4,5 mnd drachtig en nu al duidelijk zichtbaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

olga

4,5 mnd drachtig en nu al duidelijk zichtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 21:27

Ik weet niet of het hier moet of bij vraag maar raak of kraamstal?

De merrie van mijn vriendin is nu 4,5 maand drachtig van dr 1e veulen, de merrie is 12 jaar. Het is nu dus al onwijs zichtbaar dat ze dikker wordt. De singel zit ook al een paar gaatje losser. Is dit normaal? Of moet ze even kontakt opnemen met de veearts voor de zekerheid?

realmagic

Re: 4,5 mnd drachtig en nu al duidelijk zichtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:51

met 7 maanden is een veulentje al af, dan moet tie nog wel veel groeien sommige merries hebben veel vruchtwater en worden daardoor al wat sneller vol.is ze dikker geworden aan de voorkant of meer richting de flank?is de dierenarts al een keer geweest om te kijken of de merrie in goede conditie is,vooral met wat oudere merries (na ong het 10e jaar) die een eerste veulen krijgen.kunnen wat moeite hebben met de bevalling,hoeft niet he het kan. succes

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 22:07

Dat kan idd. Hoeft niks mis mee te zijn. Als ze zeker weet dat er geen tweeling in zit zou ik me er niet te druk om maken. De ene merrie "showt" nu een keer meer dan de andere. Bij mijn eigen merrie kan je met drie maanden al zien dat het model veranderd. Van strak sportpaard wordt het langzaam maar zeker een moeke.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:24

Het is inderdaad niet vreemd dat de merrie al toe neemt in omvang.We hebben zelf op stal ook een drachtige merrie die net zo ver is,en die word ook al dikker.Nou gaat het wel om eem shet,maar gisteren was de veearts er om te enten en die zei het het normaal was dat merrie die drachtig zijn al toe nemen in omvang.Dus niks om je zorgen om te maken.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 16:48

Het is in ieder geval eigenlijk onmogelijk dat er een tweeling in zou zitten, ze is al een paar keer gescand.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:01

hou het wel in de gaten!

mijn appaloosa merrie was ook met 4mnd al aan het rond worden.

en op laatst was ze erg dik.

deze foto is gemaakt op 310 dgn dracht!

Afbeelding

en helaas 4 dgn later op 314 dgn lag er een erg groot maar dood veulen in de wei.

zie mijn profiel!

de DA zei steeds dat ik niet teveel moest voeren omdat ze dik werdt!
maar ze heeft niets erbij gehad

en toen het veulen eruit was,was ze iets te dun,het is bij haar allemaal veulen geweest.

en waarschijnlijk was het veulen te groot,en is het daarom verstoten.

wees alert,hou de merrie goed in de gaten het hoeft niets te zijn ,maar dat dachten wij ook.
maar helaas is het anders gelopen.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 23:56

Jeetje wat erg van je veulen! Dat is inderdaad niet iets wat je verwacht!

Ze gaat de merrie toch even na laten kijken door de veearts, ze ademnd de laatste tijd wat zwaarder en eerder als ze aan het werk is. Liever de veearts een keer voor niks dan dat je te laat bent. Al kunnen hun er natuurlijk ook een keer naast zitten!

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 00:00

mijn merrie is nu 6 mnd drachtig en ook al met 3 mnd duidelijk te zien, zet ze niet te hoog in het voer, dan kan het veulen ook al te hard groeien in de buik.
idd sommige merries hebben heel veel vruchtwater bij zich of ze hebben een zeer ruime buik waar de kleine zich goed inkan vermaken...wees altijd alert...ja die ene appie was idd kogelrond zeg...sterkte bij het verlies.