Hoefzweren voorkomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneAa

Hoefzweren voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 20:41

Mijn paard heeft zo af en toe last van hoefzweren. Dit is echt heel erg vervelend, want elke keer als het weer erg goed gaat met het rijden heeft ze zo ongeveer om het half jaar/jaar weer een hoefsfeer. Opzich is dit na 3 weken helemaal verholpen, maar omdat ze een Engels Volbloed is is ze na die weken heel erg heet en duurd het ook weer enkele weken voor ze weer de oude is met rijden. Al met al gaat er dus weer een flinke tijd overheen.

Wat zou ik er aan kunnen doen dat ze minder last hier van heeft? Of is dit gewoon genetisch bepaald en dat ze hier gevoeliger voor is. Het is trouwens niet altijd dezelfde hoef. Deze keer heeft ze het voor, maar de vorige keer had ze het achter.

edit anya: storende typo veranderd.

Udo2001

Re: Hoefsferen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:51

Hoef zweer is het, zo weet iedereen waar je het over hebt, hihi

missnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:55

Ik heb wel eens gehoord dat paarden op zaagsel er meer last van hebben dan die op stro staan. Je moet ook uitkijken voor (kiezel)steentjes

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 07:14

Udo2001 schreef:
Hoef zweer is het, zo weet iedereen waar je het over hebt, hihi

Oh, sorry

Maar Missnina, mijn paard staat én op houtsnippers én voor de stal (het erf) liggen kleine steentjes, dus dan speelt dat een hele grote rol waarschijnlijk. Maar de andere paarden hebben er nooit last van gehad.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 07:21

Als je paard op ijzers staat zou je er zooltjes onder kunnen laten zetten, sinds mijn paard op wigzolen loopt ivm een blessure een paar jaar geleden heeft hij ook nooit meer een zoolzweer gehad. Je kunt dan gewone rubber zooltjes of leren zooltjes gebruiken. Alleen gaan zooltjes van leer indeuken na een tijdje.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 07:59

mijn paard heeft er momenteel ook last van.
soms kun je er niks aan doen, er zitten kleine scheurtjes in de hoef waar soms vuil in komt en er niet meer uit kan, dat zorgt voor een hoefzweer

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:28

Een hoefzweer ontstaan niet omdat er vuil in kleine scheurtjes komt. Het begint met een kneuzing (bijv. van een steentje) dit kan een ontsteking worden ->=dus hoefzweer.
Mijn paard had het ook heel regelmatig (altijd aan dezelfde voet), maar sinds ze op ijzers staat heeft ze er geen last meer van (knock on woods)
Ik merkte overigens geen verschil met stro, krullen, vlas.
Informeer eens bij je hoefsmid, wat de mogelijkheden zijn om bij jouw paard een hoefzweer te voorkomen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:29

En nog een andere tip: als je paard heet wordt wanneer ze een paar weken niet bereden kan worden, geef haar dan in die tijd minder voer. Met name minder krachtvoer.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:14

kijk goed naar je hoevenkrabber of deze niet puntig gevormd is. Dit kan naast steentjes ed ook een oorzaak zijn.
Wij mochten van onze smid niet meer de hoeven zo vaak uitkrabben (nu nog 1 keer per week), wel iedere dag checken natuurlijk. Maar een beetje modder/zand erin is een mooie beschermlaag tegen die kleine steentjes

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 13:28

Ragne schreef:
kijk goed naar je hoevenkrabber of deze niet puntig gevormd is. Dit kan naast steentjes ed ook een oorzaak zijn.
Wij mochten van onze smid niet meer de hoeven zo vaak uitkrabben (nu nog 1 keer per week), wel iedere dag checken natuurlijk. Maar een beetje modder/zand erin is een mooie beschermlaag tegen die kleine steentjes

Hier zit wel wat in Ik krap ze om eerlijk te zijn altijd voor het rijden uit en na de tijd check ik ze even, maar omdat ze dan zo vol met modder zitten ga ik er toch altijd even langs. Ik dacht eigenlijk dat het goed was wat ik deed, maar ik heb er nog nooit zo over nagedacht

Verder bedankt allemaal voor de tips, ik zal er wat mee gaan doen

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:49

Ragne schreef:

Helemaal mee eens ragne
Doordat je zo grondig de hoeven schoonmaakt , haal je ook een beschermlaagje weg . ik kijk wel altijd de hoeven na of er geen houtsnippers vast zitten tussen de straal,maar een beetje zand of modder laat ik gewoon zitten.