Gallen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deborahtjuh

Gallen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 19:57

Nu zat ik gisteren in een boek te bladeren en ik kwam terecht bij gallen. Mijn paardje heeft iets wat erop lijkt op haar koot (alle 4 de benen) ik dacht eiglijk dat het zwilwratten ofzo waren ... Weet eiglijk niet of dat kan op de koot

Nu vraag ik me af wat jullie denken, en wat kan ik hieraan doen???

Groetjes Deborah

BlueStar

Re: Gallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 22:56

Gallen zitten op de onderbenen (pijp) dit kan je weg krijgen door veel te stappen.
Zwilwratten zitten op de bovenbeen, deze kunnen geen kwaad het hoort bij een paard.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:03

hoe oud is je paard? bij oudere paarden komt het vaker voor, en volgens mij is er weinig aan te doen.. maar geloof niet dat ze er last van hebben hoor..!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 08:37

er zijn meer mensen die zwilwratten en gallen verwarren
Zwilwratten zijn eeltachtige uitwassen, zitten ongeveer halverwege de benen aan de binnenkant

Gallen: ik citeer even van de site van mijn DA
Citaat:
Een gal is een onder de huid zichtbare uitpuiling van een gewrichtszak, peesschede of slijmbeurs. De uitpuiling is het gevolg van een overvulling van het gewricht of de peesschede, waaraan een overproduktie van gewrichts- of peesschedevloeistof ten grondslag ligt. Gallen treden in het algemeen op wanneer te hoge eisen aan het paard worden gesteld.

Soms treden ze op bij jonge dieren, die weinig werk hebben gedaan; dan is het een aanwijzing voor minderwaardig beenwerk. Kreupelheid treedt niet op tenzij in geval van ontsteking, deze gal voelt dan meestal warm aan en is vaak pijnlijk bij betasting.

Gewrichtsgallen ontstaan door overvulling van de voorknie, aan de binnen- en buitenkant van de kogel, net voor de buigpezen en zijn meestal rond van vorm. Bij de beoordeling van de gallen moet altijd de leeftijd van het paard en de aard van het werk in aanmerking genomen worden om tot een juiste conclusie te komen over de ernst van de afwijking.

Deborahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 12:42

Mijn paardje is 10 !

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:50

je hebt achteraan bij de koten ook nog een stukje eeltachtig spul zitten.. Dat is toch ook een overblijfsel van een stukje teen of hoef ofzo.. ALs je de kootholte hebt en dan daarboven zeg maar onder het sesambeen.. Dat zou je kunnen bedoelen..

Mijn pony heeft ook een bultje sinds kort, eerst was het hard, alsof het bot was nu wat zachter... aan de onderkant van zijn pijp zeg maar tussen die pezen of erop... Waarschijnlijk een gal, maar wordt door rijden niet minder, soms wel erger.. Ook zoiets vaags waarvan je denkt..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:51

Citaat:
je hebt achteraan bij de koten ook nog een stukje eeltachtig spul zitten.. Dat is toch ook een overblijfsel van een stukje teen of hoef ofzo.. ALs je de kootholte hebt en dan daarboven zeg maar onder het sesambeen.. Dat zou je kunnen bedoelen..

dat noemen ze sporen

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:56

Oh, zijn de sporen die "teen"? Ik dacht altijd dat de zwilwrat dat was

Mijn merrie heb ik gekocht met gallen (was toen 11 jaar) en heeft er nog steeds geen last van oid . Zijn ook niet pijnlijk voor haar.

Deborahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 18:56

Ik heb het nog eens goed bekeken en ik moet zeggen dat het meer aan de onderkant van de kogel ligt !

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:00

Mijn paardje heeft ook gallen en het is niet zo dat ze er last van heeft, maar ze kreeg wel een 2e premie omdat ze die dingen had

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:11

Mijn paard is 10 en heeft ook gallen aan alleen haar achterbenen. Ze heeft er geen last van ofso. Heeft er nooit kreupel op gelopen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:28

Tjongejonge...wat zijn er weer veel mensen die niet weten hoe de "onderdelen"van hun paard heten. Dat is vooral leuk als je de DA moet bellen, omdat je paard een wond heeft o.i.d. en je de plaats niet kan benoemen.....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:04

Mijn paard wordt 18. Heeft altijd in de Amateurs gelopen in de Western sport (met name reining), nu rijd ik endurance. Hij heeft enorme gallen op de achterbenen bij de kogels, de meeste zijn inmiddels keihard maar is er nog nooit kreupel op geweest.