piedrolover schreef:Maar het kan dus niet door juist té veel vocht? Want het weiland is wel aardig vochtig.
Hoeven kunnen wel uitdrogen door een blubberig weiland!
Maar op stal zetten is nog veel slechter, dan lopen ze in hun eigen urine en bewegen ze te weinig.
Wat ik zou doen als ik jou haf had:
- Ijzers er meteen af, oorzaak nr 1, door de ijzers komt er veelste veel druk op de hoefwand, de hoef heeft geen doorbloeding en zo kan de hoef dus ook nooit sterker worden. Een hoef slijt niet te snel van over verhard lopen, daar moet de hoef alleen even aan wennen. Net als dat jij nu de hele dag met je blote voeten zou lopen, in het begin doet grind o.i.d. vet zeer, maar na een maandje heb je zoveel eelt dat je er niets meer van voelt. Zo werkt het met de paarden hoef. Gaat de hoef sneller slijten, dan gaat deze ook harder groeien en harder materiaal aanmaken, waardoor deze dus minder snel brokkelt en sneller mooi wordt.
- Hoefwand goed 'kort' houden, iig niet uit laten steken, dan heeft het weer kans om te scheuren/brokkelen.
- Veel over verhard lopen, zonder ijzers! Het liefst een verhard paddock waar die in kan staan, en dan water en voer zo uitelkaar zetten dat ze wel moeten lopen, of andere paarden erbij zetten.
- Niet teveel supplementen, een paard heeft niet zo snel een tekort, ga je dan wel bijvoeren, heb je meer kans op 'vergiftiging' waardoor de hoeven juist slecht worden! Als hij veel hooi krijgt, een mineralen steen heeft, en veel buiten staat (en het dier gezond is natuurlijk, goed werkende darmen e.d.) heeft het paard geen tekort, en zou ik ook niets bij gaan voeren.
- Niet teveel gaan smeren, ook hier hem je meer kans om de hoeven erger te maken dan te genezen.
Kan je paard niet van t natte weiland af is het misschien wel handig om iets afsluitends op de hoeven te smeren, maar dat is bij lange na geen perfecte oplossing.