heb informatie nodig over genetische afwijkingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sociolan

heb informatie nodig over genetische afwijkingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 18:36

Hallo,

Ik moet voor een vak van school (doe paardehouderij) 10 genetische afwijkingen en als het kan uit leg er over, over genetische afwijkingen bij paarden.
Heb al veel gezocht weinig gevonden.
Heb ook gezocht op zoek bij bokt maar die vond niks.
De opdracht staat zo in het boek:

Er wordt al jarenlang gefokt met paarden en in sommige gevallen gebruikt men inteelt of kruisingen met andere rassen. Hierdoor kunnen genetische afwijkingen ontstaan.
Zoek over dit onderwerp informatie en noteer minstens 10 genetische afwijkingen. Noteer bij elke afwijking alle informatie.

Ben zelf ten einde raad.
Heb zelfs gezocht in het engels bij alle zoeksite's die ik kon vinden maar weinig suc6.
Ik hoop dat julie mij kunnen helpen of heb je/ ken je een paard dat het heeft?
Alvast heel erg bedankt (en zal weer verder gaan zoeken...)
*knip*
Laatst bijgewerkt door Nadia op 28-08-18 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek naam verwijderd

Mikey

Re: heb informatie nodig over genetische afwijkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:09

Okee, hier komen er een aantal, de info mag je zelf zoeken als je het niet erg vindt...

- Palatoschizis: gespleten gehemelte.
- Crytorchidie: klophengst (1 bal is dus neit ingedaald).
- Dwerggroei: vnl Fries.
- Aorta-aneurysma: de aorta puilt dan uit en kan knappen: vnl Fries.
- Endometritis: vnl Fries, na de geboorte van een veulen krijgen Friezen vaker een baarmoederontsteking dan andere paarden.
- HYPP: bij de westernrassen. Op bokt.nl genoeg over te vinden!
- Gebitsafwijkingen: zoals over- en onderbeet.

Deze komen zo in mij op. Ik weet zeker dat er nog veel meer te bedenken zijn! Succes!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:33

SCID, Severe Combined Immuun Deficiency komt voor bij arabieren. Het komt er op neer dat het afweer systeem van deze paarden totaal niet funktioneerd.

HYPP komt alleen voor in 1 bepaalde bloedlijn, nl paarden met het paard Impressive als voorvader! Dus western rassen is iets te algemeen genomen

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 19:40

hey bedankt julie 2 daar heb ik erg veel aan!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:53

Ook erfelijke problemen zijn OCD en Hoefkatrolontsteking. het zijn dan wel beengebreken maarmisschien heb je er iets aan

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:45

oogtumoren op het oog voornamelijk bij haflingers uit nederlandse foklijn slaat genreaties over

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:17

Bij de Fell pony komt het Fell pony syndroom voor (hoe logisch is het ) Dan is er een foutje in de B- of T-cellen en is de immunologische afweer verstoord. Is erfelijk, ze zijn dan erg vatbaar voor allerlei ziekten en vaak sterven de veulens ook aan bijvoorbeeld een longontsteking. Er is geloof ik nog niet zo veel over bekend en weet dus ook niet of je er wat aan hebt.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:15

Overo Lethal White Foal syndroom, overo's zijn (toch?) western paarden met veel wit, als je 2 zuivere overo's met elkaar kruist heb je 25% kans op een veulen met OLWS.
Waterhoofden bij Friezen, net als dwerggroei terug te voeren op bepaalde lijnen. Een merrie met aanleg (het gen) x een hengst met aanleg = 25% kan op veulen met waterhoofd. Waterhoofden komen echter ook voor als 'pech' dus zonder genetische oorzaak. Net zoals de dwergveulens is het stamboek niet erg open met info over welke hengsten het gen dragen.
De vos-factor bij de Fries is ook een genetische afwijking, niet zozeer voor het paard want die is gezond maar niet de gewenste kleur, maar wel voor de fokkerij. Dankzij genetisch onderzoek is bekend welke hengsten drager zijn.
OC(D) kan je niet als genetische afwijking bestempellen, daarvoor is de oorzaak te complex, voeding en beweging spelen waarschijnlijk een grotere rol dan erfelijkheid. Datzelfde geldt voor HKO en kogelarthrose.
Hier is trouwens ongeveer een jaar terug eenzelfde onderwerp over geweest, zal wel iemand van dezelfde opleiding zijn!