wat voor ijzers / voer bij <ex>hoefbevangen paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bolletje

wat voor ijzers / voer bij <ex>hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 23:08

Ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn ik had zelf brake over beslag ging goed en nu hoefschoenen ging tijdje goed maar nu niet meer dus ga weer op ijzers. Wat voor beslag zooltjes etc, hebben jullie en wat voor voer geven jullie je paarden .

kimmie1

Re: wat voor ijzers / voer bij <ex>hoefbevangen paarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 00:27

Mijn paard staat op een zgn. klapijzer (voorkant van de hoef ligt vrij) en er zit een leren zooltje tussen omdat zijn hoefzool nog gevoelig is. Verder krijgt hij drie plakken hooi per dag, 3x een halve schep granenmix en een pavo koek per dag. Dit zal weer wat meer worden als hij meer werk mag gaan doen.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 05:56

loopt ie er beter mee?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:06

Met die ijzers zeer zeker. Voordat hij het ijzer onder had liep ie nog kreupel, het ijzer ging er onder en hij liep prima.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:29

Mijn paard is "herstellende"van hoefbevangenheid. Ze staat nu voor op ijzers die verkeerd om liggen. De nagelgaten zijn aangepast. Bij haar is de hoefwand een stukje weggehaald (ca. 3 cm. van onderen in een halve maan vorm) omdat er zand kwam onder de hoefwand. Morgen worden de ijzers verlegd op dezelfde manier. Ze heeft er geen zool tussen. Ze loopt hier erg goed mee.
Ik voer haar ca. 7,5 kilo hooi van vorig jaar, heel stengelig, af en toe een plakje hooi van dit jaar en verder krijgt ze voer van Dodson and Horrell: Safe en Sound, speciaal voer voor hoefbevangen paarden. Hier krijgt ze ongeveer 600 gram op een dag van. En dan nog 1 pavokoek per dag.
Ik voer haar dus helemaal geen brok of muesli meer omdat daar te veel suikers inzitten en zij insuline ongevoelig is.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:44

Mijn paard heeft allerlei beslagen gehad zoals met pads eronder en een ijzer nach Bolz. Ze kon met alle ijzers niet goed uit de voeten en heeft nu een aan het voorijzer aangepast achterijzer. Dit heeft als voordeel dat de hoef beter kan rollen, dus ze loopt mamkkelijker en een lip voor op de hoef geeft teveel druk op het al pijnlijke hoefbeen. Veel hoefsmeden zeggen dat dit ijzer juiste slecht is doordat de lipen aan de zijkant de bloedtoevoer in de hoef zo tegenhouden en daar door het bewegingsmechanisme belemmert wordt. Maar in dat deel waar de lippen zitten, zit nog geen bwegingsmechanisme. Onze merrie vondt het een verademing en loopt nu weer als vanouds.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:03

Mijn hoefsmid en dierenarts adviseren ijzers zonder lipjes.
Dit blijft net zo goed zitten als met en dan komt er geen druk op de pijnlijke teen.

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:00

wij hebben ook hoefijzers met leertjes echt perfect al heel lang loopt ze goed..!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 00:11

De hoefsmid weet toch ook wel welke ijzers het beste zijn neem ik aan

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 09:27

mijn paard heeft ijzers met dubbele lip en die worden ver onder de hoef gelegt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:48

De mijne loopt nu een jaar op blote voeten
Ze krijgt voornamelijk hooi en een klein beetje gras. Verder voor het lekkere een handje granenmix.

rockdiamant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:28

natural balance ijzers zijn perfect voor hoefbevangen paarden

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 20:48

me smid is geweest, ik vroeg of ik natural balance ijzers mocht voor de 2de keer maar hij wilde zijn hoeven korter dit keer hij stond heel lang op zijn voeten naja het zag er niet uit dat ie 6 weken geleden geweest was, hij was gewoon hoog en lang in vergelijking met zijn achterhoeven , op zijn voorhoef te lang, nu heeft ie zeg maar van maatje 40 naar 36 bekapt en is zijn afwikkeling korter , hoefschoenen aan en hij liep weer perfect.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 23:47

Bij ons op stal hebben we er twee staan, en die lopen beide met klapijzers. Ver onder de hoef gelegd. Zeg maar ten hoogte van waar het hoefbeen zich bevind. En ze lopen er super op. Eentje was al opgegeven, maar deze hobbelt weer lekker!