hoefbevangen van lucht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

hoefbevangen van lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 11:42

De 12 jarige haflinger van de buurvrouw is weer hoefbevangen. Nu is ze altijd wel IETSJES hoefbevangen. Ze zijn er ook niet voorzichtig mee geweest. Ik heb altijd al gezegd dat ze veel en veels te dik was. "maar ze is drachtig " werd dan gezegd. En dan zei ik "wanneer moet ze bevallen, morgen, gisteren?" maar dat moest dan pas over 5 maanden. Zo dik dus. Ze heeft van de winter ook op een koeienwei gestaan en dat was de vergissing van de eeuw. Maar goed. Het veulen is inmiddels gespeend, geen melkproduktie meer en ze staat al maanden lang op een schrale wei en wordt amper bijgevoerd. Maar toch kwam het gisteren zover dat ze de hele tijd lag.

Nu hebben we haar op stal gezet. Dat is een handige stal want die kun je vol laten lopen met water en dat doen we dan ook geregeld. Dan koelen die hoeven tenminste af.

MAar ik had een idee. Als je door de zon verbrand bent, heb je van die verkoelende gel. Zou het zinvol zijn om dat op die hoeven te smeren? zou dat helpen?

Heeft iemand een idee wat we nog meer kunnen doen? Ze krijgt nu hooi, want ze moet wel eten. ANders gaan die darmen stil liggen, krijgen we die ellende weer. Nou heeft de buurvrouw toevallig nog metacam in bezit. Dat is een pijnstiller. Maar de merrie is drachtig, kan dat kwaad vor het veulen?

Anoniem

Re: hoefbevangen van lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 11:59

Ik zou maar gewoon de veearts bellen ipv zelf mcguiver te gaan spelen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 12:05

de veearts kan denk ik ook niets doen. Want dan was ze allang beter geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:08

Bedenk dat een paard door te veel afvallen ook bevangen kan raken.
Omdat ze de vetten die ze opgeslagen heeft gaat gebruiken kunnen er te veel gifstoffen in het bloed komen.
PB Jacqueline eens, zij heeft dit wel eens met een shet gehad.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:11

Dierenarts kan in ieder geval een goede pijnstiller geven die niet schadelijk is voor het veulen.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:45

Metacam kun je volgens de producent beter niet geven aan drachtige/ melkgevende merries en jonge veulentjes.

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:36

Net wat illindra zegt, de bekendste oorzaak van hoefbevangenheid is een overschot aan energierijk voer, maar daarnaast zijn er tal van mogelijke factoren die de stofwisseling nadelig beibvloeden, en dus paarden bevangen worden. Zoals te veel afvallen, lever en nierfunctie stoornissen, enz. Ik zou sowieso een dierenarts raadplegen, de hoeven idd koelen en wat ik zelf super spul vind is groene klei (voor inwendig gebruik).

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:56

Wat goed helpt is arnica en Nux Vomica. Dit is homepatisch en verwijd de blodvaten zodat de problemen naar d e hoeven toe minder wordt en zuivert het paard van de gifstoffen. Maar ik denk dat het heel belangrijk is er een DA bij te halen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 20:49

dierenarts is wel gebeld voor advies. wist niet dat het dier drachtig was, maar de bijsluiter is gelezen en inderdaad mag je metacam niet aan drachtige merries geven. Ze zit dus vol met gifstoffen. Dat moet het wel zijn.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:30

Mijn merrie was 7 maanden drachtig toe nze bevangen raakte van heel weinig eten. Ze heeft de rest van de draagtijd op oud hooi en wortels geleeft. Ze heeft een kern gezond hengstveulen gekregen. Toen het veulen een maand oud was, is ze van 4 x 30 min grazen weer bevangen geraakt. Ze heeft toen weer oud hooi en wortels gehad.

Ze heeft geen medicijnen gehad. Oud hooi, veel bewegen en de hoeven nat houden was het advies van zowel de DA en de smid.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:43

Helaas kan een schrale weide ook hoefbevangenheid veroorzaken, ook onze pony is op deze manier hoefbevangen geraakt omdat korte stukjes gras veel fructaan bevatten, en zeker nu. Kijk eens op
www.hoefnatuurlijk.nl, dan hoefproblemen en dan fructaan, hier vind je alle informatie.
Zoals hierboven ook al gezegd, hoefbevangenheid kan vele oorzaken hebben, een pony van ons is ook al eens bevangen geraakt door een verstoorde hormoonhuishouding, maar ik wilde je toch even laten weten dat omdat je de merrie op een schraal stuk weide hebt staan, ze toch bevangen van het gras kan zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 11:46

Dan moeten we haar dus op een stuk zand zetten en oud hooi voeren?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:32

ik zou toch eens een dierenarts laten komen want als ze dus geen pijnstiller krijgt is het behoorlijk pijnlijk zeker nu ze ook drachtig is

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 12:50

dierenartsen kunnen gewoon niets doen. Ik ga eens kijken naar dat middeltje dat bij de paardendrogist te verkrijgen is. Momenteel staat ze wel weer met haar voeten op stal (stal hebben we weer onder water laten lopen). En besloten dat ze vannacht in de bak gaat, niet meer terug op het gras. Ze krijgt daar oud hooi.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:58

Hoezo kunnen de DA niets doen? Er zijn ook pijnstillers beschikbaar die je prima aan drachtige merries kunt geven (oa. Quadrisol).
Er is mij ooit uitgelegd dat hoefbevangenheid als volgt zou moeten voelen: Alsof je met je vingers tussen de deur zit en je grootste vijand steeds die deur probeert dicht te doen....

Ik denk dus dat het wel eerlijk is tegenover het paard om pijnstilling te geven, samen met het letten op het gewicht en het koelen van de hoeven!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 13:15

Het gewicht is inmiddels EINDELIJK goed! Al een tijdje. De hoeven worden inderdaad gekoeld. Maar die bevangenheid is er niet uit te krijgen op de een of andere manier. Op 2 bovenstaande reacties is besloten haar van het gras af te halen, zelfs het schrale gras.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:36

ze is dus chronisch bevangen,en dat is een pijnlijk leven.
zowieso uit het gras voor altijd,oppassen met ander voer.
nat zand of koud water verzacht even op het moment dat je het doet maar meer ook niet..

tja,ik zou in overleg met veearts een plan maken om zo pijnloos mogenlijk de drachtigheid uit te zingen en de geboorte en het afspenen van het veulen.

(en dan nooit meer voor de fok gebruiken,zowieso!)

daarna zou ik fotos laten maken hoe erg het beentje al gekanteld is en daaruit een nieuw plan maken.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:45

Ik gaf, advies van DA en smid, mijn drachtige merrie Vitamine E met Selenium. Dit heeft ze de hele dracht elke dag gehad.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:21

zelf heb ik ooit een pony gekocht die regelmatig bevangen was geweest bij de vorige eigenaar
ik gaf haar dan 2 weken een renigingskuur (colosan (darm)olie van dr. Schaette) als ze weer bevangen was
binnen een 5 dagen tot een week liep ze dan weer "normaal"
in ieder geval was de pijn/koorts dat uit haar hoeven
Colosan is te bestellen bij Ecostyle 0516-432122
het is ook preventief te gebruiken als reinigingskuur en voor koliekaanvallen
ik gebruik het al 15 jaar indien nodig en ik vind het nog steeds superspul

verder inderdaad oud hooi geven verder helemaal niets (tot de koorts/pijnlijkheid weg is) en op zand zetten en nooit meer in het weiland
verder kun je je afvragen of het leven van zo'n paard nog wel leuk is op deze manier
een foto van het hoefbeen kan ook informatie geven over de ernst van de hoefbevangenheid

ik liet mijn pony trouwens elk jaar dekken en dan had ze nergens last van zodra ze gust was kreeg ze geheid weer problemen met de hoefbevangenheid
ik fokte er dus elk jaar een veulen mee
toen dat niet meer lukte en ze weer erg veel last van de bevangenheid kreeg heb ik haar in laten slapen..op 19 jarige leeftijd......
ik kon haar al vanf dat ze 5 maanden was...het was een superpony

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:37

Desiree schreef:
Het gewicht is inmiddels EINDELIJK goed! Al een tijdje. De hoeven worden inderdaad gekoeld. Maar die bevangenheid is er niet uit te krijgen op de een of andere manier. Op 2 bovenstaande reacties is besloten haar van het gras af te halen, zelfs het schrale gras.

Dachten wij ook eerst maar er is heus wel wat te doen. Om het leven dragelijker te maken voor de pony. Zoals arnica en Nux Vomica. OOk acetylsalicylzuur kan heel goed helpen. Daar kan je DA je in advisreen. Als hij dat niet kan zou ik een andere nemen. We hebben een anderhalf jaar met die van ons geknokt tegen de bevangenheid en ze is nu stabiel en heeft weer een zinvol leven. Zo laten staan en geen pijnstillers en andere medicijnen te geven is echt vreselijk pijnlijk voor de pony. Veel succes

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:40

Mijn merrie is ook op de schrale wei(waar ze al hooi bij gevoerd kreeg) bevangen geraakt. Ze heeft pijnstillers en ontstekingsremmers gehad. Verder op hooi in de padock met nat zand.

Kwa bevangenheid loopt ze weer goed, het bleek vandaag alleen dat ze verbeend hoefkraakbeen heeft.....

mierschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:46

je kan ook brandnetels voeren! wel eerst drogen (zorgt voor een verbeterde doorbloeding. ik voerde hetin combinati met wortels en droog hooi

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:49

Brandnetels kan je ook overgieten met heet water, en dan dat water (afgekoeld uiteraard) laten drinken. Schijnt ook te helpen.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:33

Ik zou er een veearts bij laten komen,want het kan natuurlijk ook zo zijn dat het veulentje dat ze nu draagt dood is en er een baarmoeder ontsteking is ontstaan.Daar kunnen ze ook hoefbevangen van worden.