Paard onregelmatig alleen in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Paard onregelmatig alleen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 13:11

Ik weet dat niemand hier een veearts kan vervangen maar wellicht herkent iemand het:

Dit paard had een jaar stil gestaan, toen was er iemand mee komen rijden een keer en stond het paard kreupel, eigenaar dacht overbelast dus. Ik ben een paar dagen erna gekomen en ben het paard revaliderend gaan stappen en nu drie weken later voel ik in stap niks aan het paard, in draf is het zo onregelmatig dat het bijna kreupel voelt (zakt aan de ene kant iets in) en in galop voel je niet echt iets bijzonders, behalve een paard dat scheef is en slecht aan het been. Het paard is dus wel ontzettend stijf, scheef en loopt 'op de kop'. Aan de longe zie je in draf geen kreupelheid, wel dat het paard met de gehele linkse kant gewoon ver naar voren komt en met rechts inhoudt. Er zit nu geen verbetering meer in.

Zou dit een extreem stijfheidsprobleem zijn, wat ik op kan lossen door het paard rustig correcter te gaan rijden, of toch nog iets wat fout zit in de vorm van een spier of zenuw die niet in orde is? Wellicht is het misschien 'teugelkreupel'? Ik blijf nu nl. steeds maar heel veel stappen met slangenvoltes en achtjes om hem soepel te krijgen en laat hem elke dag heel kort aandraven om te voelen hoe het ermee staat maar ik ben toch bang iets te beschadigen dus echt aan het werk zetten durf ik niet. Ik ken het paard ook van te voren niet dus ik weet niet hoe hij normaal aan zou moeten voelen.

De bedoeling is dat ik het paard terug op conditie breng en weer op niveau rijd zodat het verkocht kan worden. Wat te doen hiermee?

Vlimmen

Re: Paard onregelmatig alleen in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:43

Hier is maar 1 goed advies mogelijk: DA erbij halen, anders zul je nooit precies weten wat er aan de hand is. Vergeet niet dat onregelmatig gewoon licht kreupel is, veel mensen vinden een paard pas echt kreupel als ze bijna hinken, terwijl een DA dan spreekt van een forse kreupelheid! Zolang je niet weet wat er aan de hand is zou ik hem niet rijden en zeker geen achtjes of slangevoltes, bij bijvoorbeeld een peesblessure is dat erg slecht.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:58

ik vraag mij af waarom het paard een jaar heeft stilgestaan? Was dit vanwege een eerdere blessure?

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 14:03

Da en hoefsmid raadplegen!

heeft bij mijn paard ook geholpen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 14:29

Dewi schreef:
ik vraag mij af waarom het paard een jaar heeft stilgestaan? Was dit vanwege een eerdere blessure?

Nee, er was geen ruiter voor. Paard gaat onregelmatig sinds er dus na een jaar iemand weer opstapte, die hem dus teveel heeft laten doen ineens

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 14:30

Mosea schreef:
Da en hoefsmid raadplegen!

heeft bij mijn paard ook geholpen!

Smid is pas geweest en Da ligt helaas niet in mijn handen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 14:35

Vlimmen schreef:
Hier is maar 1 goed advies mogelijk: DA erbij halen, anders zul je nooit precies weten wat er aan de hand is. Vergeet niet dat onregelmatig gewoon licht kreupel is, veel mensen vinden een paard pas echt kreupel als ze bijna hinken, terwijl een DA dan spreekt van een forse kreupelheid! Zolang je niet weet wat er aan de hand is zou ik hem niet rijden en zeker geen achtjes of slangevoltes, bij bijvoorbeeld een peesblessure is dat erg slecht.

DA erbij ligt helaas niet in mijn handen, heb al een aantal keren aangegeven bij eigenaar dat paard niet zuiver loopt, verder is het mijn paard niet natuurlijk
Het paard is in elk geval niet kreupel aan de benen (niets pijnlijk, warm, gezwollen en er is dus verder op het zachte en het harde los niks aan te zien maar ik voel onder de man dat het niet helemaal goed zit), maar ik zal wel te denken aan de rug misschien. Ik heb zelf nog geen paard onregelmatig gehad door overbelasting dus vandaar mijn vraag want ik ken dit gevoel helemaal niet. Gewone kreupelheid heb ik -helaas- al wel eerder gevoeld, dat herken ik wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 14:39

nog even een toevoeging: bij druk op de rug reageert hij verder niet, ook zadelen is geen probleem. Maar ik heb al wel eerder gezien dat als het vrij diep zit in de rug dat ze geen reactie hoeven te geven als je er met je hand op drukt. Bij het paard dat op die manier last had van de rug (zenuw was dat toen) merkte ik het trouwens met rijden doordat het de rug wegdrukte. Dit paard doet dat niet, bolt de rug gewoon op

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:51

Dat het paard in galop niet onregelmatig loopt is logisch. Een paard kan in galop geen enkel been ontzien - wat in draf wel kan.

Je zult de eigenaar ervan moeten overtuigen dat het paard op dit moment onverkoopbaar is, en dat doorrijden zonder te weten wat er aan de hand is, de kans op verkoop tot nul kan reduceren.
Vergeet niet dat een eventuele koper toch een klinische keuring en Rontgenfoto's ed zal willen laten maken, dus als er wat mis is komt dat er tóch wel uit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 21:46

Even nog de uitslag voor de mensen die nieuwsgierig waren: het paard is nagekeken en 100% in orde. We gaan dus een lange weg op om recht te richten en het paard weer lekker soepel te rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:50

Als het paard is nagekeken en 100% goed is bevonden dan is er wellicht iets anders aan de hand .

Hij loopt dus niet kreupel in draf aan de longe of aan de hand op het harde?

Dan lijkt het mij wellicht toch iets van 'teugelkreupel' of scheef zijn. Rechtrichten is een goede.
Wat zou kunnen helpen is gewoon kilometers maken, lange stukken draven (rechtuit) en hem op zn eigen benen laten lopen. Misschien heb je een bos of strand in de buurt waar je dit een keer of 3 per week kunt doen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 22:57

Nee, ik heb helaas helemaal geen uitrijmogelijkheden, jammer genoeg. Wel een goed idee, dus misschien kan ik hem in het weekend op de trailer zetten en een goed terrein opzoeken.
Het is wel, eerlijk waar, het scheefste paard waar ik ooit op ben gestapt, loopt echt op drie sporen. Teugelkreupel zou ook kunnen omdat het paard dus ook ontzettend op de kop loopt. Blijven ze dat houden na een jaar stilstaan, dat je weet?

Ik zal er mijn werk wel mee hebben in elk geval

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:28

Fijn dat het paard helemaal in orde is bevonden. Ik moest idd ook aan teugelkreupel denken. Heb je haar eens met een ander bit of zonder bit geprobeerd?
Heb het met een paard gehad: bij mij was het eruit, maar zodra er iemand anders op ging, begon hij weer te hinkepinken. Is zwaar vervelend als je een paard wilt verkopen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 23:31

Vervelend joh, hoe heb je het uiteindelijk op kunnen lossen met dat paard?

Ik heb nog geen ander bitje geprobeerd, hoorde pas de dag toen ik hier postte dat het paard in orde was dus wil eerst even kijken of hij verbeterd als hij weer goed gereden wordt. In de tussentijd heb ik alleen maar wat gestapt nl. omdat ik toch wat schrik had om zijn rug kapot te rijden. Hij loopt nu op een simpel bustrensje dus ook niet iets spectaculairs. Maar wellicht reageert hij idd beter op bijv. een dubbelgebroken trensje erin. Maar ik kijk eerst even aan hoe het gaat zo, wil het paard ook niet al te veel in de war brengen gelijk. Ik hou de tip even in mijn achterhoofd