bult achterkant voorbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kevertje

bult achterkant voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 22:32

hoi,
mijn paard heeft sinds vandaag plotseling een bult aan de achterzijde van haar voorbeen. Er is eigenlijk niets geks gebeurd, het is niet warm en ze loopt ook niet kreupel. Een paar jaar geleden heeft ze aan een ander been een peesblessure gehad (na 9 maanden gelukkig goed genezen), maar dat was toen echt warm en ze liep toen flink kreupel. Ben gezien de plek nu weer bang voor een peesprobleem, maar vind het wel gek dat het been niet warm is en dat ze niet kreupel loopt...
Ga natuurlijk ook de va bellen, maar weten jullie andere oorzaken van zwellingen op die plek? Kunnen bv schieffels daar ook zitten?

Dailonka

Re: bult achterkant voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 10:11

Ik heb exact hetzelfde!
Ze loopt ook niet kreupel, het is niet warm en er is voor zover ik weet niets gebeurd..... Zit ook aan de da te denken...

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 10:24

Ik zou zeker de DA bellen. In een pees zitten niet veel gevoelszenuwen en meestal pas als het peesvlies is geitrriteerd gaan parden kreupel lopen.
Je hebt zoveel verschillende beelden van een peesblessure dat ik altijd ze DA zou bellen bij rare bobbels op de pees.

SuMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:03

Dat ken ik ook bij een paard idd, mligt eraan of de bobbel hard is of zacht, in mijn geval was het een bobbel die vrij groot en zacht wa, dit was in dit geval een vochtophoping en niets ernstigs gelukkig, dit kan door plotselinge temperatuurswisseling zijn.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:44

Een schiefel zit meestal op het droge gedeelte van de benen. In feite is het niets anders dan een bindweefselophoping en deze kunnen in principe over het gehele lichaam voorkomen. Een schiefel ontstaat niet van de een op de andere dag dus lijkt mij niet dat de bult die jij omschrijft een schiefel is. Die bult kan van alles zijn.... Is de dierenarts al geweest? Of is de bult inmiddels al weggetrokken?

kevertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 11:49

bult is wat geslonken maar niet weg. heeft deze week rust gehad, dus nu naar de va. heb met mijn va goede ervaringen met allerlei andere kwalen, maar bij de vorige peesblessure niet (moesten toen 4 wkn 10 min stappen zonder scan vastgesteld, en daarna als het nodig was maar terugkomen... terwijl ik later van anderen hoorden dat er uitgebreid gescand moest worden.....) daarbij heeft ze vorig jaar een peesschede ontsteking gehad, waarbij de va toen zei; gelukkig is het de pees niet want dan is het bij zo'n oudje (18jr) wel afgelopen...geeft niet echt vertrouwen! Daarbij is het een ware ramp om paardje in de trailer te krijgen, pfff al met al zie er echt tegen op, maar moet toch weten hoe het ervoor staat dus we moeten maar even doorzetten...
Met welke dierenartsen in zuid holland hebben jullie goede ervaringen? Heb ook gehoord dat er dierenartsen zij die kunnen komen scannen? iemand hiermee ervaringen?

Dailonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:20

zie mijn vorige bericht.
Ik heb gisteren met dr naar de da geweest voor een scan.
Een peesblessure..... 2 maand boxrust met 2 x per dag 10 min op het harde stappen, afspuiten en insmeren met tendolin. Daarna een maand in een heel klein weitje en dan terug komen voor een scan.
Hij gaf me nu 50-50 of ze de oude werd of niet.....

GA ZSM NAAR DE DA!!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:32

nikkigioa schreef:
Een schiefel zit meestal op het droge gedeelte van de benen. In feite is het niets anders dan een bindweefselophoping en deze kunnen in principe over het gehele lichaam voorkomen. Een schiefel ontstaat niet van de een op de andere dag dus lijkt mij niet dat de bult die jij omschrijft een schiefel is. Die bult kan van alles zijn.... Is de dierenarts al geweest? Of is de bult inmiddels al weggetrokken?

mij is door de DA verteld dat een schieffel een botwoekering is!

de mijne heeft een grote schieffel aan de binnenkant van haar voorbeen.

ze heeft zichzelf aangetikt toen ze drachtig was,en ik haalde haar met een enorm dik been uit de wei.

2mnd later zijn we foto`s wezen maken en toen bleek dat het griffelbeen gebroken was en weer vast zit maar er een flinke schieffel op deze plek zit.

en deze komt daar doordat het botvlies geirriteerd is en daardoor een sein krijg om te groeien.

een bindweefselbobbel kan je bewegen,maar een schieffel is een botwoekering.

zo ziet het er nu uit;

Afbeelding