Bokhoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bobbie2

Bokhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 15:33

Je hoort verschillende verhalen over bokhoeven.
Is dit erfelijk? Indien ja komt het dan langs beide kanten of kan het alleen van merrie of hengst zijn.
Of kan het ook na enkele maanden onstaan door bv slecht onderhoud van voeten?
Ben benieuwd wat jullie vinden.

Nathalie1976

Re: Bokhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:39

hoi.

ik heb vorig jaar een paard gereden met een bokvoet.
hij had het maar aan 1 been.hij liep daardoor zo dusdanig scheef dat hjij last van zijn rug kreeg.hij is in utrecht ge-opereerd.ze hebben de hoef net zolang gemaakt als de anderen maar dat was wel zodanig dat er in het leven gesneden moest worden.hij heeft 1,5 jaar gerevalideerd.het leven heeft zich verder omhoog getrokken,maar als je de hoef niet bijhoudt komt het leven terug naar beneden en is het weer hetzelfde liedje.dat betekend dus dat hij iedere 6 tot 8 weken bij de smid staat.in de zomer zelfs iedere 4 tot 6 weken.met hem gaat het nu hartstikke goed.hij loopt niet meer onzuiver of kreupel en de rugproblemen zijn helemaal weg.

succes

groetjes nathalie

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:19

Mijn veulen heeft een licht bokhoefje doordat ze consequent met haar linkervoetje voor staat bij het grazen en met het rechter op de toon rust. Ze belast hem dus onvoldoende, waardoor het ligamentje in het been ook aan het verkorten is. Gelukkig is dit bij een veulen nog redelijk goed op te lossen.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:36

Hoi Bobbie2,

Een bokhoefje vindt meestal zijn oorsprong in de genen. Een veulen kan het zowel van de vader als de moeder erven. Het kan ook ontstaan door externe factoren (omgeving), dan kan je denken aan bijvoorbeeld de ligging van het veulen in de baarmoeder.
Ik weet niet zeker of het na enkele maanden nog kan onstaan. Zoals LDRD al oppert zou het best door een verkeerde belasting kunnen ontstaan. Maar daar weet ik verder niks van.
Heel veel paarden hebben trouwens een bokhoefje, meestal is het niet iets om je zorgen over te maken. Vaak kan de smid het met het juiste beslag prima corrigeren.

azzurra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 11:17

Mijn veulentje heeft ook een bokhoefje.
Aan een voet.
Voorlopig is regelmatig naar de hoefsmid gaan voldoende.
Als hij wat ouder wordt zal hij op een ijzertje moeten.
Heb mij laten vertellen dat die geen super groot probleem is.

RoozJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:00

Het is geen groot probleem .Als je paardje wat ouder is( na zijn ''veulentijd'' ) is dan kan je het snavelijzer eronder doen. Zoek op google op: Bokhoef

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:06

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 08:09

Bokhoefje met snavelijzer:

Afbeelding

azzurra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 12:33

MIjn veueln is toch geopreerd.
Blijkt een te korte pees te zijn.
Deze is nu verlengt en doet het nu prima.
Is dus wel een heel groot probleem, als ze niet geopreerd worden
wordt die pees dus niet langer er krijgen ze er hoe dan ook ooit last van.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 14:15

Hoeft niet hoor. Dit snavelijzer zorg er juist voor dat de pees langzaam opgerekt wordt. Het duurt wel even maar het resultaat is goed hoor.
Denk wel dat het ook te maken heeft met de mate van bokhoef of een operatie noodzakelijk is. Er zijn erbij die met de verzenen helemaal niet meer op de grond komen namelijk.