Longbloeding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kamatz

Longbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 22:57

Vanochtend heeft mijn paard een lichte longbloeding gehad. Heb ook met hem een hele middag in de kliniek gezeten en er is een endoscopie gemaakt. Hij heeft nu medicijnen meegekregen en er moet binnen 3 weken verbetering zijn anders moet ik terug. De VA zei wel dat ik erop tijd bij was en dat hij ook nog geen bloedarmoede heeft...dus het wordt nu gewoon effe afwachten.

Wie heeft hier ook ervaring mee of heeft gehad en houdt een paard hier altijd wat aan over? Ben wel benieuwd naar de meningen want ik zat behoorlijk in m'n piepzak vandaag.

Groetjes

Ellebel

Re: Longbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 09:57

Het komt meer voor dan je denkt. Ik was vorig jaar op een lezing over het begeleiden van topspringpaarden en daar zaten ook verschillende foto's bij van toppers die met bloed uit de neus (van een longbloeding) de ring uit kwamen. Heb een van de paarden wel herkend van de foto denk ik, en het was echt een topper. Ze kunnen er dus wel om presteren. Renpaarden schijnen het ook weleens te hebben. Als alles goed in de gaten wordt gehouden door je DA is het niet zo eng als het klinkt, wel iets om rekening mee te houden natuurlijk.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:01

Het is idd eent typische renpaarden ziekte. Volgens mij hebben de mensen in de draverswereld er zelfs een naam voor. Misschien moet je wat posten in het anti anti-draverstopic? Sterkte hoor! (volgens mij kunnen deze paarden trouwens nog wel mee hoor, in iedergeval op recreatief gebied!)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:57

Mijn pony heeft een keer een hele zware longbloeding gehad. Bloed stroomde toen uit de neusgaten en hij hoeste ook contstant bloed op uit zijn mond.
Met een flinke dosis antibiotica is hij weer helemaal de oude geworden.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 09:03

Hartstikke bedankt voor de reacties Dit doet me wel goed om ook positieve dingen te horen,want na al die negatieve verhalen begin je toch wel te twijfelen.
Het is dus niet zo dat je paard er altijd wat aan over houdt en na ja ook al is het wel zo dan is dat maar zo. Daar kunnen we ook wel mee leven en dan doen we gewoon een paar stapjes terug

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:14

hoi kamatz

ik weet het ik ben lekker eigenwijs!
wat ik hier op het onderwerp wil aan vullen is dat de longbloedingen van hierboven worden veroorzaakt IN het werk.
de bloeding word dan veroorzaakt door een ader die onder de hoge druk knapt[ook een longbloeding maar andere oorzaak]
dit word zeker vaak gezien bij renpaarden en kan weinig kwaad.
zijn er ook mensen die ervaring hebben met longbloedingen in rust??

graag reaktie

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:01

Ik heb het nog niet meegemaakt bij paarden die verder normaal waren, d.w.z. geen longontstekingen of andere problemen hadden. Die paarden die hierboven beschreven werden krijgen idd een bloeding doordat de druk in de longen erg hoog wordt (dat denkt men tenminste).

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:13

Heey,

Mijn vorige paard heeft ook een longbloeding gehad. Bij haar kwam het (achteraf gezien) door chronische bronchitis. Ze kreeg na het rijden twee keer een klein bloedneusje. We zijn toen met haar naar de kliniek geweest en ze heeft daar tijdens de onderzoeken een longbloeding gekregen. Bij haar stroomde het toen ook uit de neus en mond. (ik heb het zelf niet gezien maar volgens mijn moeder en lesgeefster zijn er wel twee emmers bloed uitgekomen ) Bij haar had het wel gevolgen. Ze zou nooit meer echt dressuurwedstrijden kunnen rijden, gewoon B niveau was echt het hoogste, de L1 zou ze waarschijnlijk niet meer aankunnen.
Ik heb haar helaas eind augustus moeten laten inslapen omdat ze er ook nog eens een peesblessure bij had gekregen die niet meer over ging .

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:44

dat is jammer unika,dat de pees ook nog eens tegenzat.
nog meer ervaringen met longbloedingen in rust?

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:14

Nou ja, bij Poca was het niet echt in rust. Het was meestal als ik afstapte, dat ze een bloedneusje kreeg.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 18:35

Het is inderdaad in rust geweest. De ene keer stond hij gewoon op de wei en de andere keer toen hij gewoon op stal stond en er was allebei de keren niks met hem gedaan.