help 4 dikke benen wat nu??????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

realmagic

help 4 dikke benen wat nu??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 22:40

hoi bokkers

even een vraagje:kwam vandaag bij mijn paardje en zag tot mijn schrik dat hij 4 dikke benen had.ik heb echt geen idee hoe dat komt.ben vorige week wel andere meusli gaan voeren maar als het daar door komt had ik denk al eerder reactie moeten hebben,toch?
gisteren heeft tie wel wat kuilgras gehad maar niet veel meer als normaal.hij krijgt ong dagelijks een pluk kuil en verder alleen hooi,want hij wordt wel snel te dik.

hebben jullie enig idee??????????????
heb hem laten stappen,liep goed. afgespoten en ingesmeerd met klei,hopen dat het morgen beter gaat.

Anoniem

Re: help 4 dikke benen wat nu??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:47

Mijn paard had laatst van de ene op de andere dag twee heel dikke achterbenen .De dierenarts adviseerde wel de temparatuur te nemen zolang ze dikke benen heeft want het kunnen altijd gevaarlijke virussen zijn.Ze mocht van temp.niet boven de 38 uitkomen.Verder hebben we 5 x op een dag 10 minuten moeten spuiten.En met 3 dagen was het plots ook weer weg.
Mijn paard haar benen waren wel echt dik hè ,formaat olifantsbenen.

maar als ik jou verhaal lees denk ik dat het de combi musli/kuil is.Maar neem voor de zekerheid haar temp. maar.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 22:55

thanx ik ga morgen zijn temp opnemen dat is het enige waar ik zo gauw niet aan gedacht heb

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:25

kan wel degelijk van het voer komen hoor, kuil en d emuesli bevatten waarschijnlijk mer eiwit, heeft een paard dan een niet zo goede bloedsomloop dan krijgen ze dikke benen.

na stappen moet dat echter wel wegtrekken, is dat niet het geval dan is er wat anders aan de hand.

het duurt bij een paard ongeveer 2 weken voor ze aan ander voer gewent zijn, is het na die tijd nog zo dan toch je voeding iets gaan aanpassen, en zorg voor elke dag genoeg beweging, buiten lopen is nog het beste

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:32

Kan zeker wel aan de voeding liggen. (volgens mij bevat muesli juist weinig eiwitten) Het kan zijn dat het kuil toch net wat verschimmeld was. Het kan ook mok zijn. Sommige paarden reageren daar heel erg op. In dat geval zou de klei ook wonderen kunnen verrichten. Houd vooral goed in de gaten hoe je paardje zich voeld. ontlasting, hartslag, ademhaling, temperatuur..
Succes, ik hoop dat het niets ernstigs is.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:02

Volgens mij is je paard bezig met afvalstoffen afvoeren, daar krijgen ze dikke benen van. (omdat de afval stoffen niet goed weg gaan is dikke benen daar n symptoon van). Het moet dan idd wel beter worden na afspuiten en stappen, dit help je paard nl weer om die afvalstoffen te verwerken. sterkte

anydaleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:54

ShirleyA schreef:
Volgens mij is je paard bezig met afvalstoffen afvoeren, daar krijgen ze dikke benen van. (omdat de afval stoffen niet goed weg gaan is dikke benen daar n symptoon van). Het moet dan idd wel beter worden na afspuiten en stappen, dit help je paard nl weer om die afvalstoffen te verwerken. sterkte

precies, het zijn stalbene, door stappen en afspuiten gaat het weg. Maar je moet even nagaan hoeveel je voert en of dat dan niet teveel is

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:58

oi,
wij hadden ook een paard op stal die van de ene op en andere mometen ook dikke benen kreeg de eigenaarese snapte er niks van en wou de dieren arts bellen maar toen zijn we er achter gekomen dat hij het heeft gekregen door de wormen kur die had hij namelijk de dag daarvoor gekregen alleen het raare is dat hij ALTIJD die wormekur had maar waarschijnlijk maakt die hij een verkeerde stof daar door aan

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 21:09

nou het kom niet door he voer de da is geweest en het is waarschijnlijk een virus.krijg vrijdag de uitslag van het bloedonderzoek.het zijn absoluut geen stalbenen hij staat nl alleen s,nachts op stal de kuil was goed wat dat pluis ik altijd helemaal uit.en hij heeft altijd al meusly gehad en de nieuwe heeft minder eiwit.hij heeft geen mok,nog nooit gehad ook gelukkig.gisteren werden zijn benen na afspuiten en stappen ook niet dunner,dus heb toch de da maar laten komen.in ieder geval bedankt voor de tips

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:18

heeft die het echt in de onderbenen of in de knieen want mijn DA is vandaag ook geweest omdat hij 1 dikke achterknie had vrijdag worden rontgenfoto's gemaakt waarschijnlijk is het odc (begin van atrose) en hij is pas 3,5!

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 21:31

bedoel je miss ocd?en het zit niet in de knieen echt laag rond de kogels het is al wat minder dik nu.jij iig ook sterkte met je paardje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:55

Dan toch het virus wat de mijne ook had?Schijnt te heersen.
Had ze koorts of dat niet?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 00:20

ik lees ineens wel heel veel topics over dikke benen.

de mijne had nl ook al van die dikke benen.
hier een link naar een ander topic (ook al dikke benen) http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=476738 waar de uitslag staat van wat er bij die van mij nou aan de hand was.

het blijkt dus dat door het mooie weer van de laatste tijd het gras veel te groeit, en dus veel eiwitten bevat.
ik denk dat we dus even moeten oppassen met paardjes op de wei.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 21:32

hij heeft geen koorts en staat niet op de wei.zn benen waren vandaag al haast weer normaal dus de medicatie wekt goed.morgen moet ik hem nog 1 injectie geven(antibiotica) en krijg ik de uitslag.ben benieuwd

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:32

Een paard bij ons op stal kreeg ook van de 1 op andere dag dikke (achter) benen. Ze had een infectie gekregen door een strootje! We hebben haar meerdere malen in de clinic gehaald en eerst was het niet duidelijk. Vooral veel met koud water afspoelen helpt maar dan wel minstens 20 min. per been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 08:28

ellepel schreef:
kan wel degelijk van het voer komen hoor, kuil en d emuesli bevatten waarschijnlijk mer eiwit, heeft een paard dan een niet zo goede bloedsomloop dan krijgen ze dikke benen.

na stappen moet dat echter wel wegtrekken, is dat niet het geval dan is er wat anders aan de hand.

het duurt bij een paard ongeveer 2 weken voor ze aan ander voer gewent zijn, is het na die tijd nog zo dan toch je voeding iets gaan aanpassen, en zorg voor elke dag genoeg beweging, buiten lopen is nog het beste

Ik sluit me hierbij aan .

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 22:57

hallo,het is gewoon een virusje,dat komt uit de bloedtest tenminste.zijn ontlasting is gecheckt die is goed dus het ligt toch NIET aan het voer.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 22:59

o ja hij moet van de veearts juist weer op de wei!vindt tie helemaal niet erg.haha