankt..
jolijn

Jaan81

Re: moe, lusteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:03

Is de DA al wezen kijken?

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:54

Ik zou een bloedonderzoek laten doen zodat je weet waarom je pony zo is. Dan kun je gericht eraan werken om hem weer in conditie te krijgen. je zou al kunnen beginnen met een vitamine supplement en zeewier.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:55

indd even kijken of die ook geen bloedarmmoede heeft

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:57

Even het tandvlees checken, is die wel erg bleek, even een vitaminespuit halen, helpt dit niet, echt dierenarts erbij halen!

jen_iis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 07:46

bedankt voor alle tips! ik zal tegen het baasje zeggen dat ze beter even de dierenarts erbij kan halen. Ze is alleen nu bij het strand met Jen, hopen dat dat haar goed doet!

jen_iis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 20:15

mn instructrice heeft gezegt dat we haar beter eerst meer kunnen gaan voeren. en als dat niet helpt , DA erbij.. vinden jullie 2 kilo voer + hooi op een dag voor een kleine new forest veel? we willen het eigenlijk nog verhogen. ze is nog magerder geworden maar op het strand ging alles goed.

marjan_tjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:45

nou het is al langer dan die koliek aanval maar sinds de koliek is het wel erger geworden. en ze had zo iezo geen goede conditie maar nu is het wel erger geworden en we rijden er gewoon elke dag op dus beweging krijgt ze zeker wel genoeg ! xox heel erg bedankt marjan

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 14:58

Dat paard zit duidelijk nog lang niet goed in zijn vel.

Een koliek aanval kan komen doordat ie al niet goed was..dus paard heeft een dubbel portie te verwerken misschien wel een 3 dubbel portie omdat jullie ook nog rijden.
Wat ik trouwens een beetje raar vind, paard is immers niet 100% okay.

Ik zou hem lekker eens een paar weken rust geven.
Goed voeren en weidegang/paddock waar hij in kan lopen. Dit houd de darmen opgang en 'voorkomt' een nieuwe koliek aanval.

Als ie met 2 weken niet wat opknapt zou ik toch de DA nog eens laten komen.
Opkikker van de PD is een goed extraatje en zo te horen kan hij dat wel gebruiken.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:37

Wordt ze goed ontwormd?

jen_iis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 17:45

Cowgirl schreef:
Dat paard zit duidelijk nog lang niet goed in zijn vel.

Een koliek aanval kan komen doordat ie al niet goed was..dus paard heeft een dubbel portie te verwerken misschien wel een 3 dubbel portie omdat jullie ook nog rijden.
Wat ik trouwens een beetje raar vind, paard is immers niet 100% okay.

Ik zou hem lekker eens een paar weken rust geven.
Goed voeren en weidegang/paddock waar hij in kan lopen. Dit houd de darmen opgang en 'voorkomt' een nieuwe koliek aanval.

Als ie met 2 weken niet wat opknapt zou ik toch de DA nog eens laten komen.
Opkikker van de PD is een goed extraatje en zo te horen kan hij dat wel gebruiken.

we rijden er nog wel gewoon op omdat ze als ze 2 weken stilstaat ze meteen weer zo'n slechte conditie heeft als vroeger. En we rijden niet intensief ofzo, en met heel veel (echt heel veel) stappen erbij. enne, ze wordt wel goed ontwormt. Volgens mij is het pas nog gedaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:09

Citaat:
we rijden er nog wel gewoon op omdat ze als ze 2 weken stilstaat ze meteen weer zo'n slechte conditie heeft als vroeger.

Welke conditie bedoel je?

Ik neem aan het uithoudings vermogen.

Maar een ziek/herstellend dier moet je de tijd gunnen.

Mijn haf heeft laatst nog een slokdarm verstopping gehad en het hele herstel proces duurde erna een week!.
Herstellen heeft gewoon tijd nodig en dat moet je een paard gunnen.

Met een goed trainings schema heb je met 6 weken weer een basis conditie.

Gringo_o6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:46

Wat ik uit het verhaal van Frederique verstond was dat ze Dinsdag nog heel snel was en die donderdag gewoon niet vooruit te branden was.
( frederique is het baasje van Mistery die daar ook staat )
Met haar conditie heeft het denk niet te maken want ze was altijd al snel buitenadem.
Jennifer is nu 15 jaar en heeft meschien wat meer last van ouderdom. ( niet dat ze al echt oud is! ).
Maar jennifer heeft een tijdje terug ook heel veel megemaakt.
Onderandere ;
Ander baasje
Ander voedsel patroon
Paard dat ze al een grootdeel van haar leven kent weg gegaan.
Nieuw paard erbij gekomen.
Veel nieuwe kindere erop gereden.

Jennifer heeft al eens een tijd terug ( heel tijd terug) een zware koliek aanval gehad waaraan ze is geopereerd en er weer bovenop gekomen.
Ik denk toch dat je wel de DA erbij moet gaan halen want ze straalt geen pit meer uit. Ze is veel dunner geworden, neemt haar achterhand nauwelijks mee en al die andere dingen. Ribben zijn te zien, valt in.
Hier trouwens even een foto van jennifer hoe ze nu is.
En een vriendin zal nog een foto neerzetten hoe ze was toen ze nog de oude was.

Afbeelding

marjan_tjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:52

nu een foto van eerst waar ze er nog gezond uit ziet ;

Afbeelding

Afbeelding

mywayzidane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:29

Als ik jullie was zou ik ze een keer een hle goede wormenspuit geven van equimaxx wormen veroorzaakt namelijk koliek en door de wormen kun je haar geven wat je wilt met voer maar dat eten hun toch alleen maar op en dat na dire weken weer een goede spuit van eraquelle. Ik denk dat dan het hele probleem al voor de helft is opgelost geef haar voor de rest wat tijd om zich te herstellen. Succes ermee!

marjan_tjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:34

nee aan wormen kan het NIET liggen ! want ze worden gewoon normaal ontwormt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:52

Een vriendin van mij had vroeger een haflinger die ze altijd keurig netjes op tijd ontwormde(als eentje stipt was dan was zij het).

Toch heeft het dier rode wormen gekregen en dat herstel heeft een jaar geduurd.
Op het magere na wat jullie paard heeft vertoonde de haflinger wel alles wat jullie beschrijven.

De haflinger was stevig en nog jong dus kon kwa gewichts verlies wat meer hebben als julllie 15 jarige schimmel.

Als mijn paard er zo uitzag dan ging ik zeker advies aan de DA vragen...want is niet goed.

Mocht het heimwee zijn dan zou ik haar lekker een paar weken in de groep laten lopen en tot rust laten komen.

Ik zou dit pqaard in iedergeval niet rijden voordat er een duidelijke diagnose is gesteld.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:53

Als ik de foto's bekijk zit er nog een behoorlijke kromming achterin de rug. Het kan natuurlijk best zijn dat ze door alles wat ze heeft meegemaakt een pijnlijke en stijve rug heeft opgelopen en daardoor niet meer lekker wil lopen.
Een paardenrug hoort helemaal recht te zijn, als je een paar wervels voelt die wat omhoog steken hoort dit niet. Bovendien is er vanaf die regio een link met de darmen, hier zou het verband met de koliek kunnen liggen.
Haal er eens een osteopaat bij, die zou je moeten kunnen helpen.

marjan_tjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:51

de eigenaressen die gaat de DA bellen. (( dat wil ze gaan doen ))

jen_iis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 10:26

ja, heeft ze toch nog niet gedaan ?