zomerecxeem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

zomerecxeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 14:07

Ik ben op zoek naar een haflinger of fjord. Nu blijkt dat deze rassen regelmatig last hebben van zomerecxeem. Nu vraag ik me af of je dat wel altijd kunt zien. Natuurlijk kijk ik de manen en staart wel na, maar wat als het paardje altijd een speciale zomerecxeemdeken op heeft gehad? Kan het dan zelfs zo zijn dat hij een mooie volle staart en maantop heeft? Dat er echt niks te zien is?

ellepel

Re: zomerecxeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 14:43

dat zou heel goed kunnen, betekent dan dus ook dat je het dier altijd met zo'n deken zult moeten laten lopen.

maar het kan ook zijn dat het dier als jij het koopt bij jou totaal geen eczeem tekenen vertoont.

of juist weer wel, dat hij het vrij licht heeft en bij jou erger gaat worden, ligt vaak aan de omgeving, veel/weinig vliegjes, voeding en nog wat factoren.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 15:59

Tja...het blijft altijd een gok. Probeer er achter te komen wie de ouders zijn en uit te zoeken of daar van bekend is in hoeverre daar eczeempaarden tussen zitten!! Zien kun je het in 9 vd 10 gevallen niet. Wij hebben ook eczeempaarden op stal (ze komen trouwens in alle rassen wel voor). Alle eczeempaarden vertoonden eerst geen teken van eczeem. Twee hadden gigantische kuif (en manen) , andere heeft jaren hier gestaan, nooit last van en zo van het ene op het andere moment enorme eczeem!!
Maarja aan de andere kant...onder een deken hebben we nu bij de een kunnen voorkomen dat ze haar dikke bos manen en kuif eraf schuurde...dus ja...een dikke kuif oid wil niet zeggen dat ze het niet hebben!!! Ook door de paarden binnen houden verminder je de jeuk.

Die vliegjes hebben naar mijn mening geen invloed, dat is puur gevolg, omdat eczeempaarden stinken. De plekken die ze openschuren komt vaak etter uit etc. Verder lijkt het hier meer iets van zonallergie te zijn. Zodra de zon veel schijnt duikt het op, is de zon er lange tijd niet, dan zijn de plekken ook minder ernstig!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 19:40

Bella schreef:
Tja...het blijft altijd een gok. Probeer er achter te komen wie de ouders zijn en uit te zoeken of daar van bekend is in hoeverre daar eczeempaarden tussen zitten!! Zien kun je het in 9 vd 10 gevallen niet. Wij hebben ook eczeempaarden op stal (ze komen trouwens in alle rassen wel voor). Alle eczeempaarden vertoonden eerst geen teken van eczeem. Twee hadden gigantische kuif (en manen) , andere heeft jaren hier gestaan, nooit last van en zo van het ene op het andere moment enorme eczeem!!
Maarja aan de andere kant...onder een deken hebben we nu bij de een kunnen voorkomen dat ze haar dikke bos manen en kuif eraf schuurde...dus ja...een dikke kuif oid wil niet zeggen dat ze het niet hebben!!! Ook door de paarden binnen houden verminder je de jeuk.

Die vliegjes hebben naar mijn mening geen invloed, dat is puur gevolg, omdat eczeempaarden stinken. De plekken die ze openschuren komt vaak etter uit etc. Verder lijkt het hier meer iets van zonallergie te zijn. Zodra de zon veel schijnt duikt het op, is de zon er lange tijd niet, dan zijn de plekken ook minder ernstig!

Mij lijkt het wel erg veel als je het in 9 van de 10 gevallen niet ziet. Je bedoelt bij gebruik van speciale deken?
Zie je bij die merrie die een volle bos bleef houden echt helemaal niks? Ook niet als je tussen de manen kijkt?

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:22

Op het moment dat jij een paard koopt wat eczeem blijkt te hebben zonder dat dit je gemeld is,is diegene strafbaar.Je kan het natuurlijk bij de koop ook op papier laten zetten dat je paard eczeem vrij is.Nou is dit natuurlijk altijd moeilijk,want stel dat diegene vol blijft houden dat hij het echt niet had toen je hem kocht,maar vaak schrikt het de verkoper wel af als je het op papier wil.Hoe het juridisch in elkaar steekt zou je eens moeten informeren bij een jurist.Maar ja als achteraf blijkt dat hij toch eczeem had ,zou je er dan nog wel afstand van kunnen doen?Maar zoals al eerder werd geschreven eczeem komt bij alle rassen voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 08:43

De kans is wel groot ja.

Genezen kan helaas niet, maar je kunt de klachten wel verminderen! Koop een jeukstillend middeltje, of iets tegen zomereczeem, wees consequent met smeren en het beste kun je je pony's van 10 tot 4 buiten laten staan. In schemer, warm vochtig weer zijn de mugjes het meest actief.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:38

op dit moment dus!!!

het is echt behoorlijk eczeem weer, mijn pony word helemaal kriegel van alle vliegjes.
dus als je nu gaat kijken voor een pony die het heeft moet je denk ik het wel kunnen zien..

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:48

@briandylan: Beetje rigoreus, weet niet hoeverre je bekend bent met eczeem, maar bij een aantal dieren is het ook gewoon NIET zichtbaar. Alle eczeempaarden die wij hier op stal hebben staan (en helaas zijn het er redelijk aantal) was het allemaal niet vantevoren zichtbaar. Huid was overal onaangetast, pas na enige tijd hier te staan kwam de eczeem naar boven. Een merrie heeft hier echt jaren zonder eczeem gestaan en heeft het sinds najaar 2004. Bedoel, zouden we die nu voorjaar 2004 verkocht hebben (stel) dan zouden wij dus strafbaar zijn??? Ook al wisten wij werkelijk van niks?? Lijkt me sterk

@imaudy: Klopt 9 vd 10 is wel erg veel, maar bedoel maar te zeggen: Je kunt nooit 100% zeker van zijn dat je paard eczeem-vrij is! Het risico bestaat ALTIJD!! De kans op eczeem kun je echter wel verkleinen door een aantal zaken uit te sluiten (geen ouders met eczeem bijvoorbeeld). Ondanks dat de discussie rondgaat over de erfelijkheidskwestie omtrent eczeem ben ik er van overtuigd dat erfelijkheid niet uitgesloten mag worden!!

Paarden met dekens op kunnen plekken vertonen, maar kunnen ook vrij van plekken zijn. Dat is de tricky kwestie! Verder zijn er ook paarden die veel of alleen maar binnen gehouden worden en hierdoor ook geen eczeem vertonen, maar het bij contact met de buitenlucht (en UV-straling) wel vertonen!!

Die merries met een volle pluk: De ene heeft zodra ze plekken op het hoofd kreeg en begon met schuren een deken opgekregen. Hierdoor stopte ze met schuren en verdwenen de plekken! Momenteel staat ze 8 dagen op stal ivm een verrekte pees en nu is er helemaal geen teken meer zichtbaar van eczeem.

Andere merrie hebben ze allerlei middeltjes en kuren bij gedaan, maar mocht niet baten. Eczeem werd eventjes minder, maar daarna kwam het weer hetzelfde terug. Momenteel zijn ze ook daar aan het denken over een boett-deken (niet zozeer vanwege die mugjes, die komen alleen maar af op de etter-stank, maar vanwege het zonlicht).
Weer andere merrie gaan we proberen volgend zomer overdag op stal te houden en 's avonds/s nachts naar buiten te doen...rollen omdraaien dus...kijken of dat helpt, want die schuurt zichzelf volledig kapot!
Die behandelen we nu elke keer met een dettol/azijn(/olie?)-substantie en daarna groene leem er op! Dat werkt goed. De jeuk wordt even gestilt en de leem zuivert de wond. Meestal is na een halve week de opengeschuurde wond ook weer dicht en bijna geheeld!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:49

Zelf denk ik dat bij mijnpaard ook de UV-stralen meewerken aan de eczeem.
Dat vliegjes alleen op etter-stank afkomen vind ik niet aannemelijk.
Die vliegjes zitten bij ALLE paarden, alleen niet ieder paard reageert er allergisch op.
Mijn merrie met hevige eczeem heeft door haar deken én een aangepast stalritme én reinigen van binnenuit én smeren met middelen niet kaal of opengeschuurd.

Voor de TS, als je nú gaat kijken, dan zie je het zeker.
Het is momenteel erg ongunstig voor eczeempaarden.
Kijk naar het paard, hoe doet het buiten, en, nog makkelijker, wát doet het paard als hij binnenkomt, na enkele uren buiten te zijn geweest.
Veel succes! En... als het 'de ware' is, dan is eczeem misschien niet eens belangrijk...

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:53

Bella schreef:
@briandylan: Beetje rigoreus, weet niet hoeverre je bekend bent met eczeem, maar bij een aantal dieren is het ook gewoon NIET zichtbaar. Alle eczeempaarden die wij hier op stal hebben staan (en helaas zijn het er redelijk aantal) was het allemaal niet vantevoren zichtbaar. Huid was overal onaangetast, pas na enige tijd hier te staan kwam de eczeem naar boven. Een merrie heeft hier echt jaren zonder eczeem gestaan en heeft het sinds najaar 2004. Bedoel, zouden we die nu voorjaar 2004 verkocht hebben (stel) dan zouden wij dus strafbaar zijn??? Ook al wisten wij werkelijk van niks?? Lijkt me sterk

Ze had het er volgens mij over dat als ze gaat kijken en ze hem koopt en de vorige eigenaren hebben altijd een eczeem deken omgehad en hebben dit verzwegen.Op het moment dat de nieuwe eigenaar dit paardje een paar weekjes heeft staan komt dit toch echt al naar voren(mits het de tijd is voor eczeem).Ik zei niet als het pas na een half jaar of later zichtbaar word.Ik kan ook geen paard terug brengen als hij na een jaar ineens kreupel word.Er bestaat een bepaald termijn voor als je gebreken niet heb gemeld tijdens koop.Dus voel je niet te gauw aan gevallen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:33