Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Arnoud schreef:Ik weet niet of de hoeven ook makkelijk brokkelig zijn, maar zachte hoeven zijn vaak, net zoals zachte nagels bij de mens, een teken van te weinig of te kort aan Biotine. Dit kun je bijvoeren. Ook kun je de hoeven insmeren met een voedende en verzorgende zalf. Hoefvet en hoefteer stoten water af, waardoor hoeven droog en brokkelig worden.
alano schreef:bedankt voor je reactie! ik ben niet zo voor teren. als het niet weggaat met het uitproberen dan ga ik toch even langs de dierenarts.
Riant schreef:Als je paard bekapt is en je laat die stukken hoef liggen ,als je dan na een dag die stukken hoef weer bekijkt is het vocht er merendeels uit en zijn dan ook harder geworden.Dus als je teert word de laag waar je dan teer heb gesmeert ook droger en dus ook harder.droger betekent meestal ook harder.Je paard kan gewoon gevoelige voeten hebben, maar ik vind in princite dat je paard niet kreupel mag zijn nadat de smid is geweest. Ik zou het ook even aan de smid vragen.
De staal bijsnijdn is ook niet supernoodzakelijk dus je kan de smid vragen van de straal af te blijven.
Ik ben ook geen fan van teren want het sluit de voet af, het droogt wel maar het de voet wordt er niet harder van, dat lijkt alleen maar zo omdat het droger wordt.
Je kan eventueel biotine voeren maar het resultaat daarvan duurt lang en is ook niet altijd even denderend.
Ik zou met de smid overleggen, en anders eens de mening van een andere smid vragen.
Riant schreef:zoveel mensen ,zoveel meningen.Gelukkig kijk ik er anders tegenaan,mijn klanten zijn altijd zeer tevreden met mijn tips.En hier wou ik het bij laten want het is geen topic over het goede of slechte van het teren bij de hoevenDroger lijkt wel harder maar je wil juist geen droge harde hoef je wil een elastische harde hoef. Als jij een door uit te drugen hardere voeten wil krijgen dan krijg je ook sneller scheuren en slechte hoornkwaliteit.
Mijn hoefsmid raad zelfs af om teer te gebruiken. Het is goor spul en de hoef wordt er niet beter van.