sesambeentje en artrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaykuhhh

sesambeentje en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 19:27

Ik zal het verhaal even vertellen:

Ik ben op zoek naar een nieuw paardje en nou dacht ik toch dat ik er 1 gevonden had! Het is een merrie van bijna 2 jaar. Ik ben echt helemaal verkocht, ze is zooooo lief en aanhankelijk en super mooi!
Ze is alleen vandaag gekeurd en wat blijkt nou dat ze twee losse stukjes bot in haar knie heeft, die operatief verwijderd moeten worden, het sesambeentje als ik het goed heb. (Als dat alles is, dacht ik, dat is niet zo erg!) Maar nu vertelde ze mij dat als je die verwijderd dat er kans is op artrose. En ze moeten zowieso verwijderd worden. Wie heeft hier veel verstand van en zegt wat ik het beste kan doen, wat kun je met een paard met artrose en wat is volgens jullie de beste oplossing????
(ben echt helemaal gek op haar, ook als je haar zag draven in de wei, ze beweegt echt heel appart!! Echt een super beest met een gouden karakter! Ik vind het zo erg dat ze dit heeft )

Wie helpt mij aan informatie?

oosterhoff

Re: sesambeentje en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:49

Je hoort toch ook wel goede dingen over de orepaties wat betreft sesambeentjes. Maar als de veearts zegt dat er kans is op artrose zou ik het niet doen. Het is natuurlijk afhankelijk van wat je er mee wilt doen. Mijn paard heeft artrose ze is 11 jaar. Ik kan niet meer longeren, springen, crossen. En ik moet er voor zorgen dat ze niet overbelast wordt dus kan niet meer intensief trainen.
De mijne heeft het nog in een lichte vorm. Als een paard eenmaal artrose heeft dan gaat dit niet meer weg. Je kunt het wel remmen maar genezen dus nog niet. Een 2 jarige die al artrose heeft is wel heel erg jong. Ik zou dus op zoek gaan naar een ander paardje. Het zou voor het paard natuurlijk geweldig zijn als je haar koopt maar bedenk goed wat voor beperkingen het geeft.

Evengoed kan het natuurlijk zijn dat ze helemaal geen artrose krijgt. Vraag er dus goed naar.

Succes

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:23

inderdaad laat je goed informeren wat de kansen op artrose zijn. Vraag desnoods een second opion. Als een 2e arts ook aangeeft dat de kans dat ze artrose krijgt groot is, dan zou ik het niet doen. Maar dat ligt er aan wat je met haar wilt doen. Goed afwegen dus.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:50

Hoi,

Het paard van mijn vriendin bleef kreupel na een paar weken stappen aan de hand en rustig aan weer wat gaan trainen, na onderzoek bleek dat hij een problemen met zijn sesambeentjes had en dat hij daarbij ook nog eens artrose had. Ze heeft een jaar lang van alles geprobeerd, Hij heeft toen een paar x op de Faculteit in Utrecht gestaan. en heeft een spuit in zijn been gehad waarop hij ongeveer weer een maandje of 2 redelijk mee liep.Dit heeft ze twee keer laten doen. Schijnt dat er veel paarden baat bij hebben. Maar dat hangt er vlgns mij vanaf en hoe erge mate je paard er last van heeft. Wat ze toen in het begin al gezegt hadden waren de vooruitzichten slecht. Uiteindelijk heeft ze hem in laten slapen want later bleek dat hij ook nog hoefkatrol had. Dit paard was 9.

Ik zou inderdaad maar op zoek gaan naar een ander paard, is wel jong een paard van 2 met deze probelemen. Niet aan beginnen.

Groetjes en Succes

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:53

We hebben jaren geleden bij ons op de manege een paard gehad met zware artrose. Als ik het toen goed heb begrepen was dat paard zo werkwillig dat hij anders ging lopen om zijn gewrichten te ontlasten en zijn daardoor zijn sesambeentjes afgebroken. Dus wat nou wat veroorzaakt...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:59

eh...volgens mij gooi je 2 dingen door elkaar ? losse stukjes in de knie is waarschijnlijk OCD, en dat kan meestal verwijderd worden idd. Onderzoek wijst echter ook uit dat het geen zin heeft paarden onder de 3 jaar op de foto te zetten hiervoor, omdat OCD vaak spontaan verdwijnt als ze zo jong zijn (bijna 2 toch ?)

De sesambeentjes zitten lager dan de knie, in het hoefgewricht, waren daar aanmerkingen op ?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:28

sesambeentjes zitten toch in de kogel? Al zeker niet in het hoefgewricht dat zijn de straalbeentjes. En in de voorknie zitten de griffelbeentjes. Artrose kan ontstaan door onsteking en vergroeiing. Ik kan mij voorstellen dat bij het opereren van de sesambeentjes je het bot beschadigd waardoor de kans op artrose groot is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:49

ja, idd sorry, de kogel...maar iig niet in de knie!

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 09:56

Dan zal het allebei geweest zijn, want ze heeft losse stukjes bot en er was iets met het sesambeentje. Ik weet er niet veel van, hoorde de kreten: sesambeentje en OCD ook pas voor het eerst. Heb er dus geen verstand van.
Denk dat het toch beter is om een gezond paardje te nemen jah!

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:29

Wij hebben vorig jaar een paard in laten slapen omdat ze botontkalking had in de sesambeentjes. Was idd wel wat aan te doen maar de vooruitzichten waren zo slecht dat we haar die pijn niet aan wilden doen. Als ik jou was dan dacht ik er inderdaad nog maar eens goed over na en zou toch maar een gezond paardje nemen, dat kan je heel wat ellende (en geld) schelen..

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:55

Als het paard reeds op jonge leeftijd wordt geopereerd aan ocd, waarbij de losse kraakbeenstukjes worden verwijderd voordat ze veel schade kunnen aanrichten, valt de kans op arthrose meestal mee.

In principe is iedere operatie aan een gewricht een risico mbt kans op arthrose. Bij de operatie worden zowel het gewrichtskapsel als de gewrichtsvloeistof aangetast. Het duurt na zo'n operatie zeker 3 mndn voordat het gewricht hiervan is hersteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 07:57

hey meis, ik zal je vanmiddag op school even aanspreken. xxx