mijn paard heeft op zijn rug kleine bultjes zitten, net onder het zadel. ik heb de veearts er bij gehad en die vertelde dat het ontstekingen waren.
hij vertelde dat het waarschijnlijk komt doordat een sjabrak dubbel heeft gezeten onder het zadel en dat het is gaan irriteren op de rug?????
hij heeft mij een zalf gegeven (hydrocortisonderm) die ontstekingsremmend werkt.
ik heb ook op advies van de veearts een schapenbonte sjabrak gekocht om onder het zadel te leggen. ik weet zeker dat mijn zadel goed past want het zijn geen drukplekken.
heeft iemand ervaring met zulke bultjes onder het zadel en wat heb je er aangedaan?
Ja rose heeft ook vage bultjes,en ook onder het zadel. Ik heb een zadel maker er naar laten kijken en die kon mij vertellen, dat het vet bultjes waren.
Het doet rose geen pijn,het gaat niet stuk,en er zitten ook geen witte haren op,geen korstje of schilfers echt helemaal niets.
Mijn instructrice vertelde ook al dat het vet bultjes zijn.
Het zijn meestal ontstoken talgkliertjes, hebben ze nu met verharen meer last van. Vaak een schoon chabrak opdoen en het zadel goed van voor naar achteren schuiven, zodat je niet tegen de haren in schuift. De zalf kan goed werken maar ook averechts. Als de haren gaan plakken van de zalf lijkt me ook niet goed
ik heb ook al aan vetbultjes gedacht, maar ik probeer die zalf en dan zie ik wel. mijn paard heeft er geen last van en geeft ook geen pijn aan als je er op drukt.
Leg er i.pv. een bontje maar een Equestrian Flex pad onder. Kost wel wat maar je merkt het wel aan de rug van je paard. http://www.flexquality.nl/default.html