Het paard wat ik voor een kennisfokker uitbreng heeft onlnags een soort van menselijke pfeiffer gehad. Het begon eigenlijk achteraf al toen ze van merrietest terugkwam uit Deurne. Ze was net een dagthuis en at niet meer en er kwam kwijl uit dr keel. De DA had geen idee hoe of wat dus het paard maar lekker een paar maanden laten staan en na een anticbioticaspuitje ging ze dan toch weer eten. Toen ging ik erop rijden maar het paard (was 3) zweette zich na 30 minuutjes in de binnebak echt kapot swinters. Maar goedjong paard denk je dan moet conditie opbouwen. Dit gebeurde ook en het ging steeds beter na 3 maanden voor het eerst gestart in het L1 en 4 wpten en zo ging het maar door. Reed ong 2 x per maand (soms minder) wedstrijd. Tot begin van deze zomer ze begon weer erg snel te zweetten maar je denkt eerder dat het door het hete weer komt en rijd verder. Binnen een paar weekjes werd ze steeds slomer en was absoluut niey meer voor het been, ik zag het niet meer zitten steedsminder resultaat en iedereen zeuren dat je maar harder moet werken maar je bent (samne met je paard) na 15 helemaal op, soms stopte ze gewoon in de ring stond ze ineens stil. Toen dat 2 x gebeurd was heb ik gezegd dat ik ermee stopte want het ging niet langer zo. Toen heeft mijn instructeur me het advies gegefven maar eens bloed te laten prikken want het paard was verder abslouttu niet stout (wat iedereen van de kant af beweerde ivm stilstaan en beetje protesteren) maar iets zat niet goed (wat ik al veel eerder vermoedde). DA kwam en na bloedonderzoek bleek dat de merrie spierverzuring had en de lever aangetast was een soort van pfeiffer dus, ik ging kapot vondt t zo zielig want dit had al die tijd al gespeeld, maar hoe kom je op zoiets???
Ze kreeg medicijnen en heeft 2,5 op rust gestaan, tenminste eerste 2 weken moest ze volledig stilstaan toen beetje longeren en stappen en langzaam iets opbouwen. Ik heb gevraagd aan de eigenaar weer n bloedtest te doen zodat we zeker weten dat ze weer beter is maar dit weigerde hij, "de medicijnen zijn op en ze houd 20 min rijden goed vol dus starten weer maar en rijden met die handel"zei hij.
Nu ben ik afgelopen weekend dan eindelijk toch weer na toch tijdje te hebben gewacht gestart maar ze was tijden de proef (na 15 min losrijden) weer helemaal op en weer maar 150 want ze viel helemaal stil. Omstanders beweren dat het aan het warme weer lag enzow maar ik denk het niet want na zo weinig van een paard te vragen zou ze niet zeiknat van het zweet moeten staan zeker niet met 18 graden op de meter, ik ben bang dat het weer niet goed zit. Na lang zeuren komt DA deze week voor weer bloedonderzoek. De eigenaar is alleen zo koppig want ze kunnen van mangels en haver ook spierverzuring krijgen dit is er iig erg slecht voor maar hij weigert te stoppen met dit te voeren...wie heeft er ervaring maar deze aandoening en hoe is het bij jullie gegaan, hoe lang duurde het voordat het paard weer herstelt was en wat voerden jullie?