Na catratie gelijk het land op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aafje87

Na catratie gelijk het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 12:40

Ik heb een vraag, is het mogelijk om na een castratie het paard gelijk weer het land op te zetten?
Dit in verband met het feit dat ik eigenlijk geen stal tot beschikking heb en hij dus het hele jaar door op het land loopt.

En wat is volgens jullie de beste periode om te castreren? Ik heb eigenlijk altrijd gehoord tussen de vliegen en de vorst, dus rond oktober/ november(gaat voor dit jaar al niet meer op aangezien het nog veelste warm is) en in maart/ april, maar klopt dit ook?

ellepel

Re: Na catratie gelijk het land op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:51

op zich zou het nu wel kunnen, de temperatuur gaat omlaag dus zullen er minder vliegjes zijn, ik heb altijd paarden na hun castratie gewoon laten lopen in de wei waar ze ook gecastreerd werden.

wel even wachten tot de verdoving er goed uit is ,anders kunnen ze zich verwonden, of eventueel de sloot inlopen, dus wel even een paar uur er bij blijven tot je ziet dat ze weer helemaal compleet "bij"zijn..
smorgens dus vrij vroeg laten doen, dat is het beste.

op zich kan het nu wel, eigenlijk het hele jaar wel hoor, risico's loop je toch altijd, maar beweging schijnt idd het beste te zijn voor het goed helen van de wond.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:54

Zover ik weet is de beste tijd in het voorjaar.
En als het dus even kan een dagje op stal om hem te laten rusten want dat is belangrijk.
dan gewoon weer lekker de wei op maar wel laten rusten hij moet niet als een gek door de wei heen rennen.
veel succes

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:10

Die van mij is met 2,4 (vorige maand) staand gecastreerd en gelijk de wei opgegaan, geen centje pijn!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:16

castreren gebeurt altijd in het voorjaar en in het najaar. En liefst altijd gelijk de wei op sturen. Want de wei is namelijk schoner dan de stal en je hebt er dus minder kans op ontsteking. Daarnaast heeft het paard in de wei bewegingsvrijheid en op stal niet. De bewegingsvrijheid stimuleert het herstel. Dus het paard NIET op stal houden!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 23:10

Die van mij is zelfs gecastreerd in de wei. Schoner, minder bacteriën. En de bacteriën waar hij al aan gewend is. Dus gelijk de wei op. Beweging helpt ook tegen de zwelling.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 09:44

volgens mij ligt het er ook helemaal aan hoe hij gecastreerd wordt: staand of liggend, of ze het afsluiten of openlaten (ik weet niet precies hoe het allemaal kan hoor).
Bij de mijne is het bij de fokker gedaan, maar hij mocht zeker 6 weken niet los naar buiten om te voorkomen dat hij zou gaan rennen en bokken!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 09:49

Anya schreef:
Die van mij is zelfs gecastreerd in de wei. Schoner, minder bacteriën. En de bacteriën waar hij al aan gewend is. Dus gelijk de wei op. Beweging helpt ook tegen de zwelling.

Helemaal mee eens. Mijne is in het voorjaar gecastreerd, in het land, en is daar toen ook 24/7 gebleven een paar weken lang.
Zorg ervoor dat je het laat doen als het land droog is ivm blubber enz.

Nizpie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:41

ik heb nu meerdere castraties meegemaakt!
deze werden liggend gedaan , nadat ze uit de narcose kwamen eerst een paar uurtjes op stal, zodat ze weer rustig wakker konden worden .
en als het paars/pony weer helemaal bij was en weer overal normaal op reageerde ging hij terug de wei op!
hebben ze lekker bewegingvrijheid dit stimuleert de genezing!
maar toch gingen we iedere dag even kijken of er geen complicaties kwamen, maar tot nu toe altijd goed gegaan

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:48

mijn pony is gewoon in de wei gecastreerd, en daarna in de wei gebleven op advies van de dierenarts, omdat ze anders in de paddock lopen met schuilstal. de wei is schoner dan een paddock dus hij is toen een nachtje in de wei gebleven. ging prima geen problemen mee gehad.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:03

Het is heel belangrijk dat ze gelijk in beweging blijven na de castratie, dit om zwelling te voorkomen. De wond wordt dus niet gehecht en blijft open zodat eventueel wondvocht er gewoon uit kan lopen. De mijne is lichend geopereerd bij de dierenarts en heeft nergenst last van gehad. Maar dat is heel verschillend per paard en de leeftijd heeft er ook mee te maken. Het beste is gelijk lekker het land op, castreren in het voor of najaar en niet spoelen met water!!!! Dit mag alleen als je dierenarts dit aangeeft. Het is een fabeltje dat je twee maal daags moet koelen tenzij anders aangegeven dus door de da.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:19

Voor of najaar is de beste tijd. De mijne is enkele weken geleden gecastreerd en is gelijk de wei in gegaan. En ik heb totaal geen problemen gehad.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:28

de pony van een vriendin van mij is in de wei gecastereert en daar ook gebleven! hij is wel gewoon staand geholpen en dat vond ik niks! je kunt em volgens mij beter helemaal plat spuiten...