franse stand??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unique4

franse stand??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 14:23

ik las op internet een paard met een franse stand. is dat erg?? en hoe komt dat? kan je het afleren ofzo? ik ging bij mijn paardje kijken maar die heeft de hoeven ook erg uit elkaar er past nog wel 1.5 hoef tussen zijn stand. kan je er ook gwoon wedstrijden mee rijden
alvast bedankt

unique4

Re: franse stand??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 15:12

iemand??

Herilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:16

Het ligt er aan hoe erg hij het heeft. De mijne heeft het ook maar heeft er echt helemaal geen last van en kan alles goed, springen, dressuur buitenritten. Wel struikeld die van mij wel snel, alleen let hij ook nooit op waar hij loopt, dus ik weet niet zeker of het daar door komt. De hoefsmid kan de hoeven speciaal bekappen of speciaal beslaan. Mijn paard wordt niet echt speciaal bekapt of beslagen. Je kan bij een erg jong paard er nog wel wat aan doen, maar wanneer een paard een jaar of 2 is zul je er mee moeten leren leven. Mijn paarsd heeft er in ieder geval geen last van.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:52

Hoi

Een franse stand van de benen is in principe niet erg mits het paard er geen last van heeft. Je moet alleen heel erg oppassen met overbelasting omdat het toch een wat zwakke plek blijft. Ook zou ik dit paard niet in de sport uitbrengen. De kans dat je hem/haar dan eerder dan de bedoeling is "weg" kan brengen wordt dan alleen maar groter. Kortom het hoeft niet zo te zijn dat het paard er last van gaat krijgen maar ik zou zeker voorzichtig blijven ermee. succes

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:55

Franse stand hoeft geen probleem te zijn. Het grootste gevaar met een erge afwijking is dat je de knieeen en spronggewrichten te zwaar gaat belasten.

Zolang je paard in de groei is kan een hoefsmid nog wel iets corrigeren maar daarna is het een kwestie van het bekappen goed bijhouden en nooit teveel in een keer willen corrigeren.

De sport hoeft geen probleem te zijn, dat hangt ook af van de bouw van je paard. Een erg zwaar gebouwd paard zal er iets sneller last van krijgen dan een lichtgewicht arabiertje.

gewoon je gezond verstand gebruiken en kijken hoe je paard reageert op oefeningen ed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:50

he getver, ben ik vergeten wat franse stand is....

mijn pony heeft charlie chaplin voetjes zeg ik altijd..

zijn hoeven staan met de tenen iets naar buiten toe, lijkt grappig en heeft gelukkig nooit ergens last van, aangezien hij al 15 is gaat corrigeren niet, dus houd ik het goed bij...

is dat ook franse stand?

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:45

mijn pony heeft het ook een beetje, heb niet het idee dat hij er erge last van eheft..

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 19:43

Ellepel als het goed is wel. Bij franse stand staan ze met hun tenen naar buiten gedraaid. hierdoor kan er meer kracht op een knie komen te staan.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:59

unique4 schreef:
ik las op internet een paard met een franse stand. is dat erg?? en hoe komt dat? kan je het afleren ofzo? ik ging bij mijn paardje kijken maar die heeft de hoeven ook erg uit elkaar er past nog wel 1.5 hoef tussen zijn stand. kan je er ook gwoon wedstrijden mee rijden
alvast bedankt
Maar dat er ongeveer anderhalve hoef tussen zijn stand past wil nog niet zeggen dat hij franse stand heeft.Bij de franse stand wijze de tenen als het ware naar buiten.Als de benen van jou paard gewoon recht zijn heeft hij waarschijnlijk een wijde stand.Er mag namelijk volgens de cijfers maar 1 hoef tussen passen.Een franse stand kan tot de leeftijd van 3 jaar gecorrigeerd worden,daarna zijn de beenderen verbeend.Een paard hoeft er geen last van te hebben,maar het geeft wel een verkeerde slijtage en belasting van de gewrichten.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:04

Frans staan hoeft niet hinderlijk te zijn in de sport, alleen is de slijtage groter op de gewrichten.
Heb een paard gereden dat in stilstand onzettend frans stond, vooral op de poetsplaats, maar tijdens het lopen viel het helemaal niet op, en springen dat ze kon.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 06:39

Marliesje schreef:
Frans staan hoeft niet hinderlijk te zijn in de sport, alleen is de slijtage groter op de gewrichten.
Heb een paard gereden dat in stilstand onzettend frans stond, vooral op de poetsplaats, maar tijdens het lopen viel het helemaal niet op, en springen dat ze kon.

Je spreekt jezelf een beetje tegen in je berichtgeving hierboven.

Als de slijtage groter is op de gewrichten dan breng je zo'n paard toch niet uit in de sport of zie ik het nu verkeerd?
Een paard die in mindere mate een franse stand heeft hoeft geen problemen te geven in de toekomst mits je er maar verstandig mee omgaat en dat betekent dus .... dat je zo'n paard zeker niet in de sport moet gaan uitbrengen want voor dat je het weet zijn idd de gewrichten versleten en dan.... (maar ja je hebt dan wel een hoop "lol" gehad toch?) Leuk voor je paardje!!!!!!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:16

trouwens een franse stand en de toontreder stand(dan staat het teen gedeelte van de hoef naar binnen dus contra van hoe de hoeven staan als er spraken is van franse stand) geeft wel een afwijking in de bewegingen van het paard zijn been.De 1 geeft namelijk een maaiende beweging bij het optillen en weg zetten van het been en de andere een scheppende beweging

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:11

spettertjuh schreef:
Marliesje schreef:

Je spreekt jezelf een beetje tegen in je berichtgeving hierboven.

Als de slijtage groter is op de gewrichten dan breng je zo'n paard toch niet uit in de sport of zie ik het nu verkeerd?
Een paard die in mindere mate een franse stand heeft hoeft geen problemen te geven in de toekomst mits je er maar verstandig mee omgaat en dat betekent dus .... dat je zo'n paard zeker niet in de sport moet gaan uitbrengen want voor dat je het weet zijn idd de gewrichten versleten en dan.... (maar ja je hebt dan wel een hoop "lol" gehad toch?) Leuk voor je paardje!!!!!!

Nounounou!
Ten eerste was het niet mijn paardje! Ten tweede hoe weet jij hoe vaak wij op wedstrijd gingen en hoe vaak we sprongen. Ten derde ja, de slijtage is groter, maar dat wil niet zeggen dat een paard dan helemaal afgeschreven is, voor advies over wat dit paard wel en niet kan luister ik persoonlijk liever naar een DA.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:13

briandylan schreef:
trouwens een franse stand en de toontreder stand(dan staat het teen gedeelte van de hoef naar binnen dus contra van hoe de hoeven staan als er spraken is van franse stand) geeft wel een afwijking in de bewegingen van het paard zijn been.De 1 geeft namelijk een maaiende beweging bij het optillen en weg zetten van het been en de andere een scheppende beweging

Klopt het geeft inderdaad een afwijkende bewegiging, maar bij het paard dat ik reed was dit in beweging minimaal. In stilstand was het wel duidelijk te zien.

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:33

Als we alle paarden met een stand(been)afwijking niet zouden gebruiken, dan zouden er wel erg veel stil moeten gezet worden!

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 11:02

Ik heb een arabiertje met o benen is zo vergoeid ze is nooit bekapt bereden in 10 jaar niet de eigenaar had teveel paarden gefokt en was te oud en had geen mensen meer die ze verzorgden dus stond met een hele groep arabieren 10 jaar op een groot land totdat ie alles verkocht, het is me aangeraden recreatief te rijden glucosamine bij te voeren voor slijtage tegen te gaan, ze geeft zelf aan wanneer ze niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 08:56

Het is in principe niet iets wat je kunt afleren! Door slecht bekappen kan dit met oudere paarden gebeuren, maar ook veulens hebben het. En je kan dan niet te vroeg beginnen met bekappen, want als veulen bestaat het bot nog veel uit kraakbeen, dat is een stuk 'soepeler' en daardoor gaat het groeien van de botten in de goede stand niet meteen met pijn, met botten eerder. Op internet is er vast veel meer over te vinden