Moeilijke kwestie....... Ik vind nl niet dat ze teveel hooi krijgt, paarden in het wild eten de hele dag en dat moeten wij voor onze paarden ook nastreven, al is het alleen maar om ellende als stalondeugden en maagzweren te voorkomen. De brok zou je wel helemaal weg kunnen laten, paarden die niets doen kun je makkelijk alleen hooi voeren, zeker als ze ook nog gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.
Waar je nog wel aan kunt denken is de kwaliteit van het hooi, als je ouder, stengelig hooi voert zal ze minder voedingsstoffen binnenkrijgen. Hoe is het karakter van je paard? Heb je nl een rustig paard dat niet gek doet in de wei dan zou je met de DA kunnen overleggen of ze toch niet in een (kleine, afgezette) wei kan waar weinig gras opstaat. ( Of in de bak of paddock). Na 4 maanden moet dat ook wel kunnen, ik vind dat wel erg lang om een paard boxrust te geven.
Het overgewicht dat zij heeft is nl zowel voor de peesblessure als voor de arthrose slecht. In dit geval is het kiezen of delen, ik begrijp dat ze voor de peesblessure op stal moet (maar 4 maanden?) om het te laten helen, maar als ze 100 kg te zwaar is werkt dat de genezing weer tegen.
Er zal een keuze gemaakt moeten worden, waarbij ik vind dat je moet bepalen of dit voor een paard een waardig leven is, overgewicht en arthrose is al een slechte combi, en dan ook nog een zware peesblessure erbij..... Ik denk dat je moet inschatten of dit een situatie is die nog op te lossen is.....