Opgezette (speeksel?) klieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irene15

Opgezette (speeksel?) klieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 15:00

heej,
ik heb een merrie staan van 18 jaar oud die nogal gevoelig is voor stof,
ze hoestte heel veel hierdoor.
Dit is gelukkig nu over dankzij een holiste maar nu heeft ze sinds een paar weken last van opgezette klieren. Het is zelfs zo erg dat ik er niet mee kan rijden omdat ze het gebied tussen haar hoofd en de hals zeg maar niet kan buigen.
Het gekke alleen is dat wanneer een paard wat vocht in deze klieren zit je zou denken dat het vocht dan met de klieren na een tijdje weer mee het lichaam in wordt gebracht,
Dit is bij mijn paard dus niet geval. De zwelling zakt gewoon naar beneden en lost dan langzaam op. Dus na een uurtje of 2 heeft ze grote bulten op haar wang hangen.
Het is vrij onlogisch dat het aan het gras ligt aangezien daar nu niet meer zoveel aan eiwitten en koolydraten inzit(is me vertelt)

Herkent iemand dit?
Omdat ze al zo oud is wil ik er niet meteen een DA bij halen aangezien ze er geen last van heeft.. behalve tijdens het rijden dus dat doe ik nu ook even niet meer sinds de zwellingen steeds..

Reacties, tips zijn heel erg welkom!!

Groetjes Irene en Finette

Aramat

Re: Opgezette (speeksel?) klieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:53

Hier zijn al veel topics over, mijn paard heeft het ook en bij hem komt het door te kort gras eten. Als het gras korter wordt moeten paarden meer moeite doen om het te pakken en gaan de speekselklieren harden werken.

ellepel

Re: Opgezette (speeksel?) klieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:41

tijdje geleden ook een topic over geopend:

viewtopic.php?f=3&t=471197

ik heb daar dus een foto neer gezet van mijn pony, die heeft dus soms opgezette speekselklieren, nou is dat dus niet erg, hele verhaal staat wel in het topic beschreven....

komt dus niet door eiwitten maar door de bewegingen die het paard tijdens het kauwen

veel kort gras is dus veel kauwen dus kan de boel opgezet raken..
bij mijn pony zakt het soms ook naar beneden of je ziet ene afdruk van het halster in zijn wangen zitten, nadat ze even met het hoofd omhoog staan zakt de zwelling vrij snel weer weg...

maar:
even een aanvulling, sinds kort ben ik erachter dat het ook wel degelijk met de weerstand van je paard te maken kan hebben.

betekent niet dat je dier ziek is hoor, juist dat het lichaam bezig is met de afweer, niks om je verder druk over te maken.
vroeger smeerde men er boter op en dan trok de zwelling soms weg...

of dit:

viewtopic.php?f=3&t=477569

in dit topic staat een fotootje, van iemand met een pony met opgezette lymfeklieren, als het er zo uit ziet is meer een kwestie van weerstand en weersomslag..