artrose, peesblessure en overgewicht...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessula

artrose, peesblessure en overgewicht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 22:21

mijn paard jessie is een KWPN merrie van 14 en vier maanden geleden is bij haar een ernstige peesblessure linksvoor geconstateerd. Mij is door de DA aangeraden om haar op stal te houden en 2 x per dag een kwartier te stappen over harde ondergrond. Ook heeft zij al sinds langere tijd artrose in haar rug waardoor zij ongeschikt is als rijpaard. Nu is het zo dat zij de zomer op het land heeft gestaan en zeker wel 100 kilo te zwaar is. Dit is gezien haar gezondheid natuurlijk funest ook aangezien ze erg vatbaar is voor bevangenheid. door beweging is t niet af te trainen en voer krijgt ze niet veel. ze krijgt 2 x 2 handjes brok per dag en verder 2 x 2 plakken hooi. Nu ben ik benieuwd of iemand tips heeft om mijn paard zonder hongergevoel en beweging toch af te laten vallen?

Alani

Re: artrose, peesblessure en overgewicht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:00

Voor niemand (mens of dier) is het goed om overgewicht te hebben. Ik vind dat je Jessie behoorlijk wat hooi geeft (zijn 4 plakken per dag). Ook is het van belang om te weten van welke kwaliteit het hooi is. Dik is ze geworden van teveel eten en te weinig doen. Je moet dus eigenlijk hierin een goede balans vinden. Ook is het beter om het hooi in meerder porties te verdelen (een paardenmaag is maar klein), bijv. 3x per dag 1 plakje hooi. Op deze manier heeft ze ook minder last van een hongergevoel. Zorg er ook voor dat ze niet te snel afvalt, dat gaat nl ten koste van spierweefsel en ze moet vet kwijtraken. Succes ermee.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:31

Vroeger was mijn paard ook altijd veel te zwaar, kreeg ook weinig/geen voer. Sinds ik verhuisd ben naar een andere stal waar ze het land in de zomer deelt met een veel grotere groep paarden is ze veeeeel slanker. Wel afschuwelijk dat je paard daarbij een peesblessure en arthrose in de rug heeft. Dus misschien een optie nadat de peesblessure helemaal hersteld is. Voor die arthrose in de rug is het dubbel belangrijk dat ze afvalt. Dat voer kan je in z'n geheel weglaten, evt. geef je hiervoor in de plaats een totaalsupplement zodat ze toch alles binnen krijgt naast het hooi.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:44

Moeilijke kwestie....... Ik vind nl niet dat ze teveel hooi krijgt, paarden in het wild eten de hele dag en dat moeten wij voor onze paarden ook nastreven, al is het alleen maar om ellende als stalondeugden en maagzweren te voorkomen. De brok zou je wel helemaal weg kunnen laten, paarden die niets doen kun je makkelijk alleen hooi voeren, zeker als ze ook nog gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.

Waar je nog wel aan kunt denken is de kwaliteit van het hooi, als je ouder, stengelig hooi voert zal ze minder voedingsstoffen binnenkrijgen. Hoe is het karakter van je paard? Heb je nl een rustig paard dat niet gek doet in de wei dan zou je met de DA kunnen overleggen of ze toch niet in een (kleine, afgezette) wei kan waar weinig gras opstaat. ( Of in de bak of paddock). Na 4 maanden moet dat ook wel kunnen, ik vind dat wel erg lang om een paard boxrust te geven.

Het overgewicht dat zij heeft is nl zowel voor de peesblessure als voor de arthrose slecht. In dit geval is het kiezen of delen, ik begrijp dat ze voor de peesblessure op stal moet (maar 4 maanden?) om het te laten helen, maar als ze 100 kg te zwaar is werkt dat de genezing weer tegen.

Er zal een keuze gemaakt moeten worden, waarbij ik vind dat je moet bepalen of dit voor een paard een waardig leven is, overgewicht en arthrose is al een slechte combi, en dan ook nog een zware peesblessure erbij..... Ik denk dat je moet inschatten of dit een situatie is die nog op te lossen is.....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:56

Ik ben zelf absoluut tegen stalrust (ook voor peesblessures) en zeker met een paard met arthrose. Toen mijn paard (met ernstige arthrose) ook nog een verkleefde pees kreeg door en trap van een ander paard (wat nooit meer goed zou komen volgens de DA), zei de DA ook stalrust.....in overleg met mijn hoefsmid, ivm met de arthrose heb ik haar gewoon een half jaar overdag in de wei gedaan (+ wisselbaden etc. etc.) Maar een paard met arthrose zo lang op stal houden (mijn paard dan iig) is een doodvonnis.
De scan wees uit dat de pees weer goed was na een half jaar ! dit is nu zeker 8 jaar geleden, ze heeft er nooit meer last van gehad.

Ik ken jouw paard niet, maar als het een paard is wat op stal rondjes gaat draaien (en welk paard zou dat niet doen dat 4mnd op stal moet staan!) dan is dat nog vele malen slechter dan dat ze op een schrale wei lekker rechtuit loopt te grazen.

Jessula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 03:22

Ja ze heeft eerst 3 maanden op het land gestaan en daarvan is het niet beter geworden. verder is het een heel rustig paard, ook niet onrustig als we gaan stappen, geen stalondeugden of rusteloosheid op stal. In het land daarentegen is ze heel druk en rent veel rond wat volgens de DA niet ten goede komt van de pees...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 08:53

Ik zou het voeren langzaamaan afbouwen! Niet in 1 klap alleen gras of iets anders, dat kan voor problemen zorgen. 4 plakken hooi is behoorlijk wat, bouw het langzaam af naar 2 1/2 en die handjes brokken, dat klinkt eerder als iets lekkers geven. Koop een paar flinke winterpenen en slobber, gewoon zemelen kun je iedere dag geven (niet te veel, gewoon voor het idee!). Slobber maakt niet gauw dik, is lichtverterend, goed voor de darmen (werkt averechts als je teveel geeft, laat ook altijd een kwartiertje staan, dan pas geven) en natuurlijk lekker ! Mijn Friese merrie, nog in de groei, 1.60 en groot krijgt als ze op de wei overdag staat, s' avonds 1/4 schep muesli, 'handje' zemelen, fruit en vitaminen erdoor en 1 plak hooi. Volledig op stal; Ochtend 2 Plak Hooi+ 1/2 Muesli (met van alles erdoorheen) en in de avond slobber en een plak hooi. En ze komt niks tekort en is supergezond (met bolle buik:)!)
Succes!

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:59

Mijn paard had haar oppervlakkige buigpees voor twee derde afgescheurd en zij heeft 6 mnd stalrust gehad.
Wel mocht ik na 2 mnd. 2x per dag 10 min. stappen en daarna afspuiten en dat iedere maand met 5 min. per keer opbouwen.
Ze is niet dikker geworden.
De stal eigenaar heeft haar wortels en s'morgen een handje voer gegeven en verdeeld over de dag steeds een pluk hooi en een beetje kuilgras..
De reden dat je beter niet het land op kan gaan is dat de bodem ongelijkmatig is en ze snel kunnen swikken en dan is dat stukje wat net hersteld is weer geïrriteerd of het is weer stuk. Het beste is stappen op de verharde bodem want dat brengt de bloedsomloop op gang. En als je moet draaien dat over het andere been te doen.
Ik had haar ook niet op stro staan want dat kon gaan draaien om haar been.
Mijn pony is na diverse scans in Utrecht om de vorderingen te bekijken genezen verklaard tegen de verwachting van de artsen, want die wilde haar bij de eerste scan al in laten slapen. Een dikke pees zal ze altijd houden maar ik rij nu wel weer.

Mijn vorige pony had ook artrose en die gaf ik cortaflex, dat is om de smeering aan te maken tussen de gewrichten. Lijkt me nu wel baat te hebben als je paard nu niet vrij kan bewegen.

Succes en doe het vooral rustig aan.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 08:46

Een relaxed paard, die door blessures niet kan bewegen, af laten vallen is erg moeilijk. Ik ken het probleem maar al te goed.
Mijn paard krijgt in totaal 5 plakken overjarig, stengelig hooi. Bij haar zit het probleem in suikers, dus krijgt ze helemaal geen biks meer maar voer van Dodson and Horrell, Safe and Sound, ca. 600 gram per dag (2 gele scheppen).
En 1 of 2 pavokoeken voor de vitaminen en mineralen.
Verder ben ik een aantal maanden geleden begonnen met wandelen, 15 a 20 minuten per dag.
Na veel geduld begin je eindelijk resultaat te zien.
Sterkte