griebels schreef:Maar waarom laat iedereen het weghalen als het goedaardig is?
Niet iedereen laat het weghalen, alleen als het last geeft is het verstandig dat te doen.
Mijn merrie heeft al sinds jaren occulte sarcoiden. Eén in haar hals, ooit begonnen als een beschadiging door het halster, en sinds ook al weer een hele tijd ook één bij haar uier. Beide plekken groeien nu niet meer. Merrie is 20. Ik laat ze lekker zitten. Halster gebruikt ik wel zo min mogelijk om geen verdere irritatie te krijgen.
In haar hals had ze ook een paar plekken met verruceus sarcoid. Daar heb ik er één grote van weg laten halen, omdat die iedere keer open ging als ik een halster gebruikte.
Citaat:
En die Melanoom? Hij heeft er eentje, een kleintje bij zijn poepert. Liekie is pas 9jr...
Mijn schimmel heeft ook beginnende melanomen onder de staart. Hij wordt volgend jaar 12. Ze kunnen er oud mee worden. Weghalen wordt afgeraden, omdat dat de groei alleen maar zou bevorderen. Alleen als een melanoom echt in de weg zit, bv ín de anusopening, en het mesten wordt daardoor bemoeilijkt, wordt hij wel weggehaald.