Mijn 6 jarige merrie heeft ook spat. Ze is in tussen (2x) behandeld met Tildren. Ik heb aan de behandelend dierenarts van de kliniek gevraagd of ik wel of niet met haar kon fokken. Ik wil uiteindelijk geen nakomeling fokken die ook grote kans op spat heeft (ik weet als geen ander wat spat betekent).
Hij gaf aan dat de erfelijke factor zo vreselijk klein is, dat hij niet meer fokken veel te ver vond gaan. Wel moest ik ervoor zorgen dat ik een hengst uitzocht waarvan ik zeker wist dat die geen spat heeft. Geen hengstenhouder zal hiermee naar buiten komen, dus geen hengst die vanwege een blessure langer uit de sport was.
Spat ontstaat vaak door overbelasting of een trauma. Als je meer info over spat wilt, kijk dan is op de site www.hoofcare.nl
Ik heb wel haar fokker gebeld en gevraagd of er meerdere nakomelingen waren met spat. Van de 12 nakomelingen is zij de enige. Van vaderszijde heb ik ook wel wat speurwerk verricht, maar zoals gezegd geen hengstenhouder zal dat vertellen. Wel ken ik diverse nakomelingen en die hebben geen van alle spat.
Als het met Sel weer goed is dan laat ik haar weer dekken. Ook heb ik mn hengstenkeuze al gemaakt; Riverman.
Behandel jij je paard ook tegen spat. Als meer info wilt over Tildren dan mag je me gerust een pb'tje sturen.