Kreupel--> onder het werk uit willen komen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grandmommy

Kreupel--> onder het werk uit willen komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 19:40

Mijn pony loopt nu al een week of twee kreupel. In het begin liep ze alleen stijf, na een paar dagen begon ze te kreupelen. We hebben haar toen rust gegeven met elke dag stappen, en daarbij een middel gegeven wat helpt bij het afvoeren van gifstoffen en het verhelpen van ontstekingen. afgelopen maandag, dinsdag en woensdag liep ze weer helemaal rad en met een goede tred, dus heb ik woensdag tien minuutjes met haar gedraafd en dat ging prima. Vandaag wilden ze haar voorzichtig een lesje mee laten lopen om te kijken hoe het ging, maar ze is na tien minuten op stal gezet omdat ze zo kreupel liep dat ze bijna gedragen moest worden, althans, zo leek het. Op stal was er echter niets te zien, dat was al die tijd al niet want er waren geen verdikkingen, geen hoefzweren en geen tekenen van pijn. Na een uur ongeveer, ben ik er op gegaan en toen was het vanalles door elkaar. Ze liep het ene moment heel goed, dan liep ze linksvoor kreupel, dan weer rechtsachter, dan weer goed, dan weer iets onregelmatig. En als er enge dingen waren liep ze ook goed. We dachten al wat langer dat ze misschien onder haar werk probeerde uit te komen en hiermee werden onze vermoedens toch wel een beetje bevestigd, zeker omdat ze in de les meteen vreselijk liep.
Ze weet namelijk dat als er iemand anders als ik op ga, dat ze een vol uur moet werken, bij mij kan het ook weleens een halfuurtje stappen zijn. We hebben de dierenarts niet gebeld in de periode dat ze nu bezig is, omdat ze zo snel weer rad liep.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, het zou misschien ook iets met de nieren kunnen zijn maar een andere medische verklaring valt er tot nu toe door ons niet te geven. Ze staat op kuilgras, daar zouden misschien te veel eiwitten in kunnen zitten maar ze staat er inmiddels al vier maanden op dus dat lijkt me sterk.

Laat me aub weten wat jullie hiervan denken en als er iemand is met een paard wat onder het werken uit wil komen dan wil ik daar graag de ervaringen van horen!

p.s., teugelkreupelheid is naar mijn idee niet het geval omdat ze heel goed op een losse teugel kan lopen en aan een vastere teugel ook. Ik denk niet dat dat het is.

anydale

Re: Kreupel--> onder het werk uit willen komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 19:44

Ik ken nog wel een paard die dat deed en daar hebben ze echt maanden mee gestapt totdat ze er op een gegeven moment genoeg van hadden, want er was gewoon niks aan de hand en in de wei liep het paard heerlijk te rennen. Toen hebben ze er een paar keer gewoon doorheen gereden en dat paard durft het nu ook niet meer te flikken

Ik wil niet zeggen dat het bij jouw paard ook het geval is, maar het zou kunnen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 19:44

Denken dat een paard onder t werk uit wil komen en daarom express kreupel gaat lopen is echt onzin. Zo denkt een paard nl. niet.

Ik ben toch bang dat je naar ander oorzaken moet gaan zoeken. Misschien in t zadel of misschien heeft ze wel een maagprobleem (ja, zelfs van de buikpijn kunnen ze gaan kreupelen). Of gewoon een probleem in botten, gewrichten of pezen. Dat hoef je ook niet altijd te zien of te voelen.

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 19:54

het zadel is het niet in elk geval, dat is in orde en het is niet te klein. We vragen ons sterk af of het iets lichamelijks is omdat de kreupelheid echt letterlijk per minuut verschilt. ze heeft dus dat middel gehad tegen ontstekingen en tegen gifstoffen, en de komende twee weken gaan we kijken of het daar aan lag dat ze kreupel liep. de Pezen zijn het hoogstwaarschijnlijk ook niet omdat ze gewoon [perfect heeft gelopen en loopt, en het lijkt me dat een paard met pijn dat niet doet. de botten en gewrichten zouden het misschien kunnen zijn maar dat moeten we nog even aankijken.

En over dat ze het niet expres kunnen doen, daar heb je gelijk in. Maar het aanleren van werkontduiking gaat precies hetzelfde als het aanleren van goed gedrag. Toen ze kreupelde heeft ze mogen rusten, dit heeft tot gevolg kunnen hebben dat ze zich nu kreupel houdt om weer met rust beloond te worden. Ze wordt nu in elk geval minstens een uur per dag gestapt om haar haar beweging te geven. Hoe gaat een paard bijten als hij niet slecht behandeld is? door het niet corrigerend genoeg optreden als hij bijt. en helaas, op een manege kun je er niet altijd zijn om haar te corrigeren.

moi_gitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:12

Ohh, Wat is dat moeilijk. Op de manege hebben we ook wel eens een pony gehad die eens maandagziekte had gehad. Toen was het over en een paar weken erna was het weer. Maar toen was het gewoon nep om niet hoeven werken. Pony's zijn niet zow dom;)
Maar of dit bij jou paard het geval weet ik ook niej

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 21:32

we zaten inderdaad ook nog een halve dag aan maandagsziekte te denken, maar dat was het ook niet. En m'n pony is echt een geniepig beest. Ik acht haar absoluut in staat tot zulk soort gedrag! De komende twee weken zullen meer uitwijzen. Wat deden jullie met die pony die onder het werk uit wilde komen? gewoon er doorheen rijden of langzaam opbouwen naar het oude schema?

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:39

toen ik het verhaal las dacht ik meteen aan maandagziekte.
Maar als je het niet zeker weet, waarom laat je de DA niet komen??
Als je zeker weet dat het niets medisch is kan je hem altijd er nog doorrijden.

Ik zou het voor mezelf niet willen dat ik mijn paard er doorheen rijd als hij uiteindelijk toch pijn heeft gehad.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:48

Wij hebben ook zo'n paard op de manege. Met losrijden niets aan de hand, maar zodra hij van de losrijbak naar de proevenbak moest liep hij kreupel.

We hebben wel meer van die grappenmakers daar. Een merrie kwam vaak kreupel de les uit. Gaan ze ermee naar de dierenarts, ongeveer een half uurtje rijden met de trailer en daar liep ze goed. Paar weken erna liep ze weer kreupel. DA naar de manege toe gekomen en ze liep kreupel. Afspraak gemaakt bij hem thuis om het te onderzoeken en daar liep ze weer goed en kon ze gewoon weer de lessen in.

Ik zou eigenlijk niet weten of er dan echt wat met haar aan de hand is of niet. heeft de DA er al naar gekeken?

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 21:51

Maandagsziekte is het niet geweest, dat weten we inmiddels zeker. Het was ook erg raar geweest, aangezien ze nooit een rustdag heeft gehad zonder aangepast voer. We hebben de DA niet laten komen omdat ze alweer drie dagen rad liep, en pas vandaag weer slecht liep. Ook wil ik wel duidelijk maken dat ik haar er niet doorheen rijdt, ik heb enkel gestapt met haar en af en toe een stukje gedraafd om te kijken hoe het ging, pas toen ze rad was het ik wat meer gedraafd maar ook heel kort en opbouwend. vandaag heb ik haar wel even wat meer laten draven omdat ze zo verdacht vreemd deed, maar dat is uiteindelijk hoogstends een kwartier geweest, in meerdere stukken.

@ Nannes: de dierenarts heeft er dus nog niet naar gekeken omdat ze van de week weer goed liep. als het nu na het weekend nog niet goed is maak ik maandagmorgen een afspraak, ben heel benieuwd wat die van de hele situatie vindt.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:08

Sorry maar paarden denken zo niet.
Wel kunnen ze als ze ergens erge pijn hebben gehad,zich dat herinneren voor korte tijd en dan ernaar lopen maar zo klinkt het niet bij jou.
Wel is het zo dat er blessures of afwijkingen bestaan waar ze doorheen kunnen lopen en dus wel degelijk wat mankeren.
Bij arthrose is dat bijvoorbeeld het geval,of last van de spieren.

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 22:37

paarden denken niet in de zin van ' ik heb geen zin dus ik doe of ik wat mankeer' Maar paarden denken wel, net zoals meer dieren, in oorzaak en gevolg. ' als ik dit doe krijg ik een brokje' , 'als ik dat doe hoef ik niet te lopen' Ik weet natuurlijk niet zeker of mijn pony dit doet ( dit is overigens een heel instinctieve handeling dus helemaal niet vreemd voor dieren), maar ik had er al vaker van gehoord. Paarden zijn niet slim, maar dit kun je puur vanuit instinct beredeneren. Dat paarden zo dus niet denken is op zich zo, maar dat paarden zo handelen is wel waar.

wat bedoel je precies met het herinneren voor korte tijd en ernaar lopen? bedoel je dat ze zo proberen te voorkomen dat ze het weer gaan voelen?
En kunnen ze op zo'n korte termijn al door een eventuele pees/spierblessure of artrose heenlopen? dit hele issue is namelijk pas een week of anderhalf, twee aan de orde, waarin ze een week aaneengesloten kreupel heeft gelopen en daarna drie tot vier dagen rad. zou ze dan niet die drie tot vier dagen ook kreupel moeten lopen? Artrose is het in naar alle waarschijnlijkheid niet want daar hebben we ook grondig naar gekeken en haar gewrichten zijn qua buigzaamheid zonder tegenwerking in orde.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:38

Iets duidelijker maken
Mijn paard was aan OCD geopereerd nadat ze best wel lang met pijn gelopen had.
Na de operatie een maand revalidatie gehad met boxrust en stappen.
Toen ze weer mocht gaan draven liep ze net zo moeilijk als voor de operatie.
Ik heb toen in paniek de kliniek gebeld dat het nog niet goed was.De da verzekerde mij dat alles goed was maar dat het paard nog moest merken dat ze pijn vrij was,ik moest gewoon doorrijden.
Dat hebben we gedaan en opeens liep ze goed en is goed blijven lopen.
Dat bedoelde ik met het herinneren van pijn.En ik heb dit meer om mij heen gehoord na operaties.
Bij b.v arthrose zijn de gewrichten erg stijf als ze van stal komen,maar hoe meer beweging ze krijgen,hoe soepeler ze worden en lopen dan door de pijn heen.
Het zelfde met spierpijn,als een paard ergens last van heeft gaan ze er naar lopen en krijgen dan spierpijn(mensen trouwens ook als je pijn in een knie hebt kan je daar zo naar gaan lopen dat je rugklachten krijgt)
Als ze dan even lopen gaat het over want de spieren worden weer soepel.
Al met al is mijn conclusie dat je paardje iets mankeert,en je zo wil laten merken (met kreupel lopen )dat er iets is.
Misschien dat je er eerst eens een officiele dierfysiotherapeut bij kan halen.Die ontdekken vaak ook veel en al ze het niet kunnen verhelpen met 3 behandelingen is er een andere oorzaak en sturen je dan door naar een arts.
Uiteraard is dit alles MIJN mening,dan mag/kan iedereen anders over denken daar is het een mening voor

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:44

Mensen overschatten het IQ van paarden nogal eens en zo ook hier weer.
Een paard gaat niet zomaar express kreupel lopen en erdoorheen rijden vind ik altijd een naar iets. Als je heel veel pijn hebt en je wordt gedwongen om door te lopen dan maakt het lichaam zoveel endorfine aan dat je op een gegeven moment minder pijn krijgt.
Dat wil niet zeggen dat de klacht er dan niet meer is.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:46

elibeest schreef:
Denken dat een paard onder t werk uit wil komen en daarom express kreupel gaat lopen is echt onzin. Zo denkt een paard nl. niet.

Ik ben toch bang dat je naar ander oorzaken moet gaan zoeken. Misschien in t zadel of misschien heeft ze wel een maagprobleem (ja, zelfs van de buikpijn kunnen ze gaan kreupelen). Of gewoon een probleem in botten, gewrichten of pezen. Dat hoef je ook niet altijd te zien of te voelen.

Jawel hoor
Een paard dat ik ken, deed hetzelfde.
Die ging kreupelen en daar hebben ze echt lang mee gelopen.

Daar heeft de instructrice mee gewerkt, en het is nu haar paard.
Hij vindt het nu geweldig.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:54

Ik heb ook met zo,n paard gereden. Als die op wedstrijd was en ze moest de ring in en zodra iemand riep van bij A binnenkomen in arbeidsdraf dan liep ze op 3 benen. Nou dan werd je dus de bak uitgezet.
We hadden geen trailer dus we moesten onder het zadel naar de wedstrijd, dat was dik een uur en dan liep ze prima. In de inrijbak liep ze ook nog goed en dan vroegen we een jurylid om even te komen kijken of ze rad liep en ja hoor hoor ze liep prima. Dus het verhaal uitgelegd aan de jury en hij kende dit fenomeen. Dus toen ik de ring in moest, ja hoor weer hinkepinken. Dus dat jurylid staat op en krijgt een rood hoofd en brult: aanpakken die knol geef hem een tik en doorrijden. En dat hebben we toen gedaan. Sindsdien ging het stukken beter.
En nee ik denk niet dat het paard hetzelf heeft bedacht maar dat ze een keer de link heeft gelegd van he als ik hink hoef ik niet te werken. Gewoon aangeleerd gedrag dus.

dosator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 23:20

Mijn paard deed dat dus ook,
iederen riep, rij hem voorwaarts hij is gewoon lui.
Gelukkig heb ik mijn gevoel gevolgd
Ik heb eerst hulp ingeroepen van een paarden fysio, die heeft ons vervolgens door gewezen naar de kliniek
Diagnose: overbelasting van de collaterale bandjes van het hoef-kootbeen gewricht.

Een paard loopt niet zomaar kreupel om ergens onderuit te komen.
luister en kijk goed naar je paard.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 23:23

Quote schreef:
Jawel hoor
Een paard dat ik ken, deed hetzelfde.
Die ging kreupelen en daar hebben ze echt lang mee gelopen.

Daar heeft de instructrice mee gewerkt, en het is nu haar paard.
Hij vindt het nu geweldig.

Dat klinkt alsof het paard nu op een goede manier wordt gereden, zó dat hij geen pijn/last meer heeft.

Ik geloof er ook niet in dat een paard kreupelheid kan simuleren om onder het werk uit te komen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:06

Nou.
Zij heeft hem aan het werk gezet, aan de longe, en de spieren beter laten gebruiken.
Toen moest hij weer meelopen in de manegelessen, en hij vertikte het gewoon. Hij ging weer kreupelen.

Ik denk er het mijne van

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:07

elibeest, wat je zegt is niet waar! ik heb laatst van een topruiter in een blad gezien dat teugelkreupelheid wel degelijk bestaat.

Sunshine4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:16

Als je het zo hoort, dan zou je idd denken dat ze het doen om onder het werk uit te komen, maar aan de andere kant kan ik ook weer niet geloven dat ze zo zouden denken.
Mijn paard is er ook zo'n eentje. Het is een draver met opzich een hart van goud hoor....Hij staat nu bij mij op proef, omdat ie ietwat kreupelde dat ie hier kwam. Hij was echter verwaarloosd (qua hoeven ed) en moest dus nodig bekapt worden, ook had hij last van rotstraal, dus wij dachten dat het daar aan lag. Maar ondertussen (de rotstraal is nog nie helemaal over, maar wel zodanig dat hij er niet zo'n last meer van kan hebben) loopt ie af en toe kreupel en dan weer niet. In de wei loopt ie ook gewoon te rennen en als ik aan het rijden ben, dan wil ie heel graag, maar begint dat opeens weer wat kreupel te lopen. (dat terwijl ie met oortjes naar voren echt enthousiast loopt). In stap loopt ie gewoon goed, tis alleen in draf. Gister ging ik rustig aan rijden en toen had ie het later ook prompt in de stap en ipv alleen linksvoor (wat ie al wat had) ook linksachter.. , dus heeft mn vader me met de trailer opgehaald.....kKan echt niet vinden bij zn benen en ook zn hoeven zien er goed uit...Iemand daar misschien een idee over?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:59

Quote schreef:
Nou.
Zij heeft hem aan het werk gezet, aan de longe, en de spieren beter laten gebruiken.
Toen moest hij weer meelopen in de manegelessen, en hij vertikte het gewoon. Hij ging weer kreupelen.

Ik denk er het mijne van

Ik ook. Dat bedoel ik namelijk:

Bij haar gebruikt hij zijn spieren op de juiste manier en dan gaat het goed, in de manegeles niet. In de manegeles wordt hij gereden op een manier waarbij hij last heeft van zijn lichaam of hij 'doet maar wat' en dat uit zich dan in kreupelheid.

Dat is wat ik ervan denk.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:53

Mijn paard heeft ook een dag of 3 onregelmatig gelopen, Na mate je langer reed werd het minder, maar nadat de hoefsmid was geweest bleek dus dat hij een kneuzing in zijn zool had en daardoor slecht liep (wist ik veel, anders had ik niet eens gereden )

Of let anders eens op je rijgedrag, misschien pas je hem/haar teveel op de binnenhand, daardoor gaan ze ook wel eens kreupelen. Ze kunnen daardoor de benen niet ver genoeg naar voren plaatsen.

Kijk daar eens na!!!

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 23:07

zoals ik al zei, ze is helemaal gecontroleerd op hoefzweren en andere afwijkingen in haar hoef. en ze loopt ook kreupel onder andere mensen, dus het licht niet aan m'n rijgedrag. Dat zou ook wel heel raar zijn, aangezien ik haar nu al 2,5 week met een losse teugel laat stappen.
enne, is 1 uitroepteken ook niet voldoende? zeker als het niet eens van toepassing is.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:59

Ik denk dat als het aangeleerd gedrag is dat ze wel ineens heel kreupel zou lopen en niet een beetje. Een paard zou dan juist gaan overdrijven. Als een paard linksvoor iets heeft kan hij zelfs rechtsachter kreupel lopen en omgekeerd. Hetzelfde bij rechtsvoor en linksachter.
Hij heeft gewoon wat langer nodig om te herstellen volgens mij.

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 13:01

Ja dat zou heel goed kunnen, ze is ook niet meer de jongste. Ze heeft denk ik toch gewoon iets verstuikt ofzo. Ze krijgt nu in elk geval een week een middel voor het afdrijvenvan gifstoffen en ik denk dat dat wel gaat helpen, ze heeft er al een paar dagen op gestaan en toen ging ze weer rad lopen.