Wat is een navelbreuk en houdt dit precies in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Wat is een navelbreuk en houdt dit precies in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 19:55

Ik heb altijd gedacht dat dit een ontsteking is, doordat de navel(streng) na de bevalling niet goed ontsmet is.....

Maar denk ik nu te makkelijk ....is het iets veel omvangrijkers?

Buckje

Re: Wat is een navelbreuk en houdt dit precies in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:59

op google kun je heel veel vinden

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:01

een navelbreuk heeft als oorzaak dat de navel niet goed word afgesloten nadat het veulen is geboren. als het te groot is kunnen de darmen er ook uitkomen, en dat is heel gevaarlijk. als het niet zo groot is dan kan het geen kwaad, en heb je kans dat het alsnog dichtgroeit. en pony van ons heeft namelijk ene navelbreuk,l maar het gat is niet groot genoeg voor de darmen.

obelixXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:03

heey hahaah ik d8 precies hetzelfde maar nu blijt van niet haha lowl

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:08

He bah, dat is een navelbreuk?! Wat klinkt het ongelooflijk naar zeg

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 20:13

Bah zeg, maar als je moet laten opereren, wat moet er dan gebeuren en wat zijn de kosten daarvan?
Is zoiets erg risicovol?

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:37

Ik hou dit even in de gaten, aangezien ons 4 maanden oude merrieveulen ook een (gelukkig!) kleine navelbreuk heeft. Er zit een klein bobbeltje onder haar buik, waar haar navelstreng heeft gezeten. Volgende week komt de dierenarts om haar de basisenting te geven en dan laat ik hem er even naar kijken. Volgens mij niets ernstigs omdat het echt heel klein is, maar toch maar even laten controleren, heb genoeg enge verhalen gehoord van een gat in de buikwand waar dan de darmen doorheen zakken en dergelijke.
Ik geloof dat ze het zonder problemen dicht kunnen maken, maar weet niet wat ze doen bij zo'n kleine navelbreuk die ons merrietje heeft.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:41

Wij hadden dat ook met een veulen. Elk uur het 'kwabje darm' omhoog duwen en met ronddraaiende bewegingen erin masseren. Zachtjes!
En als het erger word de DA erbij halen. Hem sowieso op de hoogte stellen!
Een veulen kan hieraan overlijden, onder de 4 maanden(geloof ik) kan het namelijk nog niet geopereerd worden.

Nog even antwoordt op je vraag: Een navel breuk is een gaatje in de buikwand (waar de navelstreng zat) waardoor een stukje darm naar beneden kan zakken.

Succes!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 10:50

Tessa_frida schreef:
Een veulen kan hieraan overlijden, onder de 4 maanden(geloof ik) kan het namelijk nog niet geopereerd worden.

Wij hebben vorig jaar een veulen gehad, met een navelbreuk, op den duur werd het een beklemde breuk en het veulen lag met de pootjes omhoog in de stal te kreperen van de pijn, ze was volgens mij 3 maand oud. Ze is toen direct geopereerd, en alles is helemaal goed gekomen !

We hadden er dit jaar ook weer een met een navelbreuk en die is ook op ongeveer 3 maand geopereerd ze had er geen last van maar we wilden hetzelfde geval als vorig jaar niet weer hebben (een beklemde breuk is echt geen fijn gezicht!), ook dit veulen heeft het heel goed doorstaan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 17:42

Ik heb geïformeerd bij een kliniek en dit kostte 400,- als je contant betaalde incl. verblijf.

Jeetje zeg..., wist niet dat het zoveel voorkwam!

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:40

Maar komt een navelbreuk doordat je de navelstreng niet ontsmet bij de geboorte of maakt dit in principe niets uit?, dat het dus puur toeval is. Niet iedereen ontsmet de navelstreng tijdens de geboorte, denk aan mensen die bijvoorbeeld de geboorte net mislopen ('s nachts), of bijvoorbeeld bij paarden in het wild.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 20:46

ik weet het niet, maar dat kon volgens mij een oorzaak zijn, maar heb ook al gehoord dat een veulen ermee geboren kan zijn....

Sneeuwelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:55

Mijn ruin had als veulen ook last van een navelbreuk, hij is geopereerd toen hij 4 maanden oud was (maar waarschijnlijk kan het wel vroeger als het echt dringend is). Ingrijpen is niet altijd nodig, meestal groeit het gat wel toe met ouder te worden. Maar vanaf dat het gat zo groot is dat je er 2 vingers in kwijt kan, laat je het best opereren.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 14:45

de dierenkliniek zei dat een veulen minimaal 4 maanden moest zijn voordat ze het hieraan opereerden....

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:10

Ik hoorde dus wel dat het erfelijk is; dus óf vader óf moeder geeft dit door. Het heeft dus niets met ontsmetten te maken.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:08

2 jaar geleden hebben ij een veulen gehad, die geboren is met een navelbreuk. in het begin viel het wel mee, dierenarts was der bij geweest enzo... ging wel goed... na een paar dagen ofzo en ineens na een nacht hing me der toch een voetbal met darmen onder zijn buikje, er kwam etter uit, kon niet normaal meer plassen enzo die bol zat ervoor... oooh zo zielig, k stond der zowat bij te janken toen ik dat zag....
dus wij naar de kliniek.. daar zeiden ze hij is te jong(nog geen week) om te opereren, als we dat zouden doen heb je 1% kans dat hij het haalt.... dus toen heeft de eigenaar besloten om hem een spuitje te geven..
ik weet niet of dit erfelijk is, maar toch doen we deze hengst er nooooit weer bij.