dik been, rijden ja of nee? meer info klik hier.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

dik been, rijden ja of nee? meer info klik hier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 17:34

Hoi,
Afgelopen weekend heeft coco zichzelf geraakt op de trailer en daarom heeft ze nu een wondje op haar achterbeen. Het been is nog steeds dik sinds zondag, toen is het gebeurd.
Ik stap meerdere keren per dag met haar op de harde, ik koel en ontsmet het ook.

Nu vroeg ik me af of het goed is om nu toch wat licht werk met haar te doen. Misschien als ik het dan bandageer, of is dat nog slechter ( misschien tegen dat er vuil in het wondje komt?).
Ik hoop dat jullie reacties geven zodat ik weet wat ik vandaag moet doen.

Alvast bedankt!

Sjaad

Re: dik been, rijden ja of nee? meer info klik hier.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 06:28

Omdat ik geen reacties heb gehad heb ik zelf besloten om te gaan rijden met bandages ( tegen vuil dat erin komt) en het pakte goed uit, het been is wat dunner geworden door het rijden.

Efari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 06:52

Als hij niet kreupel loopt kan zou ik wel met hem bewegen maar absoluut niet bandageren!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 06:55

Ik ben het met Efari eens, gewoon rijden zonder bandages, been afspuiten evt wassen met betadine shampoo. Is je paard er niet kreupel aan kun je gewoon rijden.

Door de bandages zal het been alleen maar extra warm worden en opzetten.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:20

ik zou er een dierenarts na laten kijken
en als het been nog dik is zeker niet rijden

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:46

ik zou eerlijk gezged ook geen risico's nemen, en gewoon gaan rijden, terwijl dat misschien slecht is. ik zou er even een DA bij halen. en idd zeker niet bandageren! succes iig!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:52

Als hij goed loopt kun je denk ik best wat stappen, veel meer zou ik niet doen. Het been is dik, dat betekent toch dat er iets is wat niet hoort. Die van mij heeft op dit moment ook een wond, na de influ/tet.vacc. is zijn weerstand wrs wat omlaag gegaan en is het gaan ontsteken. Er liep een harde kabel onder de huid van de wond af. Ik heb dit al eerder meegemaakt en wist dat dit met de lymfebaan te maken heeft. Hij had geen koorts. Nu heeft ie peniciline en gaat het al een stuk beter. Ik wil er eigenlijk alleen maar mee zeggen dat je het heel goed in de gaten moet houden en als je het niet vertrouwd een DA bellen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:04

Een paardenbeen wordt heel vlug dik van een wondje. Als het verder een klein oppervlakkig wondje is dat niet teveel beweegt tijdens het lopen, geen overdreven zwelling rond de gewrichten (dat beweegt niet fijn) en hij is verder goed rad, dan kun je gewoon rustig wat werk doen, meestal neemt de zwelling dan ook vlug af.
Als het nou na het weekend nog niet over is, dan zou ik toch even een DA laten kijken, met een week moet zoiets namelijk echt wel over zijn.

Allerlei bescherming eromheen zou ik niet doen, vaak schuurt het dan weer open of het korstje wordt week. Gewoon niet door de modder rijden.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:37

bandageren is het slechtste wat je kunt doen!!!!

door de bandages kan er geen lucht bij het wondje en als er een korstje op zit word deze ook weer weggeschuurd of word week door het zweten onder de bandage.

het beste is eigenlijk koelen zoveel mogelijk. en rijden alleen op zachte ondergrond stappen aan de hand op harde ondergrond maar koelen blijft t belangrijkste!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:41

Koelen bij voorkeur met een coolpack, al die nattigheid is ook niet zo goed.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:20

Als een paard niet kreupel is gewoon rijden !! Beweging zorgt voor goede doorbloeding en dat voert weer de nodige afvalstoffen af uit het been. Niet inbandageren. Als een wondje schoongemaakt is met scrub, gewoon korstje op laten komen en niet meer aanzitten. Als het lang duurt even DA laten kijken of er een ontsteking zit. Beter een keer teveel een DA erbij dan een keer te weinig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:49

Probeer in het rijden wel een beetje lange lijnen te rijden en geen zijgangen.
Mocht er iets een beetje verrekt zijn dan kan het op die manier redelijk genezen.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 16:54

Citaat:
Een paardenbeen wordt heel vlug dik van een wondje. Als het verder een klein oppervlakkig wondje is dat niet teveel beweegt tijdens het lopen, geen overdreven zwelling rond de gewrichten (dat beweegt niet fijn) en hij is verder goed rad, dan kun je gewoon rustig wat werk doen, meestal neemt de zwelling dan ook vlug af.
Als het nou na het weekend nog niet over is, dan zou ik toch even een DA laten kijken, met een week moet zoiets namelijk echt wel over zijn.

Allerlei bescherming eromheen zou ik niet doen, vaak schuurt het dan weer open of het korstje wordt week. Gewoon niet door de modder rijden.

Ik heb gereden en daar werd het heel goed van, het been werd veel dunner. Het is nu ook al bijna weg.
Ik denk dat het inderdaad een zwelling was van een wondje zoals hierboven ook was gezegd.
Ik heb het gebandageerd omdat ik altijd in een bak rijd met gele zand die heel veel plakt, en er anders allemaal vuil in komt.
Ik heb haar vandaag weer aan het werk gezet en ook dat werd er beter van. Dalijk gewoon nog even stappen op de harde voor de zekerheid, maar ik denk dat het niet meer nodig is.

Bedankt voor jullie reacties, helaas een beetje laat.