Stembandverlamming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morhwen

Stembandverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 10:03

Ik zie wel eens paarden of pony's te koop waarbij staat "lichte vorm van stembandverlamming". Wat betekent dit eigenlijk?

littleroosie

Re: Stembandverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:13

De term hiervoor is Cornage, als je hiermee op google gaat zoeken zal je waarschijnlijk het 1 en ander er over vinden.

Ik zal vertellen wat ik er over weet. Een paard heeft 2 stembanden, bij cornage is vaak de linker stemband verlamd. Hierdoor zit deze voor een deel dicht. Wanneer een paard in actie adem haalt kan deze een piepend geluid maken, ook kan het paard een minder goee conditie hebben.

Een paard kan hieraan geoppereerd worden, maar na de 2 bovenste dingen is het niet schadelijk voor t paard.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 23:44

cornage kan eigenlijk niet veel kwaad er zijn zat die internationaal lopen met cornage alleen in sporten met lange afstanden zoals de cross word het wel een probleem maar opereren is hiervoor een optie

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 09:25

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik dacht dat het iets te maken had met het niet kunnen hinniken En vond het vreemd om dat in een advertentie te vermelden, maar nu snap ik het.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:39

Toch kan cornage wel een aardige aanslag doen op de conditie van het paard, maar dat hangt af van de mate hoe erg t is.