Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quinoa

Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 08:57

Op welke leeftijd hebben jullie je hengst laten castreren?

Jaan81

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:02

Ik heb in de boeken gelezen, dat het normaal is, om je hengst in zijn eerste lente te castreren.
Hoe anger je hem hengst laat, hoe meer hij nog uit kan groeien. Als je hem dus heel jong castreert, gebeurt dat veel minder.
Wij laten ons hengstveulen aankomend voorjaar castreren. Dan is ie bijna een jaar oud.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 12:37

Nou die van mij heeft z'n eerste lente al gehad, hij is van mei 2004, nou ja dan maar de tweede lente. Ik wil hem in ieder geval wel gecastreerd hebben voor z'n derde jaar.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:38

Apollo is gecastreerd toen ie 1 werd, in maart 1996 is dat geweest.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:07

Ik vind persoonlijk in zijn eerste lente nogal jong, ik zou ze meer tijd geven om uit te groeien, anders loop je het risico dat je een nogal schriele ruin overhoudt. Ik zou zeggen als ze 2.5 zijn; vaak is het hengstengedrag dan nog in de hand te houden en zijn ze net wat volwassener. In het voorjaar is wel een goed idee, er zijn dan nog weinig vliegen die een infectie kunnen veroorzaken en je kunt ze op de wei laten castreren en daarna lekker buiten laten lopen.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:18

Wij hebben dat gedaan toen hij 2,5 jaar was. Het is zowiezo beter als ze in een kudde opgroeien, als je de mogelijkheid hebt om ze als hengsten bij elkaar te zetten is dat heel goed. Het paard groeit goed uit en je hebt er toch geen last van, in een kudde.
Als hij bij je thuis staat of in een pensionstal zonder andere hengsten, zou ik het sneller doen, dan kan ie lekker bij andere paarden samen staan. Het kuddegedrag moet bij een jong paard altijd voor gaan vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 00:09

Hoe jonger ze zijn, hoe minder risico je hebt dat het misgaat. Vooral als je staand castreert.

Zelf heb ik mijn paard op 2,5 jarige leeftijd gecastreerd.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 00:28

Die van mij is met 22 maanden gecastreerd. Hij was voor de eigenaren van de stal ook te gevaarlijk. Ik heb er echt geen spijt van gehad. Zelf merk ik niet echt veel verschilen hij is i.p.v. ieler net voller geworden. Maar dat kan ook aan de andere zaken gelegen hebben

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 01:35

ik vindt zelf een jaar veel te vroeg vaak zijn de ballen nog niet goed gedaalt ik castreer ze ook tussen 2 a 3 jaar oud maar ook weleens later...vorig jaar een 5 jarige hengst laten castreren...kan je toch wat beter verkopen als sportpony. heb zelfs een volbloed hengst van 10 die hengst is een geweldige schat...

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 08:42

wij hebben onze pony's laten castreren op 3 en vier jaar
we zijn nu zes weken verder en onderhand zijn ze al een heel stuk van hun hengstenmanieren kwijt en merk je niet eens dat ze nu pas gecastreerd zijn

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 08:50

Ik denk dat ik dat ook maar ga doen, als hij zo'n 2 a 2,5 jaar oud is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 08:50

Die van mij heb ik ook met een jaar gecastreerd.

De da die ik heb is daar ook voorstander van.

Veel minder last volgens hem, omdat het allemaal nog kleiner, minder ontwikkeld is.
Minder kans op ongelukken in de wei, omdat een hengst door de draad gaat richting merrie, want dat zag hij toch regelmatig.
En ook vond hij niet iedereen geschikt voor een hengst en had zo in zijn loopbaan ook al heel wat rotknollen gezien wat zeker minder was geweest zonder dominant hengsten gedrag.

Op de vraag hoe ze uitgroeien was zijn mening dat ook vroeg gecastreerde mooi uitgroeien.
En voor sommige dingen heb je continue aanmaak nodig van de hengsten hormomen, dus dat verdwijnt ook als je hem met de 3 castreerd.

Zelf ken ik ook verschillende jong gecastreerde paarden, die toen ze 3 waren ook erg mooi waren.

Ik zou het dus zo weer opnieuw doen
In de lente dat ze 1 zijn, liggend in de wei.
Beviel me erg goed

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 08:55

Ik las toevallig gisteren in de BIT een artikel over hengsten en ruinen. De DA daarin raadde ook aan om ze te laten castreren rondom hun eerste jaar. Dan had het de minste nadelige gevolgen met hormonen en dat soort dingen.

Zelf heb ik een merrie, dus kan ik niet mee praten over eigen paarden...

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 09:05

je moet je paard nooit te vroeg laten castreren.. pas met anderhalf ong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 09:11

onderbouwing?
waarom?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:03

Apollo is toch een hele fikse ruin uitgegroeid met een stokmaat van 1m80/1m83 en aardig grof gebouwd. Ik zag er totaal geen gevolgen van dat ik 'm met 1 jaar heb laten castreren... Qua gedrag hoefde het niet, ik kon 'm wel aan als 11-jarig meisje, maar anderen hadden er toch flinke problemen mee In ieder geval, ik heb 'm nadat ie afgespeend en gecastreerd was (half jaar weggeweest) weer bij zijn mams in de wei gezet, op het afspeenadres liepen er ook merries in de groep. Dat is simpelweg een risico dat ik niet wil nemen met een jonge hengst... De castratiewond (staand gebeurd trouwens, in maart dus ook weinig insecten) is ook heel netjes en snel genezen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:20

Wat betreft groei / ontwikkelen bij castreren: Vroeg castreren (met 1 jaar dus) heeft juist tot gevolg dat je paard hoger wordt dan wanneer je laat (met 3 jaar) castreert. Bij ruinen sluiten de groeischijven van de botten zich namelijk later.

Een volwassen hengst is in het algemeen dan ook vierkant (even hoog als lang) een merrie 'langrechthoekig', maw langer dan hoog, en een ruin is 'hoogrechthoekig': hoger dan lang. Eea ontstaat dus oiv geslachtshormonen (of het gebrek eraan).

Alleen zal vroeg castreren tot gevolg hebben dat zich geen hengstennek ontwikkeld. Voor overige spierontwikkeling is er nauwelijks verschil tussen ruinen en hengsten, onafhankelijk van het tijdstip van castreren.

Met ongeveer 1 jaar castreren bij vroeg geboren veulens (tot mei/juni zeg maar) is prima, bij zomer- of herfstveulens is het logischer het in het vroege voorjaar van het 2e jaar te doen, als ze dus 1,5 of iets ouder zijn. Dit omdat er in de zomer en het najaar meer vliegen zijn, dus castreren doe je bij voorkeur zo'n beetje eind april, wanneer ze wel meteen de wei in kunnen, maar er nog niet zoveel vliegen zijn en vóór de leeftijd van 9 maanden castreren dan wel weer erg vroeg is.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:56

Ik ga dit topic eens volgen, heb zelf een hengstje van bijna 7 maanden op dit moment en ik zat ook met wanneer is het nu het beste om te castreren.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:43

er zijn trouwens ook verschillende manieren van castreren mischien ook een idee om dit te volgen en daar over te lezen. Wat betrefd Ibbel daar sluit ik me volledig bij aan jong castreren laat je paard wat meer de hoogte in gaan daarbij voorkom je dus het hormonen spel ik denk dat dit trouwens per paard zal verschillen. Ik heb zelf een 4 jarige hengst en deze meneer weet echt waar abraham de mosterd haalt maar de dames hebben hem heel goed opgevoed en manieren bijgebracht. Ook staat er een hengst veulen bij van 4,5 mnd en een hengst shetje van 5 mnd als de mannen zich blijven gedragen dan laten we ze zo lang mogelijk lopen. Mochten de hormonen toch op gaan spelen en zijn de balletjes goed ingedaald dan worden zij alledrie volgend voorjaar geholpen en brengen we ze naar Roosendaal, daar verblijven ze dan 4 dagen en als ze geen last hebben van zwellingen dan mogen ze na die 4 dagen weer lekker mee naar huis. Dit is een ingreep die geen open wonden geeft en een goeie nazorg op de kliniek. Dit is zeker een optie voor mensen die niet de mogelijkheid hebben om hun paard op het land te laten castreren.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 14:34

Ik zou het ook zo vroeg mogelijk doen. Vaak genoeg zie ik jonge hengsten veel op stal staan omdat er simpelweg geen mogelijkheden zijn voor weidegang.

Zo doe je de eventuele voordelen van de groei/ontwikkeling teniet. Paarden die altijd op stal staan worden belemmerd in hun groei/ontwikkeling.

Ook heb ik het artikel in BIT gelezen over de seksueel gefrustreerde ruin, ik had hier nog nooit eerder van gehoord, maar blij wordt je er niet van.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 08:46

Waarom altijd in het voorjaar, ik bedoel in de winter gaat m'n paardje ook naar buiten. Hij staat zowiezo altijd 's nachts op stal.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:01

Wij hebben vorig jaar een ruin een half jaar op stal/wei gehad die ook laat was gecastreerd; hij was toen 5 en was op 3,5 gecastreerd. Dat was dus echt een complete chaos, want hij (Welsh K) besprong de merrie's (Belg en n Arabier) hele dagen, waardoor wij zo'n beetje een half jaar lang hengstige merrie's hebben gehad.
De Arabier werd er zo gestresst van, dat ze heel mager werd (tot zover, dat we de da hebben laten komen) en de Belg was ook alleen maar chagerijnig en niet vooruit te branden.
Hij werd (voor ons: gelukkig) verkocht, maar dit willen we dus echt nooit meer, want de Arabier was echt niet meer te houden; niet in de bak en op buitenrit (wat wij altijd moeten eigenlijk) al helemaal niet meer. Ik heb nog nooit op zo'n bokkend en racend paard gezeten als van de winter, dus vandaag dat ons Belghengstveulen aankomende lente gecastreerd wordt.
Nu op stal gaat alles goed. In de wei staat hij bij de Shetruin en misschien volgende week eens met zn allen in de grote wei. Ben benieuwd............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:31

quinoa schreef:
Waarom altijd in het voorjaar, ik bedoel in de winter gaat m'n paardje ook naar buiten. Hij staat zowiezo altijd 's nachts op stal.

Dan maakt het niet veel.

Maar bij veel mensen staan de jonge paarden 24 uur buiten vanaf de lente.
Daarom is het dan verstandig te doen
net voor de vliegjes komen, maar wel al als ze de hele dag buiten lopen.
Beweging is namelijk erg goed voor de wond.
Maar de wei is ook zuiverder dan een stal.
Dus ook voor infectie gevaar.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:59

Ik heb mijn hengstje laten ruinen toen hij vervelend werd en dat was dit voorjaar. Hij was toen net 2 jaar oud en erg vervelend en aangezien ik heb hem gekocht voor een recreatiepony heb ik hem toen laten ruinen om die reden. Het voorjaar is trouwens idd de beste tijd om het te laten ivm de vliegen en de beweging die ze dan nodig hebben. Ik heb er in ieder geval geen spijt van gehad!!!!!

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:48

Wij hebben ons paard een paar weken geleden laten castren.
Het is staand gebeurd en op het land.
hij is 2,5