is mijn fjord ziek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iksandra3

is mijn fjord ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 14:01

Hoi allemaal,

Ik heb even een vraagje.

Ik heb een fjord, 10 jaar, en hij is de laatste tijd erg snel bezweet en is in de diarree? moet ik me hier zorgen over maken?

Hij heeft al wel wat een wintervacht denk ik (ik heb em s;nachts wel een zweetdeken op) maar overdag is het erg warm en snachts koud(kan het komen door temperatuur wisselingen?)....hij komt snachts binnen en overdag gewoon buiten op gras, zo nu en dan krijgt hij een nieuwe stukje gras erbij zegmaar, maar dat is al oud gras.....savonds als hij binnenkomt krijgt hij een handje bix en een klein beetje hooi.

Ik rijd 1 x in de week 1 uur les, de ene week springen de andere week dressuur. ik moet een half uur naar de les stappen en een half uur terug. voor de rest rij ik nog 2 a 3 x in de week, meestal wel lekker stappen of op een stukje land wat dressuurmatig, maar alleen in stap en draf.

Ik ontworm hem om de 3 a 4 maanden...

Kan iemand mij tips geven of zijn er dingen die ik beter kan veranderen?

alvast bedankt,

Groetjes sandra

mirgino

Re: is mijn fjord ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:32

ik denk niet dat hij ziek is ,maar goed ik heb hem niet gezien.

een deken heeft een fjord echt niet nodig hoor ,deze paardjes kunnen heel goed zonder!

is zijn voer veranderdt?
krijgt hij nu mischien kuil bij?
of voer je andere dingen?

en heeft hij verhoging?
als dat zo is ,dan kan je beter de DA bellen.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:35

wel oppassen met de diarree! hoe lang heeft je fjord dat al? is dat "oude"gras gemaaid of gewoon in het land? misschien kun je het gras wat minderen en wat meer hooi geven.
Als hij meer dan een week diarree heeft,m zou ik de dierenarts even bellen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:52

het gras blijft nu vrij lang nat, door de dauw die erop ligt.

dat veroorzaakt bij veel paarden ook dunne mest, doordat ze dus via dit gras veel vocht binnen krijgen...

zowiezo een pluk hooi gaan bijvoeren, wel even in de gaten houden, en als je twijfeld dan kun je altijd een veearts bellen en vragen wat het beste is..

dat hij de laatste tijd snel zweet komt denk ik eerder doordat hij al een wat dikkere vacht krijgt en het overdag nog steeds 20 graden is, ga maar es een eindje rennen met je winterjas aan,dan krijg je het zelf ook wel warm!!