Geestelijk gehandicapt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noppes

Geestelijk gehandicapt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 19:34

Ik heb een tijd terug een haflinger verzorgt. Hij werd toen ingereden en wij hielpen daar een beetje mee. Hij begon als een leuk, vrolijk, en verschrikkelijk op mensen gericht paardje. Leerde alles snel en had er plezier in.
Hij werd ineenkeer heel erg opstandig en uiteindelijk echt gevaarlijk [gericht naar je schoppen als hij een stapje op zij moest doen, happen, en heel opstandig onder het zadel] Een meisje met ervaring met "probleempaarden" is toen een tijdje helemaal alleen met hem bezig geweest, zonder resultaat, hij ging alleen nog verder achteruit met zijn gedrag.
Hij is toen verkocht naar een mevrouw die zich interresseert voor moeilijke paarden. Eerst ging het niet zo goed met hem, hebben ze zelfs overwogen om hem weer te verkopen.
Nu heb ik, na een hele tijd, weer wat van hem gehoord. [via mijn vader, die even ging informeren tijdens het collecteren]. Het gaat nu goed met hem, er is nu iemand mee bezig die veel verstand heeft van dit soort paarden. Ze hebben een foto laten maken, en daaruit blijkt dat hij geestelijk gehandicapt is. Ik weet dus niet of dit helemaal klopt maar het komt er wel op neer.
Nu is mijn vraag wat dit betekend? En zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Ik ben wel benieuwd eigenlijk..

Graaskorf

Re: Geestelijk gehandicapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:51

Citaat:
Ze hebben een foto laten maken, en daaruit blijkt dat hij geestelijk gehandicapt is.

Hoe zou je dat op een foto moeten zien?

Het lijkt me meer dat het een paardje met karakter is dat heel lang kans gezien heeft om de baas te spelen en mensen bang te maken.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:48

Bij mensen heb je ook verstandelijk gehandicapten ik denk dat dat bij dieren ook kan. Heb het nog nooit gehoord of gezien. Dat het op een foto te zien is snap ik niet? Zijn er foto's van de hersenen gemaakt?

Haflingers kunnen eigenwijs zijn en misschien is er wel wat gebeurd toen jullie even niet keken. Je hebt ook paarden die makkelijk zadelmak te maken zijn en lief daarbij maar als ze eenmaal sterker worden dit gaan gebruiken.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 05:54

Graaskorf schreef:
Citaat:
Ze hebben een foto laten maken, en daaruit blijkt dat hij geestelijk gehandicapt is.

Hoe zou je dat op een foto moeten zien?

Het lijkt me meer dat het een paardje met karakter is dat heel lang kans gezien heeft om de baas te spelen en mensen bang te maken.

Ja dat weet ik dus ook niet precies, misschien een foto van de hersenen zoals chantal001 zegt. Ik zal het nog even navragen
Verder heeft hij nooit de kans gekregen om mensen bang te maken en heel lang heeft hij ook niet de baas kunnen spelen. Een paardje met karakter dat is het zeker wel, maar er is ook wat meer met hem aan de hand

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:04

Ik heb er nog nooit van gehoord en ben heel benieuwd hoe zoiets er op een foto uit zou moeten zien. Of er moet een tumor zitten oid. Down-synroom komt niet voor bij paarden, dit zou de eerste zijn dan en dan zou ik hem maar snel voor een leuk bedragje aan Utrecht verkopen.

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:11

Het is natuurlijk wel zo, dat je bij paarden ook een aantal hele slimmerds er tussen hebt zitten (die heel snel leren, alles meteen snappen als je wat aangeeft), en je hebt er ook een paar die er heel wat langer over doen, of waar je alles op zijn makkelijkst en langzaamst moet aangeven.
Ik denk dat je daar ook al aan kan zien dat er 'niveauverschillen' zijn.
(je moet dan wel naar paarden van dezelfde leeftijd kijken he, want het is natuurlijk logisch dat een veulen anders reageert dan een ouder paard)
ik zou me er echt helemaal niet over verbazen als een paard ook 'geestelijk' gehandicapt kan zijn.
Zo heb ik ook gehoord van een paard met epilepsie.

Maar hopelijk komen ze er gauw achter hoe je het beste met dit paard om kan gaan en hoe je het weer leuk en begrijpelijk voor hem kan maken, zodat iedereen weer normaal met hem om kan gaan.

Succes!

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:14

ik weet t niet... Sommige paarden zijn gewoon gek in de kop, niks aan te doen... Succes ermee....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:21

er is een tijdje terug een heel leuk topic geweest over paarden met Autisme.
ik heb zelf een autistische merrie gehad, van jongs af aan al, maar door een aantal nare ervaringen er bij werd ze helemaal een paardje wat in haar eigen wereldje leefde, en contact krijgen met haar was zeer moeilijk.

de zoekfunctie hier is waardeloos dus ik kan dat topic helaas niet weer vinden,maar weet zeker dat hier nog wel een aantal van die mensen gaan reageren die ook een dier gehad hebben met een soort gelijk iets..

ik weet wel zeker dat er dieren zijn met een geestelijke afwijking of tekortkoming, wat bij een mens kan ,kan net zo goed bij een dier..
waarom ook niet?

probleem is alleen dat wij dieren nog steeds niet goed begrijpen(willen) en alles meteen op dwars gedrag gooien,terwijl een dier naar mijn idee zo echt niet in elkaar zit..

ik heb wel een site gevonden met het verhaal van Jody( zit hier geloof ik ook op bokt)
http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/website/
ga door naar het menu met gezondheid( aan de linkerkant)
en dan: het verhaal van jody.

misschien herken je er iets van

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 09:53

@ Ellepel: Daar herken ik zeker iets van, niet in zo'n heftige vorm, maar de hoofdlijnen zitten er wel een beetje in.
Bedankt voor je informatie, ik vind het erg interressant.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:12

als je weet dat het dus kan bij een dier houd je er rekening mee en ga je vaak veel en veel makkelijker er mee om.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 20:54

_Aise_ schreef:

En dat is niet zo vreemd aangezien dit vaker voorkomt dan veel mensen denken (ik heb er hier zelf 1 staan en in de loop van 4 jaar ben ik er zelfs nog 7 tegen gekomen die aan epilepsie lijden) Ook een paard heeft hersenen, daar kan ook het een en ander verkeerd mee gaan.
Ik denk zelfs dat vormen van epilepsie bij paarden meer voorkomen dan een geestelijke handicap, óf het is gewoon minder in het openbaar maar het komt zeker voor.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 22:11

T@nj@ schreef:
_Aise_ schreef:

En dat is niet zo vreemd aangezien dit vaker voorkomt dan veel mensen denken (ik heb er hier zelf 1 staan en in de loop van 4 jaar ben ik er zelfs nog 7 tegen gekomen die aan epilepsie lijden) Ook een paard heeft hersenen, daar kan ook het een en ander verkeerd mee gaan.
Ik denk zelfs dat vormen van epilepsie bij paarden meer voorkomen dan een geestelijke handicap, óf het is gewoon minder in het openbaar maar het komt zeker voor.

Ook hier iemand met een pony met epilepsie, dit kan echt hoor !

Ik denk dat een vorm van 'geestelijk gehandicapt' ook wel mogelijk is...een paard heeft toch ook 'gewoon' hersens..

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 06:48

Tuurlijk. Mijn moeder heeft vroeger een gehandicapte kat gehad met toepasselijke naam: Gompie.
Die mocht nooit naar buiten, en was toch een keer ontsnapt en in de sloot terecht gekomen en verdronken.

Waarom zou het bij dieren niet kunnen ?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:11

Een geestelijke handicap kunnen ze op foto's (hersenscans) vaak wel aantonen hoor... vooral als een bepaald gedeelte van de hersenen onder (of juist over-) ontwikkeld blijkt te zijn.

Volgens mij is een geestelijke handicap bij dieren heel goed mogelijk.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:58

Maar dan niet op een gewone rontgen neem ik aan, maar een MRI o.i.d.