Lintwormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrdal

Lintwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 06:40

Dit voorjaar heeft mijn merrie een veulen gekregen. Het veulen heb ik ontwormd op 10 dagen en op 3 weken, op aanraden van de DA en met een wormenspuit van de DA. Daarna mocht hij met zijn moeder mee ontwormd worden. Dat heb ik dus ook gedaan. Bij ons worden de paarden ontwormd met Equest.
Nou hebben we de merrie met veulen vorige week verhuisd van wei. Omdat de wei waar ze op kwamen nogal rijk aan gras is en de oude nogal arm, heb ik de dag erna (toen ik het veulen zag mesten) gelijk gekeken of hij geen diarree had. Het was wel wat dunner, maar wat mij meer opviel. Er zat een lintworm in. Nou ben ik geen wormenkenner, maar het leek op een lintworm die honden en katten ook altijd hebben. Aangezien Equest idd niet voor lintwormen is, ben ik er gewoon vanuit gegaan dat het een lintwom is.
Nou weet ik toevallig wel dat Equi-max wel tegen lintwormen is, dus heeft het veulen een halve spuit gekregen, de merrie een hele. De staleigenaresse opgebeld, de rest van de paarden moest ook ontwormd worden, dus die zijn ook allemaal ontwormd met Equi-max.
Nu zag ik de dag daarna dat mijn merrie waarschijnlijk ook een worm had (gezien haar extreem vieze kont).

Maar nu is mijn vraag. Hoe moet ik nu verder ontwormen? Ik was zelf van plan om over 6 weken weer met Equi-max te ontwormen en de 6 weken erna ook weer. Gewoon even extra goed aanpakken. Maar wie weet kan ik het beter anders aanpakken. Trouwens, hoe komt een paard aan een lintworm? De paddocks op de stal worden elke dag uitgemest. De vorige wei waar ze opstonden maakten we ook vrijwel elke dag mestvrij. Komt het door de zachte winter die we hebben gehad?

Efari

Re: Lintwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 06:50

Bij honden en katten zie je vaak spoelwormen en geen lintworm. Als een lintworm uit het lichaam komt is het geen worm om te zien maar een 'segment' van de worm want de rest van de worm blijft gewoon in het lichaam om verder te groeien. Pas na ontworming met bijv. Equimax kan de 'gehele' lintworm (in stukken) eruit komen.
Ontwormen met een middel tegen lintworm mag je max. 2x per jaar doen omdat de cyclus van een lintworm 6 maanden is.

Overleg met je dierenarts wat nu te doen! Laat desnoods een mestonderzoek doen, kost een paar euro!

Dat ze nu allebei aan de dia zijn kan ook door het verhuizen naar een wei met meer gras!
Succes.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:33

Onze paarden raakten in het begin na het ontwormen met equimax ook aan de diarree. Er wordt gezegd dat dat komt door het loskomen van de lintworm. Onze paarden raken er nu nooit meer aan de diarree van. Zoals hierboven gezegd 2x per jaar ontwormen tegen lintworm is genoeg.
Lintworm wordt veroorzaakt door de mosmijt, dat is een beestje dat in het gras, en ook in het hooi voorkomt.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:31

Jonge veulens geen Equest geven! (jonger dan 4 maanden).
Ze kunnen nl in uitzonderingsgevallen een soort van vergiftigingsverschijnselen krijgen (sloom, dikke neus etc), deze gaan trouwens wel weer over!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 13:01

Bedankt voor alle tips. Ik denk dat ik toch maar even de DA bel voor een eventueel mestonderzoek.

@Vlimmen: het veulen heeft geen Equest gehad. Hij heeft het ontwormingsmiddel van de DA gekregen, weet zo niet meer hoe het heette. De merrie heeft Equest gekregen. Het veulen is nu bijna 5 maanden.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:05

Ik heb een haflingerveulen erbij gekocht. Direct haar poep gecheckt. Daar zaten allemaal ca. 10 centimer lange witte wormen in, iets dikker als regenwormen. De wormen waren dood en daardoor veranderden ze van kleur van wit naar bruin/rood.
Bleek dat ze door de vorige eigenaar net ontwormd was met een middel tegen lintworm.
Nou sprak ik mijn dierenarts en die zei dat lintworm altijd plat is en deze waren toch echt rond en veel dikker als spoelworm.
Wat is nou waar?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 23:23

een lintworm is altijd plat. daarom heten ze ook lintworm.
(tapeworm in het engels)
De wormen die jij hebt gezien zijn ws spoelwormen, die vallen onder de groep rondwormen. ze zijn nl rond in doorsnee.

Er is geen middel meer op de markt dat alleen lintwormen dood, jou veulen heeft dus een combinatiespuit gehad en daardoor zijn ook de aanwezige spoelwormen gedood.

Conclusie........geloof je DA ( en mij )

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:36

Ze had inderdaad een een wormspuit voor rondwormen en lintwormen gehad. Ik heb wel eerder spoelwormen gezien (net een bord spaghetti) en daar leken deze wormen niet op. Maar goed, ze zijn er in ieder geval uit en ik heb haar 4 weken later nogmaals ontwormd met eraquell.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:24

romeorowan schreef:
Ik heb een haflingerveulen erbij gekocht. Direct haar poep gecheckt. Daar zaten allemaal ca. 10 centimer lange witte wormen in, iets dikker als regenwormen. De wormen waren dood en daardoor veranderden ze van kleur van wit naar bruin/rood.
Bleek dat ze door de vorige eigenaar net ontwormd was met een middel tegen lintworm.
Nou sprak ik mijn dierenarts en die zei dat lintworm altijd plat is en deze waren toch echt rond en veel dikker als spoelworm.
Wat is nou waar?

Toen wij ons pas gekochtje shetlanderhengstje voor het eerst ontwormden, kwamer er zo ongeveer alle soorten wormen uit die een paard kan hebben Ook zaten er horzellarven bij, en die lijken toch wel erg op de wormen die jij beschrijft, alleen waren die geen 10 cm, maar ongeveer 1 cm lang. Lintworm is inderdaad altijd plat, met een "holle" binnenkant.