bodemgevoeligheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alano

bodemgevoeligheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 18:37

hoi,

ik heb een paard en die staat sinds 4 maanden zonder voor en achterijzers. elke keer dat hij naar de hoefsmid is geweest loopt hij op steentjes gevoelig (door voor been zakken, alleen op hobbelig beton)en in de bak de eerste 3 dagen onregelmatig, na anderhalve week heeft hij bijna geen last meer. hij heeft het ook als alleen de straal bijgesneden word.
op asvalt heeft hij het niet, alleen op steentjes. (alleen in zijn voorhoeven) er zitten geen steentjes in de hoeven of andere rare dingen. (hij is gekeurd op de foto en door de dierenarts, 5 maanden geleden)
heeft iemand hier ervaring mee of advies?
alvast bedankt!

groetjes

briandylan

Re: bodemgevoeligheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:04

Jou paard heeft waarschijnlijk gewoon wat gevoeligere voeten.Ik ben zelf ook smid en maak dit vaker mee.Het kan door de straal komen maar ook van de zool of de hoefwand.Bij sommige paarden kan je het bijna niet voorkomen dat ze na het bekappen wat gevoeliger lopen,let er wel op dat dit beperkt blijft.Je kan ook samen met je hoefsmid kijken waar de gevoeligheid vandaan komt,door bijvoorbeeld steeds bij het bekappen of een keer de stralen in tact te laten is het nog niet weg dan een keer niet de zolen uitlaten snijden.Je kan wel na het bekappen de hoeven even in smeren met hoefteer.Dit zorgt ervoor dat de hoeven wat sneller harder worden na het bekappen.

groetjes monique

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 19:41

bedankt voor je reactie! ik ben niet zo voor teren. als het niet weggaat met het uitproberen dan ga ik toch even langs de dierenarts.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:38

Ik weet niet of de hoeven ook makkelijk brokkelig zijn, maar zachte hoeven zijn vaak, net zoals zachte nagels bij de mens, een teken van te weinig of te kort aan Biotine. Dit kun je bijvoeren. Ook kun je de hoeven insmeren met een voedende en verzorgende zalf. Hoefvet en hoefteer stoten water af, waardoor hoeven droog en brokkelig worden.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 21:45

de hoeven zijn goed hard en scheuren ook bijna niet. ik smeer ze wel eens in met hoefvocht.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:13

Arnoud schreef:
Ik weet niet of de hoeven ook makkelijk brokkelig zijn, maar zachte hoeven zijn vaak, net zoals zachte nagels bij de mens, een teken van te weinig of te kort aan Biotine. Dit kun je bijvoeren. Ook kun je de hoeven insmeren met een voedende en verzorgende zalf. Hoefvet en hoefteer stoten water af, waardoor hoeven droog en brokkelig worden.

Als je hoeven teer gebruikt neem ik aan dat je dat niet aan de buitenkant op de hoefwand smeert ,maar alleen op de zool,dus dan kan de hoefwand gewoon vocht op nemen.En als je vet gebruikt is het belangrijk dat je eerst zorgt dat de hoef goed nat is geweest en dan vet ,op deze manier sluit je namelijk ook het vocht op wat dan heeft in kunnen trekken in de hoef.En teer kan je gewoon zonder problemen gebruiken als je paard maar goede stralen heeft want als hij slechte stralen heeft kunnen ontstekingen zich een weg naar ergens boven in de hoeven banen,en bijvoorbeeld in de koot uitbreken.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:17

alano schreef:
bedankt voor je reactie! ik ben niet zo voor teren. als het niet weggaat met het uitproberen dan ga ik toch even langs de dierenarts.

Denk alleen dat een dierenarts je toch weer terug verwijst naar een hoefsmid en vaak adviseren die dan dat er weer hoefijzers onder moeten,ben zelf ook een (traditionele )hoefsmid maar vind dat er vaak te gauw naar die oplossing word overgegaan.Dat je tegen teren bent is je goed recht maar teren kan bij goed gebruik echt geen kwaad.maar suc6 ermee en hoop dat je tot een goede oplossing komt.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 14:58

bedankt. mijn paard heeft in zijn voorhoeven slechte stralen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:41

Je paard kan gewoon gevoelige voeten hebben, maar ik vind in princite dat je paard niet kreupel mag zijn nadat de smid is geweest. Ik zou het ook even aan de smid vragen.
De staal bijsnijdn is ook niet supernoodzakelijk dus je kan de smid vragen van de straal af te blijven.

Ik ben ook geen fan van teren want het sluit de voet af, het droogt wel maar het de voet wordt er niet harder van, dat lijkt alleen maar zo omdat het droger wordt.
Je kan eventueel biotine voeren maar het resultaat daarvan duurt lang en is ook niet altijd even denderend.

Ik zou met de smid overleggen, en anders eens de mening van een andere smid vragen.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 15:45

ok bedankt voor je reactie, ik zal met mijn smid overleggen.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:45

Riant schreef:
Je paard kan gewoon gevoelige voeten hebben, maar ik vind in princite dat je paard niet kreupel mag zijn nadat de smid is geweest. Ik zou het ook even aan de smid vragen.
De staal bijsnijdn is ook niet supernoodzakelijk dus je kan de smid vragen van de straal af te blijven.

Ik ben ook geen fan van teren want het sluit de voet af, het droogt wel maar het de voet wordt er niet harder van, dat lijkt alleen maar zo omdat het droger wordt.
Je kan eventueel biotine voeren maar het resultaat daarvan duurt lang en is ook niet altijd even denderend.

Ik zou met de smid overleggen, en anders eens de mening van een andere smid vragen.
Als je paard bekapt is en je laat die stukken hoef liggen ,als je dan na een dag die stukken hoef weer bekijkt is het vocht er merendeels uit en zijn dan ook harder geworden.Dus als je teert word de laag waar je dan teer heb gesmeert ook droger en dus ook harder.droger betekent meestal ook harder.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:59

Biotine werkt voornamelijk voor brokkelhoeven. Het harder worden van de zolen en dus het verminderen van de gevoeligheid is een combi van tijd, eelt kweken (net als je bij jezelf zou moeten doen als je op blote voeten zou gaan lopen), goed bekappen en de juiste hoeveelheden vitaminen, mineralen etc. Belangrijk zijn in elk geval : koper, zink, methionine (essentieel amonizuur dat bv in zeewier zit), omega vetzuren 3,6,9 in de juiste verhoudingen, dit zit bv in lijnzon of omega olie.

In de combinatie zeewier en lijnzon of omegaolie zitten deze stoffen allemaal.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 18:11

hij krijgt voldoende vitaminen en alles erbij. dus dan zou het na een tijdje over moeten zijn?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:31

Reken maar op ongeveer een jaar, mits er goed bekapt wordt.
Ik weet niet wat je aan vitaminen, etc. voert, maar kijk op de verpakking wat er precies in zit van het opgegeven lijstje.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 19:04

ik heb van de dierenarts equitop forte gekregen en vanaf volgende week gaat hij op n.a.f. compleet plus ofzo.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:33

Droger lijkt wel harder maar je wil juist geen droge harde hoef je wil een elastische harde hoef. Als jij een door uit te drugen hardere voeten wil krijgen dan krijg je ook sneller scheuren en slechte hoornkwaliteit.

Mijn hoefsmid raad zelfs af om teer te gebruiken. Het is goor spul en de hoef wordt er niet beter van.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:06

Riant schreef:
Droger lijkt wel harder maar je wil juist geen droge harde hoef je wil een elastische harde hoef. Als jij een door uit te drugen hardere voeten wil krijgen dan krijg je ook sneller scheuren en slechte hoornkwaliteit.

Mijn hoefsmid raad zelfs af om teer te gebruiken. Het is goor spul en de hoef wordt er niet beter van.
zoveel mensen ,zoveel meningen.Gelukkig kijk ik er anders tegenaan,mijn klanten zijn altijd zeer tevreden met mijn tips.En hier wou ik het bij laten want het is geen topic over het goede of slechte van het teren bij de hoeven