Op zaagsel ivm bronchitus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantal001

Op zaagsel ivm bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 21:28

Mijn paard is al vele malen behandeld voor zijn luchtwegen. De veearts wil nu weer een prednisolon kuur met ventipulmin geven omdat hij weer gigantisch hoest. Gisteren gingen we bijna in de galop over de kop! Dit is weer de 2e kuur binnen 3 weken. Nu zei de dierenarts dat ik hem beter op zaagsel kan gaan zetten. Hij is zeer gevoelig voor stof.

Ik vind het zo zielig voor hem. Hij heeft dan niets te eten, niets te doen. Hij krijgt maar 2x per dag kuil. Stel dat hij het zaagsel gaat eten?

Ik weet het is beter voor hem.

Hoe reageren jullie paarden op zaagsel? Evt. paarden ook met chronische bronchitus? Geven jullie ook een soort onderhoud voor de longen? Kruiden misschien?

Alle advies is welkom

Kuiken

Re: Op zaagsel ivm bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:30

Je kunt hem beter op hennepstro zetten.. Zaagsel is ook erg stoffig..

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:48

zaagsel ljkt mij inderdaad ook niet de juiste oplossing,er zitten nog veel stofdeeltjes in.Vlastro is ook goed spul, vaak eten ze daar nog een beetje van maar niet veel,maar ze hebben dan nog wel wat te struinen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:54

Wij hebben de paarden op vlas staan, ik vind het nogal stoffig als je het weer bijvult, maar dat is na een half uurtje wel weg. Als de paarden weer op nieuw vlas staan is en het stof is weggetrokken dan hebben ze nergens last van.
Ik denk persoonlijk dat AA kwaliteit krullen beter is dan vlas. Maar krullen is ook een stuk duurder dan vlas. Heb je niet de mogelijkheid om je paard zoveel mogelijk buiten te kunnen laten lopen en als hij toch naar binnen moet, hij in een buitenbox kan.

Je zou eventueel ook een soort schuilstal in de wei kunnen maken voor hem.

Tegen de verveling kun je wel een plak stro voeren. Kuilgras geeft bijna geen stof. Alle ruwvoer vanaf de grond voeren. Als ze het uit een ruif halen, valt het stof ze zo de neus in.

En zolang hij nog hoest zou ik hem rust geven. Zodra je denkt dat het weer kan akelig lang warm stappen en voorzichtig opbouwen. Stoffige binnenbakken vermijden.

Sterkte ermee

PS van vlasstrooisel eten kunnen ze geen koliek krijgen volgens onze VA.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:02

Misschien is het wel verstandig bij wat voor een grondbedekking je ook gebruikt het gewoon een beetje nat te maken met een sproeier,kan het stof niet meer opstijgen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:05

Citaat:
PS van vlasstrooisel eten kunnen ze geen koliek krijgen volgens onze VA.

Daar denken ze in Utrecht toch anders over.

Als je goed oppast met een paard met bronchitis kan ie nog jaren mee maar je moet consequent blijven in je maatregelen om het stof zoveel mogelijk uit zijn leven te bannen. Dus veel frisse lucht, stofarm bodembedekking en geweekt hooi of voordroog. De stal opstrooien met bv. zaagsel een uur voordat het paard weer in de box komt etc. etc.

Als je hier niet aan voldoet doe je je paard tekort en heb je hem binnen de kortste keren dampig en kan je hem wegbrengen.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:12

Is er geen mogelijkheid je paard veel naar buiten te doen?
Verder zaagsel of vlas, en inderdaad een uur nadat je heb opgestrooit je paard pas in z'n box zetten.
Aangezien ie 2x per dag kuil krijgt, is er geen mogelijkheid dat je zelf een paar baaltjes hooi koopt? Dat evt iemand van stal of jij zelf hem wat extra hooi bij voert. Doe dan de hooi in een grote bak met water en laat het elke nacht erin staan (desnoods voor de stal als het makkelijker met voeren is). Zo is al het stof uit je hooi en heeft je paard in elk geval wat te doen. Of doe bv een aantal plakken hooi (die wel in water hebben gelegen) in een hooinet en hang deze op als niemand bereid is je paard hooi te geven als jij er niet bent. Zo is de kans op verveling in elk geval kleiner

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 07:23

Wat je ook kunt overwegen is om rubbermatten in de stal te doen en geen stalbedekking verder. Ze zijn vrij duur maar een DA en medicijnen zijn op den duur toch duurder.

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 07:29

annegti schreef:
.

Als je goed oppast met een paard met bronchitis kan ie nog jaren mee maar je moet consequent blijven in je maatregelen om het stof zoveel mogelijk uit zijn leven te bannen. Dus veel frisse lucht, stofarm bodembedekking en geweekt hooi of voordroog. De stal opstrooien met bv. zaagsel een uur voordat het paard weer in de box komt etc. etc.

Als je hier niet aan voldoet doe je je paard tekort en heb je hem binnen de kortste keren dampig en kan je hem wegbrengen.

Idd :J
Mijn paard heeft een stofallergie, maar we hebben dus ook bovenstaande maatregelen genomen. Het gaat nu echt heel erg goed met d'r en ze hoest af en toe een keertje, en dan is het echt een keertje en niet een hoestbui. Het is heel goed te doen als je maar consequent bent aan deze maatregelen!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 07:32

Hij kan ook allergisch zijn voor schimmelsporen etc wat in stro, hooi, vlasstro, aubiose etc zit. Dat heeft een merrie bij ons. Zij mag idd alleen op grove krullen, hier zit dit niet in en het stoft ook niet. Goede krullen stoffen niet en zoals gezegd, even wachten met in de box zetten. Als je dan toch aubiose of vlas gebruiken wilt, maak het dan met een sproeigieter even een beetje vochtig, scheelt stof en de werking wordt beter (staat op op de verpakking van de aubiose) Aubiose vind ik zelf perfect spul !!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 07:42

..heb zelf een paardje staan met stofallergie en allergie voor stro/schimmelsporen en noem maar op..alles wat ook maar een beetje kriebel in de keel geeft!...zelf heb ik hem op zaagsel staan en hij gaat er echt niet zaagsel van eten, veel buitenzetten, als die snachts binnen staat is alles open...hooi geven we nat, moet langer weken als 4 uur maar niet langer als 8 uur....en opletten!!!...als mensen gaan opstrooien die in jou stal staan, zorg dat jou paard buiten staat!!!!

kelliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 07:48

Ik heb ook een paardje die er last van heeft.
Hij staat op zaagsel en krijgt nat hooi en staat zo veel mogelijk buiten, en nu hoest hij niet meer.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:37

Volgens mijn kliniek komen de stofdeeltjes van zaagsel/krullen lang niet zo diep in de longen als van stro of hooi.
Zorg inderdaad als er wordt opgestrooid dat hij buiten staat.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:53

Na onderzoek is gebleken dat zaagsel niet geschikt is voor dieren. Er blijken gevaarlijke stoffen in te zitten die oa luchtwegproblemen en leverkwalen kunnen veroorzaken. Mijn paard heeft jaren op zaagsel gestaan wegens het leegeten van zijn stal, en heeft juist op zaagsel chronische bronchitus opgelopen. Naar aanleiding van de bevindingen van het onderzoek heb ik mijn paard van zaagsel afgehaald.
Val nou niet allemaal over me heen, ik snap best dat het ene paard er wel last van zal krijgen en het andere nooit, maar ik wilde toch even melden dat het nu door verschillende dierenartsen afgeraden wordt om welk dier dan ook een bed van houtkrullen te geven.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 10:05

Ik zal morgen is kijken wat voor zaagsel er op stal wordt gebruikt. Dat weet ik niet precies.

Zo veel mogelijk buiten zetten wordt moeilijk. 's nachts gaat zowiezo niet want hij graaft een gat bij de uitgang. Hij vind het niet leuk. Overdag mag zolang het weiland goed blijft maar meneer wil niet meer omdat zijn 2 vriendjes binnen staan. Met de rest van de paarden vind hij het niet leuk. Ik kan moeilijk verlangen van die andere eigenaren dat ze hun paard buiten laten staan. Ze willen dat niet.

Hij staat wel in een buitenstal dus dat scheelt.

Bedankt voor de adviezen tot nu toe. Meerdere zijn welkom

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:18

Hoi,

mijn paard ( 18) heeft ook last van hoesten,( 's winters) maar sinds dat ik hem op houthennepvezel heb staan ( sinds 2001) gaat het zeer goed.
Wij voeren dus ook super nat hooi of nat kuil (als dat voorhanden is), in een hooinet zodat hij wat te doen heeft, en hij loopt overdag in een uitloop ( in de winter), hij heeft ook een buitenstal en wanneer mogelijk loopt hij dan ook nog overdag in de wei, wanneer de wei goed is. In de zomer loopt hij 24/7 buiten.
Rijden in de winter doe ik ook zo veel mogelijk in de buitenbak= een all weatherbak , lessen volg ik (noodgedwongen) in de binnenmanege.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:54

Lees dit anders eens: viewtopic.php?f=3&t=470669

Zaagsel zou ik zeker niet doen want dit is echt stoffig, net als hennep (bijv. Aubiose). Stro is ook stoffig, eigenlijk alleen vlas niet. Omdat ik dacht dat mijn paarden zo gevoelig waren voor stof heb ik de Bit-stooisel test erop nageslagen en kwam zodoende bij Linabox (vlas) uit, welke als beste uit de test kwam. Wij hebben een partij Linabox besteld voor onze paarden, welke van alle vlasmerken absoluut stofvrij is.

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:22

mijn paard kreeg na een aantal jaar toch ook een reactie op het zaagsel (incl. de White line disease erbij aan 3 voeten..........), dus heb ik haar 1 jaar terug op Vlas gezet (Linabox van ecobodem.nl) en dat gaat super, de voeten zijn inmiddels ook weer goed. Het leek ook of het zaagsel de laatste tijd anders was dus oa stoffiger en andere kleur. Weet het merk zo niet meer, maar wel bekend, dus zeker geen B keus. Van vlas heb je meerdere merken, de een wat stoffiger dan de ander, daar zit ook het prijsverschil in.

Van 1 plak stro gaat ze helaas ook al hoesten, dus ze krijgt alleen nat hooi en/of kuil. Daarnaast geef ik haar Fibergy, stofvrij gehakseld stro en Dodsen & Horell ter aanvulling.

Heb ook hennepstro geprobeerd (met eucalyptus geur - Biobase), maar dat ging ze eten en kreeg er koliek van. Vlas gaat wel goed.

Een buitenbox, en daarnaast zoveel mogelijk stofvrij is het enige wat je kan doen.

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:50

Mijn pony heeft heel lang op Aubiose gestaan, dat ging erg goed. Het stoft bijna niet en ze at het ook niet.
Verder heb ik haar heel lang nat hooi in een hooinet gegeven. Nu krijgt ze kuil.

En natuurlijk een buitenbox!! Dat is toch wel het beste. Ik ga nu naar een stal waar ze in een loopstal komt. Meer frisse lucht kun je je toch niet wensen!!

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 06:49

Mijn merrie had precies hetzelfde.
Chronische bronchitus.
Veel dierenartsen naar laten kijken en ze knapte na elke behandeling weer wel op maar het kwam altijd terug. Ook heeft ze twee maal een pretnisolon/ventipulmin kuur gehad, maar het kwam ook weer terug.
Het is begonnen toen ze drie was en met lange of korte tijd er tussen tot dat ze negen was.
Toen was ik het echt goed beu.
Ik heb toen een belgische veearts laten komen. Die heeft haar drie maal behandeld. Vraag me niet wat hij haar gespoten heeft, maar het heeft geholpen. We zijn nu inmiddels weer drie jaar verder (merrie is nu twaalf) en ze heeft tot nu toe geen last meer gehad.
Wel heb ik haar op zaagsel staan en krijgt ze geweekt hooi. Kuil kan ze niet tegen ivm eiwit. Ze loopt zoveel moglijk buiten en staat in een buitenbox.