en nog eens dikke benen, maar tot over het sprongewricht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rina

en nog eens dikke benen, maar tot over het sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 23:52

ik sta eigenlijk een beetje voor een raadsel. mijn 2.5 jarige, die gewoon overdag op het land loopt (en nog niet gereden word ). heeft sinds 2 dagen een paar olifantspoten om U tegen te zeggen.

echt dik van de kroonrand tot boven het spronggewricht. en 1 voorbeen is de pijp ook wat van opgelopen.

heeft een van jullie dit ooit wel eens meegemaakt??? en wat was bij jullie de oorzaak. ik heb zoiets van kan eiwitten zijn (ze gaat morgen op de paddoc, kijken of het morgenavond beter is dan) ben ook al aan het afspuiten. zo niet bel ik maandag de DA. maar ik snap em effe niet neer. ze is net als altijd, dus geen koorts, geen rare ontlasting, niet hangerig of wat dan ook. nee dr normale zelf, alleen die benen die zijn zo dik.

zal morgen eens foto's maken en plaatsen.

Babootje

Re: en nog eens dikke benen, maar tot over het sprongewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 08:49

Kan ook een virus zijn. Ik heb zelf een paard gehad met soortgelijke verschijnselen.
Die had ineens een mega dik (voor)been. Zo dik en warm dat je meteen dacht aan een peesblessure of zo. Maar toen begon ook het andere been en uiteindelijk zijn alle 4 de benen (om beurten) zo dik geweest. Daarna kregen nog meer paarden op stal het en ook hoorde ik een soortgelijk verhaal bij een andere stal. Het paard was verder niet ziek.
Ze kreeg vochtafdrijvers van de DA voorgeschreven.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 08:52

Mijn paard heeft zoiets 2 jaar geleden gehad van een teveel aan eiwit uit het kuilgras. Bij haar waren de benen echt dik tot in haar billen. De dierenarts kwam haar toen 8 dagen lang spuiten om het vocht af te drijven en om haar koorts te laten zakken. Zij had er namelijk koort bij gekregen na 2 dagen.

Prisca blijkt dus allergisch te zijn voor eiwitrijk kuilgras. Ze krijgt nu dan ook natgemaakt hooi. (is ook allergisch voor stof)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:25

Een plotseling dik been kan Einschuss zijn. Maar daar zijn ze meestal wel goed beroerd van, is flink pijnlijk, vaak ook koorts. Dus dat zal het wel niet zijn... Dat is overigens wel een spoedgeval voor de DA!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 17:40

ik heb idd ook al aan einschuss gedacht. het gekke is dat ze de beide achterbenen dik heeft en voor 1 been. en van hetgene wat ik over einschuss gelezen heb is dat meestal toch maar aan 1 been. plus dat ze dan idd goed ziek zijn. maar ze is niet hangerig of beroerd of zo. ze vreet net als normaal heeft wel iets verhoging (38 graden).

het is ook niet helemaal van de ene op de andere dag dik geworden, heb me vannacht helemaal gek liggen te bedenken, en een dagje van te voren waren ze al ietsje dikker dan normaal. alleen nu dan 3 dagen geleden waren ze smorgens ineens giga dik.

hier de foto's die ik vanmiddag heb gemaakt, ze heeft vandaag op een paddoc gestaan en de benen zijn wat minder dik geworden. ik heb de benen nogmaals helemaal afgespeurd en vond een klein scheurtje in 1 van de hoeven achter (ontsteking in de hoef???) en toch ook op beide benen een iets wat lijkt op een wondje (toch die einschuss??)

ik laat morgen toch de DA komen, ben hier niet gerust over.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:04

Oh dat is geen einschuss hoor, dat is véél dikker!

Ik zou toch eerder denken aan een virusje, ook gezien de verhoging. Even de DA laten kijken kan zeker geen kwaad.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 20:13

oke dank je voor dat geruststellende antwoord. maar idd morgen bel ik de da dat ie toch even moet komen kijken. want er moet toch iets aan de hand zijn. der benen waren wel al een stuk minder dik vandaag.