buikpijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

venga

buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 18:29

Vrijdagavond had Venga buikpijn, maar hierbij had ze geen echte kolieksymptomen (voor zover ik die ken als liggen, rollen en kijken naar de buik. Dit deed ze dus allemaal niet).
Ze stond wel een beetje suffig in de wei, een beetje lusteloos. Haar vacht was minder mooi dan anders. Vooral als ze in beweging kwam (aanstappen vanuit halthouden) verkrampte ze, haar hoofd/hals gestrekt en haar rug gebold. Het liefst liep ze dan weer achteruit, en dan zag je het binnen een paar tellen wegtrekken. We hebben hier vrijdag een homeopaat voor gebeld die haar op afstand zou behandelen. Ze mestte in elk geval wel, dit zag er normaal uit en ze had ook een normale eetlust.
Zaterdag kwam ze al een heel stuk fitter over, maar de klachten waren er nog steeds. Nu de dierenarts gebeld, die gelukkig aangaf dat het niet om een ernstige vorm van koliek ging, krampen in de darmen. Hij heeft haar onderzocht en temperatuur, hartslag en het roze van de ogen waren goed. Hij heeft haar een spuit gegeven en dat zou alles een beetje tot rust brengen. Gisteren heeft ze verder geen eten meer gehad, vanmorgen een halve portie en vanavond weer een gewone portie. Wat de oorzaak kon zijn, wist hij niet. Hij gaf een voorbeeld van koud gras als de paarden 's morgens al vroeg de wei in gaan, maar Venga gaat meestal pas tegen het middaguur.

We gaan haar nu in elk geval lijnzaad voeren om een beschermlaagje in de darmen te brengen.

Gelukkig gaat het nu een stuk beter, maar toch vind ik het niet prettig niet te weten waar het vandaan komt. Herkent iemand deze symptomen misschien? En zijn er nog meer tips voor een goede werking van het maag-darmkanaal?

tamary

Re: buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:47

De heftigheid van de symptomen hangt ook van het karakter van het paard af, dat die hier minimaal waren zegt dus niet alles.
Koliek kan vele oorzaken hebben, verandering in werk of voer, iets verkeerd gegeten, misschien heeft iemand haar iets gevoerd? Ook wormen, of stress kunnen de oorzaak zijn.

Voor een goede werking van de darmen helpt in elk geval zemelen (let dan wel op je calcium fosfor verhouding), veel arm ruwvoer, hooi eventueel vermengt met stro en veel rustige beweging op wei of paddock.

Lijnzaad moet je niet te vaak voeren, het laagje dat je daarmee in de darmen aanbrengt belemmerd ook de opname van vitaminen en mineralen.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 20:27

Dank je voor je reactie Tamary, heb ik weer iets van opgestoken! Verder niemand tips of ervaringen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:04

je hoort het vaak dat in deze tijd van het jaar de paarden koliekerig zijn.

vaak komt het van het gras, er staat minder, t is behoorlijk nat nu( er blijft veel dauw op liggen)
sommige dieren zijn daar wat gevoelig voor, ook overgang naar het hooi toe kan wel problemen geven, daarom altijd rustig aan opbouwen met de voeding, paardjes moeten er vaak even aan wennen.

kou kan een oorzaak zijn, evenals erg kort gras waardoor de paarden wat meer zand binnekrijgen wat in de weg kan gaan zitten, goed lang hooi geven ,dan komt dat zand er ook wel weer uit.
blijf ook zorgen voor voldoende beweging, dat brengt de darmen op gang( dan bedoel ik de paarden die al veel op stal staan nu)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:15

Bij de da zijn ook korrels verkrijgbaar die voor een betere spijsvertering e.d. zorgen. Je kunt dit vergelijken met Yakult. Sorry maar ik weet werkelijk niet meer hoe dit heet.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:25

Vrijdagavond had Venga buikpijn, maar hierbij had ze geen echte kolieksymptomen (voor zover ik die ken als liggen, rollen en kijken naar de buik. Dit deed ze dus allemaal niet).

Dit is een grote fout van mensen, mensen denken dat koliek alleen betekend liggen/rollen enz. Maar mijn fries heeft heel vaak koliek en hij heeft nog nooit gerold (gelukkig). Hij ligt gewoon heel rustig of hij staat er een beetje duf bij, niet eten enz. Veel mensen denken dat het dan wel meevalt maar ook als paarden weinig laten merken kan het ernstig zijn! Wij bellen dan ook altijd bij elk symptoom de dierenarts omdat het altijd veel erger kan zijn dan een paard laat merken. Mijn shetlander daarin tegen die gaat als een gek rollen als ze koliek heeft dit is link doordat de darmen dan in de knoop kunnen raken. Maar elk paard is met koliek anders.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:32

ik ken een paardje dat als hij koliek heeft alleen heel erg staat te trillen...

mijn eigen pony heeft ooit kramp koliek gehad en keek niet naar zijn buik, willde ook niet rollen maar was erg onrustig, het zag eruit alsof hij heel erg bang was van iets, maar bleek dus koliek te zijn...

t is maar net hoe je dier met de pijn omgaat....

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:38

ellepel schreef:
ik ken een paardje dat als hij koliek heeft alleen heel erg staat te trillen...

mijn eigen pony heeft ooit kramp koliek gehad en keek niet naar zijn buik, willde ook niet rollen maar was erg onrustig, het zag eruit alsof hij heel erg bang was van iets, maar bleek dus koliek te zijn...

t is maar net hoe je dier met de pijn omgaat....

Indd.

Mijn paard had laatst koliek en was ie alleen heel onrustig met zn staart, we dachtten dat het door de vliegen kwam maar dat was dus niet zo echt heel raar....

venga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 16:04

Akelig allemaal, hoor! Pijn is maar een naar iets voor paarden.
Ik ben blij dat Venga inmiddels weer goed is, maar vergeleken bij de rest van de stal is zij heel gevoelig in haar buik, en dat heeft ze vorig najaar en nu dus laten zien...