slokdarmverstopping.......wat zijn jullie ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yatoucha83

slokdarmverstopping.......wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 22:10

hallo,

mijn pony heeft afgelopen donderdagavond en zaterdagavond een verstopping in haar slokdarm gehad.
factoren waren te kort hooi
s'zaterdags te kort kuilgras met daarbij dat mijn pony voerneit heeft.
ze heeft beide keren een spuit gehad die de darmen stil legt. nu ben ik weer rustig aan het opbouwen haar weer terug op stro te zetten en lang kuilgras slobber en biks.

twijfel of ik haar weer op de wei zal zetten. morgen even een kwartiertje laten grazen......

wat zijn jullie ervaringen met slokdarmverstopping en of voerneit?

groetjes leonie

paardje2005

Re: slokdarmverstopping.......wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:15

hoi,
je kunt hem het beste op kort gras zetten, dus in de wei. op deze manier kun hij zich niet verslikken en kan de slokdarm weer herstellen. het is bij ons op de manege in 1,5 jaar tijd 7 keer voorgekomen(5 keer bij hetzelfde paard).

het paard dat 5 keer verstopt heeft gezeten is een enorme schrokkop, als hij ziet dat je meer hebt wil hij het allemaal tegelijk hebben en vergeet te kauwen.
ook kan het komen door te fijn lang hooi, dat samenkloet op weg naar de maag, en zo blijft zitten.

bij meer vragen pm. heb het nou al zo vaak meegemaakt!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:13

Er zijn hier al meerdere topics over geweest.

Probeer deze eens viewtopic.php?f=13&t=471461&hilit=

Ik weet hoe vervelend het is. Gras is trouwens wel goed. Dit is vochtig en wordt vaak niet zo geschrokt.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:22

mijn paard heeft het ook gehad. Mij adviseerde ze om ze op gras te houden. Geen hooi of kuilgras. En i.p.v biks, slobber met een beetje musli te geven. Dit is zachter voor de slokdarm als deze beschadigd is.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:59

VvdD -> MD

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:02

De pony bij mij naast had het een paar weken gelden ook! En flink! Hij werd heel erg veel bijgevoerd door mensen, pure rotzooi kwam eruit. Er zat zelfs een wortel dwars klem, arm beest. Hij is wel opgeknapt gelukkig!

jumpertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 07:46

klinkt raar mischien, maar dan mag je nog van geluk spreken, voor zover dat kan natuurlijk!
Mijn volbloed blijft altijd wat mager, dus op aanraden van de DA hebben we haar maismeel bijgevoerd ( nu denk ik 3,5 mnd. geleden). Het spul goed laten weken, en nat gegeven. Inderdaad, ze kwam bij, maar na een aantal weken,begon ze met hoesten, koorts, niet meer eten, etc. DA gebeld,die heeft haar doorgespoeld. hielp niets. de dag erna nog een keer, hielp niets. maar omdat ze niet meer dronk, ging de toestand snel achteruit. Ze heeft 2 weken lang, dagelijks aan het infuus moeten staan, ze zijn via de neus met een slang naar binnen geweest, en inderdaad, er zat voedsel in de longen, die daar gekomen was vanwege de slokdarmverstopping.ze kreeg er een longontsteking overheen, en alsof dat nog niet genoeg was, ook nog eens droes! drama compleet dus..het heeft lang geduurd voordat ze er weer bovenop was, maar gelukkig heeft ze het gered. Slokdarmverstoppingen kunnen dus wel degelijk levensbedreigend zijn!

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:40

Mijn veulen heeft het niet overleeft.
toen we het ondekte had de veearts hem doorgespoeld hij kreeg 2 keer per dag zonde voeding.
Hij is omdat hij droes had en ze bang waren dat het in zijn longen terecht was gekomen doorgestuurd naar emmeloord, hebben ze hem daar gewoon gevoerd terwijl ze wisten dat hij al slokdarm verstopping had gehad. Het gewone voer is weer vast gaan zitten en hebben hem zonder mij te melden dat hij gewoon voer had gehad gewoon weer mee naar huis gegeven. Toen we er toen weer alles aan gedaan hadden zijn we toch weer door de veearts naar utrecht gestuurd want het was niet normaal dat hij iedere dag weer verstopt zat. Na een scoop van de slokdarm kwamen we erachter dat zijn hele slokdarm kapot was en zelfs een deel al was gestorven. ( Het voer vanuit emmeloord had te lang vast gezeten.) De optie was hem zijn hele leven pap voeren ( hij was pas 9 mnd. ) en nooit meer op het land en wachten tot hij weer verstopt zat of in laten slapen.
Wij vonden dit geen paard waardig bestaan dus hebben wij besloten om hem te laten gaan.

Wat wij hem mochten geven was hele dunne slobber en super nat hooi uit een hooinet zodat hij niet teveel in één keer naar binnen kreeg..
Zelfs van gras ging hij verstopt zitten. We hebben zelfs dag en nacht daar gezeten om hem ieder kwartier een plukje nat hooi te geven om er zeker van te zijn dat het gelijdelijk ging en nog mocht het niet baten.

Succes en wees alsjeblieft voorzichtig.

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:34

hallo,

ongeveer anderhalf jaar geleden heeft mijn paard...(draver van 10 jaar )....4 keer achterelkaar een verstopte slokdarm gehad en elke keer weer die slang zn neus in en na de 4e keer moesten we van de DA een afspraak maken met een kliniek in slootdorp en laten onderzoeken.... nou een week later een afspraak en hadden ze amigo (zo heet ie) met spierverslappers en 4 man vast gehouden en een slang met camera eraan door zijn neus wat bleek nou........hij had te slappe slokdarm spieren!!!!

dus hij kreeg spierversterkers en antibiotica en hij mag noooit meer iets lekkers alleen heel fijn gemaakt zoals slobber of geprakte appel/wortel etc. en hooi/ kuil mag ie nooit meer van de grond eten maar wel gras want dat gaat met mate.

maar nu dus een jaar geleden nooit meer iets gehad...... afkloppen!!! maar hij gaat nu harstikke goed!!!!!

gr. nathalie

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:36

ps: het waren spierontspanners die hij had gekregen geen spierverslappers

GCH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:52

Mijn paard heeft het ook gehad en helaas was er wat voedsel in de luchtpijp gekomen. We hadden al voorzorgsmaatregelen genomen tegen longontsteking, maar desondanks kreeg hij dit toch.
Hij was enorm mager en had hoge koorst. Nar drie weken antibiotica, koortsverlagers e.d. is hij weer langzaam beter geworden. Maar op dat moment was er maar 50% kans dat hij het zou gaan halen.
Nu gaat het weer erg goed met hem.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 16:50

mijn pony heeft afgelopen zomer 1 keer slokdarmverstopping gehad.. was best even schrikken, ze stond helemaal met haar hoofd op de grond en haar voorbenen vooruit gestoken, ik kon ook niet echt contact meer met haar krijgen. Gelukkig duurde het niet erg lang en wist ze zich zelf te herstellen.
Ik moest haar juist op het weiland zetten, omdat gras zacht is. Verder mocht ze niks eten, de volgende dag een beetje slobber.

yatoucha83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 10:30

hallo allemaal. bedankt voor jullie reacties.....

mijn pony is gelukkig weer oke. het is allemaal spoannend geweest, zelf voeren om haar in de gaten te houden en eerst kuilgras en daar achter aan slobber om er zeker van te zijn dat het doorspoelde.
donderdag komt de tandarts, allemaal om het zeker te weten dat het allemaal goed zit.

nu staat ze op de wei en het gaat prima, maar ik blijf de angst houden voor herhaling!

gr leonie

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 11:01

veel sterkte verdern met je paardje ik weet hoe je je voelt!!!!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:01

Onze Sweetness heeft het drie keer gehad in haar leven, een keer doordat iemand haar pulp had gevoerd, een keer doordat ze een onrijp appeltje vond en doorslikte, en een keer doordat ze een onrijpe keiharde pruim had doorgeslikt.

De laatste keer was het ergst.
De dierenarts die we gebeld hadden (niet ons paardenarts, die woont verder weg) had namelijk de slang door haar neus naar binnen geduwd om de verstopping door te duwen, heeft haar ook nog ingespoten, maar niet doorgespoeld.
Het resultaat was dat haar slokdarm beschadigd was.
Het was precies in die warme zomer, ik geloof twee jaar terug, en ze at en dronk dus helemaal niet meer!
De volgende dag troffen wij dus een zielig hoopje paard aan op stal.
Snel onze eigen paardenarts gebeld, en die zag vrijwel meteen wat er aan de hand was.
Uiteindelijk moest zij een paar dagen achter elkaar langskomen om water naar binnen gieten door een slang, zodat Sweet niet zou uitdrogen.
Alles is gelukkig goed gekomen na een paar dagen, maar hier bleek maar weer hoe belangrijk spoelen is bij een slokdarmverstopping!

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:44

mijn paard heeft al heel vaak een slokdarm verstopping gehad en je moet ze juist geen kuil geven. Gewoon hooi is het beste en iedere dag een klein scheutje zonnebloemolie door het voer heen. Ik doe het nu al een hele tijd en het gaat nog steeds goed. Als je nog meer wilt weten pb je maar want ik weet er genoeg vanaf