Kroonranden bijten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kath_

Kroonranden bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 10:25

De laatste tijd valt het me op, dat mijn paard zich heel vaak 'jeukt' aan der kroonranden.
Dit doet ze bij alle hoeven, en ze bijt behoorlijk hard.. echt precies op die overgang been/hoef..

Ze heeft best vaak ''jeuk'' overal helemaal als ze een deken opheeft.. maar dit heb ik er nog nooit zien doen, en ik vroeg me af of dit misschien een te kort is aan iets?

Ik wist overigens niet of dit hier hoort, of op medisch..

Lusitana

Re: Kroonranden bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:47

Het kan ook zijn dat ze geen jeuk heeft maar pijn. Bv van opkomende overhoef.
Maar het is logischer dat ze bv gewoon geirriteerde kroonranden heeft door hoefolie/vet, gebruik je dat?
Waarom heeft ze jeuk als ze een deken op heeft, wordt ze gewoon te warm? Waarom heeft ze een dek? Is ze geschoren? Of is ze wellicht allergisch voor iets waarmee de deken behandeld is?
Zijn er schilvertjes?
Te korten van mineralen of vitaminen enzo uit zich in dingen als stijfheid of wankelheid, likken aan dingen, mest eten.
Bijten aan zichzelf is meestal omdat de jeuk niet te harden is (bij zomer exzeem bv, of allergie voor bepaalde middelen) of als nerveuse tik.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 10:54

ik gebruik af en toe hoef vet ja.. maar dat gebruik ik al 2 jaar.. lijkt me sterk dat ze er dan nu opeens last van krijgt. (En niet 2 jaar al hetzelfde potje ) Plus dat ik het niet pas op heb gedaan..

Ze heeft een dek omdat ze anders teddy beer wordt, en ze heeft gewoon een hekel aan dekens als ze het ook te warm heeft wordt ie eraf gesloopt.. En ze heeft altijd jeuk, ook als ze gen deken op heeft, ze is behoorlijk gevoelig voor van alles en nog wat, ze zwiept ook non stop met der staart..
Ze heeft verder geen schilfertjes, en ze bijt zichzelf ook niet echt, maar ze gebruikt der tanden wel..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:02

Ik zou die jeuk dan nader laten ondezoeken, kan bv een eiwitprobleem zijn. Wat voer je haar?
En ja, allergie voor hetzelfde kan ineens na een paar jaar optreden hoor! Ze bouwen dat op.
Maar omdat ze overall een jeukerig paard is, denk ik aan een stofwisselingsprobleem. Bloed na laten kijken kan misschien opheldering geven.
En ik denk dat het echt op medisch hoort, misschien een mod inseinen?

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 11:06

maar ze is al 2 jaar jeukerig.. tenminste zolang ik der ken..
Dingen die ik van der oude eigenaren mee heb 'gehad' is dat ze erg gevoelig is. Dus als je zweet op er hoofd laat zitten krijgt ze plekjes ed. Ze heeft ook altijd singels wondjes.. of noujah plekjes zonder haar. (Maakt niet uit wat voor singel, heb alle soorten al geporbeerd, en singel bontjes werken ook niet )
Dus ik ga er gewoon van uit dat ze extra gevoelig is..

En ik zal een mod inschakelen..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:09

verplaatst naar medisch

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:37

Spuit je haar af/douche je haar na het rijden om al het zweet te verwijderen?
Heb je wel eens een shampoo tegen jeuk geprobeerd?

Dat ze het altijd heeft gehad, wil niet zeggen dat het dan geen stofwisselingsprobleem is, dat kan ze ook gewoon altijd gehad hebben. Maar ik ken die overgevoeligheid wel, vooral bij Engels Volbloeds. Ik hoop dat je meer reacties krijgt van meedenkers...

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 19:04

Ik spuit der wel af ja na het rijden, maar met dit weer niet meer.. we hebben geen warm water en het waait er ongeveer altijd.. Der benen spuit ik wel regelmatig af, was ze niet elke week..
En shampoo tegen jeuk heb ik nooit geprobeerd, want echt heel erg jeukt ze ook niet, maar wel meer dan haar buur paarden bijv.

En ik hoop ook op meer reacties..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:19

Staat ze in de wei? Ik heb wel eens gehoord dat er een soort van beestjes in het gras kunnen zitten die deze klachten veroorzaken.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 16:10

ja ze staat van 'sochtends 8 tot smiddags 4 ongeveer op het land..
Vertel is wat meer erover?