Wat het beste te doen bij slechte hoeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piedrolover

Wat het beste te doen bij slechte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 17:13

Hoi,
Mijn haflinger heeft vrij slechte hoeven. Vaak breken er stukjes af of scheuren ze een stukje in.
Ze loopt voor op ijzers, omdat haar hoeven anders heel snel afslijten, maar bijna altijd moet de hoefsmid tussen de afspraken door nog eens langskomen om haar ijzers opnieuw vast te zetten..
Wat kan ik nou het beste doen om haar hoeven wat steviger te laten worden?
Juist wel invetten of juist niet? En welke middelen helpen hiertegen?
Kan het misschien komen doordat ze nog dag en nacht op het land staat?
Hopelijk heeft iemand een goede tip .

ellepel

Re: Wat het beste te doen bij slechte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:32

zeewier gaan bijvoeren, werkt heel goed!

ik zou niet gaan vetten, als hoeven te droog zijn kun je ze wat nat maken, maar smeren met vet e.d. ben ik geen voorstander van.

komt niet doordat ze dag en nacht buiten staat, het ligt gewoon aan het dier zelf, mijn pony zijn hoeven zijn in elk geval keihard.

ook een supplement gaan geven waar kalk inzit kan helpen,bijvoorbeeld gedroogde brandnetel bevat veel kalk.
biotine is ook heel goed, maar duurt vrij lang voor je resultaat ziet
( logisch, zo snel groeit een hoef nou ook weer niet toch?)

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:55

Niet invetten! Door het invetten sluit je de hoef af en kan er geen vocht meer in de hoef komen op de natuurlijke weg. Het brokkelen komt o.a. door vochttekort. Afspuiten of het smeren van een creme op waterbasis (zoals hoefvocht van de paardendrogist) kan je veel beter doen!
Van stappen op asfalt worden hoeven ook harder, let wel; ze slijten dan ook een stuk sneller. Goed evenwicht vinden is hierbij belangrijk!
Suc6 ermee!

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:17

mijn paard heeft ook niet van die hele sterke hoeven wat ik nu doe is iedere dag de hoeven met nat maken met water dat ook ik met de tuinslang en dat houd ik dan 10 minuten vol iedere dag. en dan krijgt hij nog 1 keer daags door zijn brokken biotine, dit bij elkaar werk erg goed.
Dat je haflinger veel buiten in het weiland loopt is juist goed dan krijgt de hoef namelijk vocht en dat is goed

piedrolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 18:48

Maar het kan dus niet door juist té veel vocht? Want het weiland is wel aardig vochtig.
Zeewier, kun je dat gewoon in de winkel kopen? En in welke hoeveelheid mag je dat voeren?

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:05

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 06:53

zeewier koop je gewoon bij de ruitersportzaak, er zit een maatbekertje in en staat precies op de verpakking hoeveel ze moeten hebben

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 09:17

Vetten kun je wel doen maar dan moet je eerst de hoef nat maken en dan vetten. Dan hodut het juist veel vocht vast waardoor de hoef na een tijdje minder droog is en toch elastischer. Bij mijn paard heeft dat goed geholpen. Ook Biotine en inderdaad zeewier zijn handige hulpmiddeltjs

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:20

piedrolover schreef:
Maar het kan dus niet door juist té veel vocht? Want het weiland is wel aardig vochtig.

Hoeven kunnen wel uitdrogen door een blubberig weiland!
Maar op stal zetten is nog veel slechter, dan lopen ze in hun eigen urine en bewegen ze te weinig.

Wat ik zou doen als ik jou haf had:
- Ijzers er meteen af, oorzaak nr 1, door de ijzers komt er veelste veel druk op de hoefwand, de hoef heeft geen doorbloeding en zo kan de hoef dus ook nooit sterker worden. Een hoef slijt niet te snel van over verhard lopen, daar moet de hoef alleen even aan wennen. Net als dat jij nu de hele dag met je blote voeten zou lopen, in het begin doet grind o.i.d. vet zeer, maar na een maandje heb je zoveel eelt dat je er niets meer van voelt. Zo werkt het met de paarden hoef. Gaat de hoef sneller slijten, dan gaat deze ook harder groeien en harder materiaal aanmaken, waardoor deze dus minder snel brokkelt en sneller mooi wordt.
- Hoefwand goed 'kort' houden, iig niet uit laten steken, dan heeft het weer kans om te scheuren/brokkelen.
- Veel over verhard lopen, zonder ijzers! Het liefst een verhard paddock waar die in kan staan, en dan water en voer zo uitelkaar zetten dat ze wel moeten lopen, of andere paarden erbij zetten.
- Niet teveel supplementen, een paard heeft niet zo snel een tekort, ga je dan wel bijvoeren, heb je meer kans op 'vergiftiging' waardoor de hoeven juist slecht worden! Als hij veel hooi krijgt, een mineralen steen heeft, en veel buiten staat (en het dier gezond is natuurlijk, goed werkende darmen e.d.) heeft het paard geen tekort, en zou ik ook niets bij gaan voeren.
- Niet teveel gaan smeren, ook hier hem je meer kans om de hoeven erger te maken dan te genezen.
Kan je paard niet van t natte weiland af is het misschien wel handig om iets afsluitends op de hoeven te smeren, maar dat is bij lange na geen perfecte oplossing.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 11:14

Ik vind de ijzers eraf halen wel een drastische oplossing en dat zou ik alleen doen in overleg met een hoefsmid.
Persoonlijk zou ik eens een andere smid naar je paard laten kijken dat kan soms een hele hoop schelen.
Verder kan een vochtig weiland idd uitdrogen net als dat je een droge huid kunt krijgen van zwemmen.
In zo'n geval kan wat smeren wel goed doen. Ik heb zelf goede ervaringen met Rainmaker oa verkrijgbaar bij de paardendrogist.