Kreupel door hengstigheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Kreupel door hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 10:43

Als mijn paard niet lekker loopt dan beschermt ze zichzelf door langzamer te lopen. Pas had ze een blessure aan haar achterbenen (vocht/overbelast) na 2 weken rust liep ze niet meer kreupel en nu is bijna alle vocht weer weg. Mocht weer rustig aan beginnen met opbouwen en nu ben ik weer ruim 2 weken aan het rijden/longeren. Rustig aan, longeren max 20 minuten in en uit stappen rechtuit en rijden zo'n 30 minuten. Eergister zat er iemand anders op die ze niet helemaal lekker vond lopen maar ik dacht zelf dat ze gewoon onder haar tempo liep. Doet ze namelijk ook om onder werk uit te komen soms of om iemand uit te proberen. Maar gister buiten op de weg maakten we op de terugweg een drafje normaal is ze heel snel maar nu sleepte ze met haar achterbenen Hoorde haar hoeven over de straat slepen. Nu viel mij gister wel op dat ze heeeel hengstig was. Er stond een ruin naast haar heel de week en die hadden we voor het eerst er bij gezet. Zette haar erbij en hup hij sprong er meerdere malen op. Zal ze ook kreupel kunnen lijken door haar erge hengstigheid? Want van het bespringen kan het denk ik niet zijn (ok beter worden zal het er niet door worden maar ja sta in pension) want de dag ervoor twijfelden we ook al aan haar lopen maar toen stond ze nog apart.

heleenxx

Re: Kreupel door hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:46

Er is zeker een verband tussen hengstigheidsproblemen en kreupelheid.
Uit je verhaal vermoed ik dat je paard last van blokkades in zijn rug heeft. Vanuit die rug worden ook de eierstokken beinvloed. Als het daar dan geblokkeerd zit, raakt dat ontregelt. Ook zal het paard zijn achterbenen minder goed kunnen onderbrengen en minder graag willen lopen.
Een osteopaat zou je paard heel goed kunnen helpen, ik zou hem zeker laten nakijken.

Horse_

Re: Kreupel door hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 20:22

Mijn paard is onder behandeling (geweest) door een fysioterapeute waarvan ik nog steeds iedere week les van krijg. Ze heeft in het verleden last gehad van scheefheid, nek en rug soms heeft ze idd weer een kleine terugval maar die link had ik iig nog niet gezien Zal haar morgen eens bellen. Vond het gewoon zo toevallig dat ze en hengstig is en zo met haar benen sleept. Echt kreupel lopen is het niet. Je hoort gewoon haar hoeven over de grond slepen en vorige week nu dat ik terugdenk was ze ook 'lastig' bij de smid en met longeren wat glibberig. Ze heeft al eerder zo met haar benen gesleepd dus achteraf was ze misschien toen ook hengstig ook al waren haar benen toen ook overbelast.